جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 48250
تاریخ انتشار: 16 تير 1398 15:28
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران تشريح كرد

روش هاي تامين مالي براي صادرات

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: با توجه به اینکه دشمنان برنامه دارند تا صادرات نفت را کاهش دهند، حتی اگر صادرات نفتی به صفر برسد، می‌توان با توسعه صادرات غیرنفتی، پاسخ‌گوی تأمین مالی واردات و تأمین ارز آن باشیم.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران  امروز در دومین همایش ملی صادرات، بیمه و سرمایه‌گذاری با رویکرد نوسانات نرخ ارز که در نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد، گفت: امروز موضوع صادرات غیرنفتی با توجه به شرایط جدید اقتصادی نسبت به هر زمان دیگری از اهمیت بالاتری برخوردار است. 
علی صالح‌آ‌بادی  افزود: با توجه به اینکه دشمنان برنامه دارند تا صادرات نفت راکاهش دهند، طبعاً صادرات غیرنفتی از اهمیت بالاتری برخوردار است، بنابراین با توجه به اهمیت صادرات غیرنفتی، حتی اگر صادرات نفتی به صفر برسد، می‌توان با توسعه صادرات غیر نفتی، پاسخگوی تأمین مالی واردات و تأمین ارز آن باشیم. 
صالح‌آبادی اظهار داشت: عدم تنوع کالاهای صادراتی و عدم توفیق جدی در ظرفیت‌های صادراتی، عوامل متعددی دارد که یکی از آنها تأمین مالی صادرات است.
وی اظهار داشت:‌ البته در سالهای اخیر به این مقوله توجه شده و خطوط اعتباری در بانک توسعه صادرات برای آن در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در بانک توسعه صادرات، تأمین مالی از دو منبع اصلی یعنی منابع داخلی و خارجی تأمین می‌شود. 
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران ادامه داد: منابع ارزی و ریالی از منابع داخلی از محل سرمایه بانک و منابع ارزی از صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود و همچنین منابع ارزی پروژه‌های صادرات‌محور از محل منابع صندوق توسعه ملی تأمین مالی می‌شود. 
وی گفت: از محل منابع داخلی، منابع تلفیقی با نرخ‌های ترجیحی دراختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد و منابعی هم از محل یارانه سود که البته رقم آن پایین است تأمین می‌شود. 
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران بیان داشت: همچنین منابع بانک مرکزی در قالب سپرده ارزی و ریالی خطوط اعتباری که در اختیار بانک توسعه صادرات قرار داده می‌شود. 
صالح‌آبادی افزود: در بحث منابع خارجی هم خطوط فاینانس و ریفاینانس موجود است که در شرایط تحریم محدود شده است. 
وی با اشاره به فاینانس پروژه پتروشیمی اظهار داشت: این پروژه ۲.۲ میلیارد یورویی در اواخر شهریور امسال به بهره‌برداری می‌رسد که سالانه یک میلیارد دلار صادرات پتروشیمی را افزایش می‌دهد. 
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: حدود ۹۹ درصد پروژه تکمیل شده است. 
وی افزود: در قالب ریفاینانس برای واردات مواد اولیه کارخانجات منابعی تأمینه می‌شود که این هم در دوره برجام که روابط کارگزاری ما گسترش یافت، توانستیم از منابع ریفاینانس استفاده کنیم به طوری که حدود ۵۰ میلیون یورو از محل خدمات ریفاینانس استفاده کرده‌ایم. 
وی با اشاره به خدمات بانک توسعه صادرات بیان داشت:‌ با توجه به اینکه نرخ ارز افزایش یافته، نیاز به سرمایه در گردش بنگاه‌ها افزایش یافته، اما شاید در قالب تسهیلات نتوانیم همان‌قدر تسهیلات را افزایش دهیم،اما می‌توانیم بخشی را در قالب ریالی و بخشی را در قالب ابزارهای تکمیلی مثل خط اعتباری LC و ضمانت‌نامه داخلی، سرمایه در گردش را افزایش دهیم. 
صالح‌آبادی اظهار داشت: همچنین بانک توسعه صادرات در تأمین ارز ثبت سفارش‌های انجام شده تلاش خود را انجام داده و با امکانات خوب در بانک و صرافی بانک تلاش کرده‌ایم که هیچ ثبت سفارشی در بانک نباشد که تأمین سفارش نشده باشد. 

وی افزود: خرید ارز اسکناس حاصل از صادرات با نرخ ارز آزاد و پرداخت معادل ریالی آن در همان روز توسط صرافی بانک از دیگر اقدامات بانک توسعه صادرات ایران در راستای تسهیل تأمین مالی صادرات است. 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر