پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 48115
تاریخ انتشار: 09 تير 1398 11:30
«در مواقع عادی، افراد نامتعادل را تحت معالجه قرار می‌دهند، اما آنکه ما از او سخن می‌گوئیم رئیس پُرقدرت ترین ارتش جهان است». با این حال «او به رغم رفتار نامعقول خود هنوز هم فرصت کاستن از بحران را پیش رو دارد».
لوران ژوفرَن، سردبیر روزنامه فرانسوی لیبراسیون در مقاله ای تحت عنوان «انبار باروت» نوشت: «مشکل با دیوانگان اینست که هر چند هذیان‌های آنان گاه سرگرم کننده است، گاه نیز می‌توانند به اقداماتی دست بزنند که به موقعیت‌های فاجعه باری بیانجامد. این چنین است که دونالد ترامپ از ماه‌ها پیش مشعلی در دست گرفته و در انبار باروت خاورمیانه اینسو و آنسو می‌رود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: «دونالد ترامپ این توافق را پاره کرد و اینک از متحدان خود می خواهد پشت سر او صف بکشند و مجازات‌های تازه‌ای علیۀ ایران به اجرا بگذارند. اینک تنش‌های لفظی و حتی عملی بسیار افزایش یافته و خطر رویاروئی در منطقه‌ای که مدتهاست دچار درگیری‌های مختلف است، هر روز بیشتر می‌شود».

وی نتیجۀ این اقدام را تقویت افراطیون و تشدید تهدیدات می‌داند و در پایان می‌نویسد «در مواقع عادی، افراد نامتعادل را تحت معالجه قرار می‌دهند، اما آنکه ما از او سخن می‌گوئیم رئیس پُرقدرت ترین ارتش جهان است». با این حال «او به رغم رفتار نامعقول خود هنوز هم فرصت کاستن از بحران را پیش رو دارد».

این روزنامه در مطلب دیگری به راه‌های پیشگیری از افزایش تنش پرداخته و از جمله به یافتن میانجی‌هائی که بتوانند فقدان گفتگوی مستقیم میان دو پایتخت را جبران کنند، اشاره کرده است. راه دیگر همانست که مقامات ایران نیز خود بارها به آن اشاره کرده‌اند و آن پیشگامی اروپا برای کاستن از اثرات اقتصادی مجازات‌های آمریکاست. این روزنامه یادآوری می کند که ساز و کار اروپا برای تجارت با ایران موسوم به «اینستکس» معجره نخواهد کرد، اما پیامی سیاسی به معنای حمایت اروپا ازایران همراه دارد. از جمله دیگر اقدامات برای ابراز حسن نیت و آماده کردن بستر گفتگو، از نظر این روزنامه برداشتن تحریم‌ها در زمینۀ «فروش هواپیما به ایران است که به این کشور اجازه خواهد داد، ناوگان کهنۀ خود را که بهره برداری از آن با خطراتی نیز همراه است، تازه کند». اقدام دیگر «کاهش و یا لغو محدودیت‌های برقرار شده از سوی آمریکا در زمینۀ صادرات نفت این کشور است».
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر