پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 48133
تاریخ انتشار: 09 تير 1398 20:59
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول نظارت بر عملکرد دریافت کنندگان ارز برای واردات کاغذ شد.
به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجرت، ستاد تنظیم بازار در نشست اخیر خود گزارشی از کمیته ساماندهی کاغذ دریافت و مقرر کرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اخذ فهرست دریافت کنندگان ارز برای واردات کاغذ در سال گذشته تا کنون، نسبت به کنترل عملکرد آنها و ارائه گزارشی از رفع تعهد ارزی و تحویل کالا در شبکه تحت نظارت به تفکیک شرکت اقدام نماید.


بر این اساس پیش بینی شده است فهرست شرکت‌های متخلف به دستگاه‌های مسئول و دبیرخانه ستاد تنظیم بازار ارائه شود. در این راستا ستاد تنظیم بازار مسئولیت‌های بانک مرکزی در راستای رفع تعهد ارزی و آزاد سازی تضامین دریافت کنندگان ارز ۴,۲۰۰ تومان کاغذ در سال ۹۷ و ۹۸ را تعیین کرد. به این ترتیب ثبت سفارش‌های تأمین ارز شده با نرخ ۴۲۰۰ که قبل از شانزدهم مرداد ماه سال گذشته ترخیص شده‌اند، منوط به ارائه تأییدیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شد.

به این ترتیب کلیه ترخیص کنندگان کاغذ ۴,۲۰۰ تومان قبل از تاریخ فوق لازم است با مراجعه به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و ارائه فاکتور فروش و فهرست توزیع نسبت به اخذ تأییدیه اقدام نمایند.

در این نشست که به ریاست عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار و با حضور حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر در امور بازرگانی برگزار شد، مقرر گردید کلیه ترخیص‌های کاغذ با ارز ۴,۲۰۰ تومان بعد از شانزدهم مرداد سال گذشته منوط به ارائه تأییدیه تحویل و توزیع کالا با نرخ مصوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

در این نشست اعضای ستاد تنظیم بازار با اشاره به مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص سهم ۸۰ میلیون دلاری کاغذ روزنامه، چاپ و تحریر در سال ۹۸ با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان، مقرر کردند کمیته ساماندهی کاغذ از این پس نیز با مسئولیت وزارت مذکور، تمام فرآیندهای لازم برای اطمینان از تأمین به موقع کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه و رسیدن آن به دست مصرف کنندگان را از مرحله ثبت سفارش تا ترخیص و توزیع به قیمت مصوب پیش بینی کند.

در این راستا گزارش مربوطه در این خصوص لازم است به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار ارائه شود.

در صورت تخصیص سهمیه کاغذ با ارز ۴,۲۰۰ تومان از سوی کمیته ساماندهی به متقاضیانی از جمله تولیدکنندگان کتب دانشگاهی، روزنامه و …، مقرر شد فروش محصول بعدی مشمول نرخ گذاری باشد.

پیش بینی شده است نرخ کالای تولید شده از کاغذ وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی، با درج بر روی کالا و یا اطلاع رسانی فراگیر به اطلاع مصرف کنندگان نهایی برسد.

با توجه به تغییر گروه ارزی برخی کالاهای اساسی ضروری از گروه یک به گروه دو ارزی از جمله کاغذ و لزوم پرداخت مابه التفاوت ۴,۸۰۰ تومان برای ترخیص کالاهای وارد شده با ارز ۴,۲۰۰ تومان مقرر شد بانک مرکزی ضمن پیش بینی فرآیندها و تضامین مربوطه نسبت به ابلاغ آن به بانک‌های عامل اقدام نماید.

در عین حال بانک مرکزی موظف شد با اولویت نسبت به تأمین ارز مورد نیاز کاغذ اقدام و گزارش آن را به کارگروه تنظیم بازار ارائه نماید.

بر این اساس مقرر گردید گزارشی در خصوص وضعیت تأمین کاغذ مورد نیاز آموزش و پرورش برای تولید کتب درسی سال ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ و همچنین دفترچه‌های دانش آموزی به معاون اول رئیس جمهوری ارائه شود تا مبنای تصمیمات آتی ستاد در این خصوص باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر