پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 48188
تاریخ انتشار: 12 تير 1398 13:33
بیت الله ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن بررسی کرد

افزایش مبلغ وام مسکن؛ آیا ضمانت اجرایی دارد؟!

مطالبه مردم، افزایش سقف وام خرید مسکن بود که این موضوع هم در مصوبه شورای پول و اعتبار به تصویب رسید و سقف تسهیلات نسبت به آنچه در گذشته بود حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد. یعنی وام ۱۰۰ میلیون تومان برای تهران به ۱۶۰ میلیون تومان، وام ۸۰ میلیون تومان شهر‌های بزرگ به ۱۲۰ میلیون و ۶۰ میلیون تومان سایر شهر‌ها به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.
راه امروز: این روز‌ها خرید مسکن شاید تبدیل به آرزویی محال برای زوج‌های جوان شده است، حال در چنین شرایطی دولت قصد دارد با افزایش میزان تسهیلات مسکن به خصوص برای خانه اولی‌ها و زوج‌های جوان، رونق را به بازار مسکن باز گرداند، اما این موضوع چندان ساده به نظر نمی‌رسد و باید تمام ابعاد این طرح از جمله اینکه چه تعداد از افراد از عهده پرداخت اقساط سنگین و طولانی مسکن بر خواهند آمد را در نظر گرفت و سنجید.

 فرارو نوشت؛ در همین رابطه محمد اسلامی وزیرراه و شهرسازی درباره جزییات برنامه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به شرط افزایش پرداخت سقف اقساط اظهار داشت: در بخش مسکن موضوع مهمی که در دستور کار قرار دارد و به دنبال اجرای آن هستیم، بحث شتاب بخشی به جریان تولید و عرضه مسکن است که به یک جریان پایدار تبدیل شود.

مطالبه مردم، افزایش سقف وام خرید مسکن بود
وی افزود: سیاست ما تقویت طرف عرضه است برای اینکه بتوانیم تعادل‌بخشی به عرضه و تقاضای تولید مسکن جامعه هدف را به عنوان یک سیاست پایدار، محقق سازیم. برای تحقق این هدف، چندین برنامه در دست اجرا و تصویب داریم. موضوع مهم این است که زمین مورد نیاز را فراهم کنیم تا انبوه‌سازان برای احداث بنا بتوانند زمین مناسب در اختیار داشته باشند. موضوع دوم این است که منابع و نقدینگی در اختیار انبوه‌سازان قرار بگیرد تا پروسه سرمایه‌گذاری را انجام دهند که در این راستا بانک‌ها تا ۸۰ درصد اعتبار مورد نیازشان را با ارائه تسهیلات تامین می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اقدام سوم این است که این تسهیلاتی که به ساخت تعلق می‌گیرد، قابل انتقال به خریدار باشد که این مهم در اسفند ماه سال گذشته به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و ابلاغ شد.

اسلامی با اشاره به ضرورت افزایش سقف وام خرید مسکن، گفت: مطالبه مردم، افزایش سقف وام خرید مسکن بود که این موضوع هم در مصوبه شورای پول و اعتبار به تصویب رسید و سقف تسهیلات نسبت به آنچه در گذشته بود حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد. یعنی وام ۱۰۰ میلیون تومان برای تهران به ۱۶۰ میلیون تومان، وام ۸۰ میلیون تومان شهر‌های بزرگ به ۱۲۰ میلیون و ۶۰ میلیون تومان سایر شهر‌ها به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

مصوبه تکمیلی دولت برای ارائه تسهیلات با سقف بیشتر از ۱۶۰ میلیون تومان
وی افزود: این میزان افزایش وام براساس متراژ و الگوی مسکن احداثی متناسب با قشر متوسط رو به پایین بود، اما برخی از افراد و زوج‌ها می‌گویند در شرایطی که می‌توانیم اقساط را با رقم و سقف بالاتری بپردازیم، چرا نباید وام با سقف بالاتری در اختیار داشته باشیم؟ در راستای پاسخ به این مطالبه، ساز و کاری را تعریف کرده‌ایم که در صورت افزایش توان بازپرداخت اقساط، افراد بتوانند وام بیشتری را دریافت کنند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از این رو اعلام کردم که برای مثال اگر زوجین توان پرداخت اقساط تا سقف ۵ میلیون تومان را داشته باشند این امکان فراهم می‌شود که بتوانند تسهیلاتی با سقف بیشتر از ۱۶۰ میلیون تومان در تهران دریافت کنند.

متقاضیان می‌توانند به جای ۱۶۰ میلیون،۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که در این صورت سقف وام برای متقاضیان تا چه حدی افزایش می‌یابد، گفت: معدل قیمت برای خانه‌هایی که در طرح اقدام ملی عرضه و تولید مسکن ساخته می‌شوند حدود ۳۰۰ میلیون تا ۴۰۰ میلیون تومان است البته این رقم شامل حال شهر تهران نمی‌شود، چراکه این پروژه در شهر‌های اقماری تهران به اجرا می‌رسد؛ بنابراین معدل ساخت این واحد‌ها ۳.۵ میلیون تومان در هر متر مربع است. حال بنا بر این قیمت‌ها متقاضیان می‌توانند به جای ۱۶۰ میلیون تومان، ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.
افزایش مبلغ تسهلات تقاضا را تحریک می‌کند
در همین راستا بیت الله ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با فرارو درباره اثرات افزاش وام مسکن به ۲۶۰ میلیون تومان اظهار داشت: این موضوع که با این افزایش تسهیلات تقاضا در بازار تحریک خواهد شد، سخن درستی است، اما اینکه این افزایش مبلغ وام، باعث بیشتر شدن قیمت مسکن به خصوص در کلان شهر‌ها خواهد شد، درست نیست.

وی با بیان اینکه ضمانت اجرایی این وام مشخص نیست، گفت: با توجه به مبلغ اقساط این وام، تعداد زیادی از افراد و زوج‌ها توانایی پرداخت اقساط ۵ میلیون تومانی را در سال نخواهند داشت، از طرفی این امر که تامین منابع این تسهیلات از عهده کدام بانک بر خواهد آمد، نیز نامشخص است.

ستاریان ادامه داد: بر فرض اینکه ۱۰۰ هزار نفر نیز بتوانند از این وام بهره‌مند شوند، اما بانک مسکن یا سایر بانک‌ها بعید است بتوانند چنین مبلغی را پرداخت کنند.

میزان نیاز سالانه کشور به ساخت مسکن 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه نیاز کشور به مسکن ساخت سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد است، اضافه کرد: علت اینکه بسیاری از مردم خانه ندارند، از همه مهم‌تر این است که تعداد واحد‌های مسکونی کشور کفاف جمعیت ۸۰ میلیونی کشور را نمی‌دهد؛ بنابراین باید شرایطی را فراهم آورد تا ساخت مسکن به صورت انبوه افزایش یابد تا در چنین شرایطی شاهد تعادل در عرضه و تقاضای مسکن باشیم.

این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه بر اساس آمار‌های موجود حدود یک چهارم جمعیت کشور یعنی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر حاشیه نشین هستند، افزود: این امر باید ریشه یابی شود که چرا این حجم از حاشیه نشینی در کشورمان وجود دارد.

طرح بی سرانجام اخذ مالیات از خانه‌های خالی 
ستاریان در پاسخ به این پرسش که دولت قصد دارد از طریق اخذ مالیات بر خانه‌های خالی، عرضه را در بازار مسکن افزایش دهد، آیا این امر موفقیت آمیز خواهد بود، گفت: این طرح از اساس غلط است، کسانی که این طرح را مطرح می‌کنند و در صدد ارائه این طرح به مجلس هستند، به دنبال بازی دادن بهارستان نشینان هستند، به بیان دیگر طرح فوق نوعی فریب است و اگر هم اجرایی شود، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.
وی در توضیح بیشتر این نظر خود تصریح کرد: ضربب خانه‌های خالی در تمام شهر‌های دنیا ۵ درصد بوده و در بهترین حالت ممکن است ۴ درصد شود، حتی این رقم در شهر‌های توریستی بین ۸ تا ۱۰ درصد است.
این کارشناس اقتصاد مسکن اخذ مالیات از خانه‌های خالی را تنها در کشور‌های توسعه یافته قابل اجرا دانست و گفت: در کشورمان بر فرض اینکه کسی از خیر درآمد ماهیانه ۵ میلیون تومان به طور مثال از طریق خالی نگه داشتن داشتن مسکن خود بگذرد، چنین شخصی با پرداخت مالیات ۵۰۰ هزار تومانی نیز باز هم خانه خود را خالی می‌گذارد.
وی افزود: بنابرین چنین طرح‌هایی به هیچ عنوان گره‌ای را از بازار مسکن باز نخواهد کرد و اگر هم تصویب و اجرایی شود، به طور قطع نتیجه در پی ندارد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر