جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 48189
تاریخ انتشار: 12 تير 1398 13:36
صادق زیبا کلام با بیان اینکه مردم بازیچه دست ما نیستند و خیلی از کسانی که در انتخابات نمی‌خواستند رای بدهند، به دلیل اصرار اصلاح طلبان و «تکرار می‌کنم» آقای خاتمی پای صندوق‌ها حاضر شدند، گفت: حال در قبال این دعوت اصلاح طلبان هیچ پاسخی نمی‌دهند و این بزرگترین مسئله‌ای است که به وجه آن‌ها در بین مردم خدشه وارد کرده است.
 این روز‌ها جریانات مختلف سیاسی در کشور خود را مهیای حضور در انتخابات مجلس می‌کنند، این در حالی است که در جریان اصلاح طلب موضع واحدی برای شرکت در انتخابات وجود ندارد، در یک سو افرادی به مانند اعضای حزب کارگزان و اشخاصی، چون منتجب نیا حضور دارند که اعتقاد دارند فارغ از هر موضوعی باید در انتخابات شرکت کرد و مردم را نیز به حضور دعوت می‌کنند، اما از سوی دیگر افرادی نظیر سعید حجاریان اعتقاد دارند با توجه به شرایط حاضر، اصلاح طلبان نباید در انتخابات حضور پیدا کنند، با توجه به این مسائل صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه اصلاح طلبان در ۲۱ سال اخیر و بعد از ۲ خرداد ۷۶ در سخت‌ترین شرایط ممکن قرار دارند، گفت: در گذشته اصلاحات به مانند شرایط حاضر دچار بحرانی اینچنینی نشده بود، اگر هم شرایط سختی برایشان پیش می‌آمد، به دلیل این که می‌دانستند، باید چه کار کنند، می‌توانستند، به مسیر خود ادامه دهند.

اصلاح طلبان باید به یک سوال مهم جواب دهند
وی گفت: اما در حال حاضر آن‌ها به این سوال مهم «چه باید کرد!» جواب نداده اند، از سویی بزرگترین مشکلی که گریبان گیر جناح اصلاحات را گرفته ریزش بدنه اجتماعی است که دیگر خیلی سخت می‌توان آن‌ها را پای کار آورد.

زیبا کلام با بیان اینکه آقای خاتمی در دیدار آخر سالش با فراکسیون امید، گفت که شاید دیگر «تکرار می‌کنم» نیز افاقه نکند و کارساز نباشد، گفت: البته این بلا را نه اصول گرایان و نه شورای نگهبان بر سر این طیف سیاسی آوردند، بلکه این موضوع مرتبط با آقای روحانی است و بنده ایشان را مسئول می‌دانم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر شما به فرض مثال از یک دهه هفتادی این سوال را بپرسید که چه فرقی میان اصلاح طلبان و اصول گرایان وجود دارد، قطعا آن‌ها جواب می‌دهند، که هیچ تفاوتی میان این دو طیف سیاسی وجود ندارد.

به گفته وی، برای اینکه تفاوت میان اصولگرایان و اصلاح طلبان را نسل جدید نیز درک کند، باید مطالبه اصلی اصلاح طلبان دموکراسی و آزادی باشد، به بیان دیگر آن‌ها باید اصلی‌ترین جربانی در کشور باشند که مطالبه آزادی و دموکراسی را دارند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب بزرگترین مشکل اصلاحات را در شرایطی کنونی فقدان رهبری مشخص می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر اصلاح طلبان رویه منسجمی ندارند، بدین شکل که هر گروهی ساز خود را کوک می‌کند و هماهنگی در این زمینه وجود ندارد، از طرفی آقای خاتمی نیز دو سال است سکوت کرده و حرفی نمی‌زند.

سه جریان فکری حال حاضر اطلاح طلبان 
زیبا کلام با اشاره به اینکه در موررد حضور در انتخابات مجلس طی اسفند ماه سه جریان و نظر در اصلاح طلبان وجود دارد، گفت: جریان اول که شخص شاخص آن آقای تاج زاده است، معتقدند اول باید یک سری شرایط حداقلی برای حضور در انتخابات تعیین کرد و اگر با آن‌ها موافقت شد، در انتخابات حضور پیدا کرد و اگر چنین امری میسر نشد، نباید حضور پیدا کرد.

به گفته این فعال سیاسی، دسته دوم نیز شامل جریاناتی شامل آقای منتجب نیا و حزب کارگزان است که می‌گویند فارق از هر چیزی از جمله رد صلاحیت ها، باید در انتخابات به صورت فعالی شرکت کرد و مردم را نیز به مشارکت گسترده دعوت کرد.

وی ادامه داد: دسته سوم که شامل افرادی به مانند آقای حجاریان می‌شوند، معتقدند با توجه به شرایط موجود نباید در انتخابات شرکت و برای حضور در صحنه انتخابات اصرار کرد.

زیبا کلام با تاکید بر اینکه جناح اصلاحات در حال حاضر «استراتژی» مشخصی برای حضور در انتخابات و آینده مشارکت سیاسی ندارد، گفت: این استراتژی را باید رهبری اصلاحات که می‌تواند یک فرد یا یک کمیته باشد، مشخص کند، اما این روز‌ها چنین چیزی وجود ندارد.

این استاد علوم سیاسی افزود: بنده و آقای تاج زاده به این امر معتقد هستیم، تنها را اصلاح و تغییر و تحول وضعیت موجود صندوق‌های رای وزارت کشور است، این در حالی است که آقای روحانی بعد از ۲۹ اردبهشت ۹۶ به ۲۴ میلیون رای خود و همچنین به اصلاح طلبان پشت کرد.

زیبا کلام با اشاره به اینکه اصلاح طلبان بعد از انتخابات ۹۶ که مردم را به مشارکت گسترده فراخواندند و زمینه پیروزی آقای روحانی را هموار کردند، اضافه کرد: طی دو سال گذشته با توجه به اتفاقاتی که روی داد، اصلاح طلبان از خود عملکرد خوبی نشان ندادند و به این سوال مهم و اساسی «چه باید کرد» هیچ گونه پاسخی داده نشد.

وی خاطر نشان‌ساخت: بعد از انتحابات از اردوگاه اصلاح طلبان بابت حمایتی که از آقای روحانی کردند، صدا‌های مختلفی شنیده شد، به طور مثال عده‌ای گفتند از این کار پشیمان هستیم و با برخی دیگر اظهار کردند دیگر در هیچ انتخاباتی با جناح اعتدال گرا و میانه رو ائتلاف نخواهند کرد.

بزرگترین ضربه‌ای که به اصلاح‌طلبان وارد شده است
زیبا کلام افزود: رویکرد بنده در آن زمان حمایت از آقای روحانی بود که به نظر نیز درست می‌رسید، چرا که تنها گزینه موجود بود اما با توجه به این موضوع و عملکرد وی و دولتش در این مدت، بنده تند‌ترین انتقادات را به دولت کردم و به صورت شبانه روزی نیز تذاکرات فراوانی در این زمینه دادم که حتی این امر باعث شد برخی از نزدیکان روحانی با من تماس بگیرند و بگویند آقای دکتر از این انتقادات شما ناراخت شده است.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اصلاح طلبان باید هرچه سریعتر استراتژی خود را تعیین کنند، گفت: آن‌ها باید موضع خود نسبت به دولت روحانی، فراکسیون امید و عملکرد چهار ساله اش در مجلس و باقی قضایا را مشخص کنند.

وی تصریح کرد: طی دو سال اخیر بزرگترین ضربه‌ای که به اصلاح طلبان وارد شده و موجبات ریزش بدن اجتماعی آن‌ها را فراهم آورده، همین عدم پاسخ گویی به سوالات و مطالباتی است که در حال حضر در جامعه و در بین مردم وجود دارد، اما اصلاحات دو سال است که از جواب دادن به آن‌ها طفره می‌رود.

زیبا کلام با بیان اینکه مردم بازیچه دست ما نیستند و خیلی از کسانی که در انتخابات نمی‌خواستند رای بدهند، به دلیل اصرار اصلاح طلبان و «تکرار می‌کنم» آقای خاتمی پای صندوق‌ها حاضر شدند، گفت: حال در قبال این دعوت اصلاح طلبان هیچ پاسخی نمی‌دهند و این بزرگترین مسئله‌ای است که به وجه آن‌ها در بین مردم خدشه وارد کرده است.

این فعال سیاسی اطلاح طلب در پایان تاکید کرد: اگر وضعیت فعلی به همین منوال ادامه پیدا کند و اصلاح طلبان برای سوالات و مطالبات مطرح شده پاسخی نداشته باشند و یا ندهند و از سویی تکلیف رهبری این جریان مشخص نباشد، قطع به یقین ریزش پایگاه اجتماعی جناح چپ همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر