جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 48161
تاریخ انتشار: 11 تير 1398 13:22
واکنش یک کلمه‌ای «ظریف» به بیانیه کاخ سفید

«جــدی؟»

وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز سه‌شنبه به بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید در مورد فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران وادعاهایی که در این زمینه مطرح کرده بود، پاسخ داد.
وزارت امور خارجه آمریکا هم در یک بیانیه رسمی اعلام کرده است: "هیچ توافق هسته ای هرگز نباید به حکومت ایران اجازه غنی سازی در هر حدی را بدهد. شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶ میلادی به بعد شش قطعنامه تصویب کرد که حکومت ایران را به تعلیق همه فعالیت های غنی سازی و بازیافت ملزم کرد. این در آن زمان یک استاندارد درست بود، الان هم یک استاندارد درست است.» 
محمد جواد ظریف در صفحه شخصی خود در توییتر در واکنش به این بیانیه نوشت:
                                                        
«جــدی؟»

بر اساس این گزارش کاخ سفید در بیانیه‌ای به عبور ذخائر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از ۳۰۰ کیلوگرم واکنش نشان داد و مدعی شد که ایران قبل از حصول برجام هم مفاد آن را نقض کرده است!

در بخشی از این بیانیه آمده است: "حکومت ایران امروز ذخائر اورانیوم خودش را افزایش داد. دادن اجازه غنی‌سازی به ایران در هر سطحی ذیل توافق هسته‌ای اشتباه بود."

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «ما باید استاندارد دیرینه منع اشاعه را که خواستار غنی‌سازی صفر برای ایران است احیا کنیم. ایالات متحده و متحدان این کشور هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهند داد.»

در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا هم در یک بیانیه رسمی اعلام کرده است: "هیچ توافق هسته ای هرگز نباید به حکومت ایران اجازه غنی سازی در هر حدی را بدهد. شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶ میلادی به بعد شش قطعنامه تصویب کرد که حکومت ایران را به تعلیق همه فعالیت های غنی سازی و بازیافت ملزم کرد. این در آن زمان یک استاندارد درست بود، الان هم یک استاندارد درست است."

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز در شبکه توییتر، حکومت ایران را به باج خواهی هسته ای متهم کرده است. این در حالیست که ایران برنامه هسته ای خود را صلح آمیز و غنی سازی اورانیوم را حق مسلم خود می داند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز در واکنش به اقدام ایران در افزایش سقف اورانیوم غنی شده خود گفت که ایران با آتش بازی می‌کند. وی در ادامه افزود که خواستار رسیدن به توافق دیگری با ایران هستیم که در راستای منافع آمریکا باشد.

جان بولتون نیز مدعی شد که عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم می‌تواند تلاشی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای باشد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در پیامی توییتری گفت: دلیلی وجود ندارد که ایران غنی‌سازی خود را افزایش دهد مگر آن که [این اقدام] بخشی از تلاش آن در جهت کاهش مدت زمان گریز برای تولید تسلیحات هسته‌ای باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر