شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: 48221
تاریخ انتشار: 14 تير 1398 17:55
«جوزف بورل» (Josep Borrell) مسئول سیاست خارجی روز گذشته اولین واکنش خود در مساله‌ای مربوط به ایران را نشان داد او درباره توقیف نفتکش ایران در جبل الطارق گفت: توقیف این نفتکش در جبل الطارق بر اساس درخواست آمریکا از انگلیس به انجام رسیده است.
به گزارش فرارو، سران اتحادیه اروپا هفته گذشته در نهایت و پس از ساعت‌ها بحث و گفت‎وگو جوزف بورل دیپلمات ارشد اسپانیایی را به عنوان نامزد سمت مسئول سیاست خارجی این اتحادیه برگزیدند.

«جوزف بورل فونتلز» دیپلمات ارشد اسپانیایی که ریاست پارلمان اروپا در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ و وزارت خارجه اسپانیا را در کارنامه دارد، نامزدی جانشینی «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شد.

«جوزف بورل» (Josep Borrell) روز گذشته درباره توقیف نفتکش ایران در جبل الطارق گفت: "توقیف این نفتکش در جبل الطارق بر اساس درخواست آمریکا از انگلیس به انجام رسیده است."

جوزف بورل ۷۲ ساله دارای مدرک دکترای اقتصاد که تلاش‌های زیادی برای احیای شهرت اسپانیا پس از درگیری‌های جدایی طلبان کاتالونیایی انجام داده است، هیچگاه موضع انتقادی خود علیه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را مخفی نکرده است.

وی پس از مدت طولانی دوری از دنیای سیاست در پی روی کارآمدن «پدرو سانچز» نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا مجددا به سطح بالای دیپلماسی اسپانیا گام نهاد.

از جمله مواضع او در عرصه سیاست بین الملل می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

- تلاش برای حل و فصل بحران سیاسی و انسانی ونزوئلا و حفظ ارتباطات مادرید و کاراکاس در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی

- حمایت از یکپارچگی اتحادیه اروپا

- مخالفت با مواضع آمریکا و شخص رئیس جمهور این کشور در موارد متعددی مانند سیاست خصمانه واشنگتن علیه کاراکاس، سیاست تحمل صفر واشنگتن و احداث دیوار در مرز مشترک با مکزیک
وی در سپتامبر گذشته خبر تصمیم ترامپ برای احداث دیوار مرزی را منتشر و به طعنه گفت: "آیا می‌دانید این بیابان چقدر بزرگ است؟ "

بورل همچنین اقدامات دولت آمریکا در مورد ونزوئلا و اعلام آمادگی این کشور برای مداخله نظامی در ونزوئلا را به رفتار‌های یک "گاوچران" تشبیه کرد.

او همچنین ضمن انتقاد از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، این اقدام را زمینه ساز تصمیم ایران برای کاهش تعهدات خود اعلام کرد.

- حمایت از تصمیم ایران برای کاهش تعهدات توافق هسته ای. بورل در اوایل ماه می سال جاری تصمیم ایران مبنی بر کاهش تعهدات تجاری خود را اقدامی درست و در چارچوب توافق هسته‌ای توصیف کرده بود.

- استقبال از همکاری اروپا و چین. بورل با اشاره به همکاری گسترده‌تر اتحادیه اروپا و چین در آینده نزدیک، علاقه مندی خود را به طرح پیشنهادی پکن موسوم به "یک کمربند یک جاده" نیز اعلام کرده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر