پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 47993
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1398 13:43
ظریف: تیم B در حال حرکت به سوی یک نقشه

ترامپ: ایران مسئول حملات دریای عمان است

رئیس‌جمهور آمریکا در ادعایی واهی، ایران را پشت پرده حمله روز گذشته به دو تانکر نفت در دریای عمان دانست.
ایران قاطعانه ادعای بی اساس آمریکا در ارتباط با حوادث ۲۳ خرداد تانکرهای نفتکش را رد کرده و آن را با شدیدترین لحن ممکن محکوم می‌کند. فراخواندن ایران به دیپلماسی و بازگشت به میز مذاکره توسط آمریکایی که خود به صورت غیرقانونی از برجام خارج شده، یک طنز است. جنگ و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران و حضور گسترده نظامی آن کشور در منطقه همواره منشأ اصلی ناامنی و بی ثباتی در منطقه خلیج فارس و جدی‌ترین تهدید علیه صلح و امنیت آن بوده و می باشد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه در توییتی خصمانه ایران را مسئول حمله به دو نفتکش در دریای عمان دانست و نوشت: ارزیابی آمریکا این است که ایران مسئول حملات دریای عمان است.
روز گذشته نیز، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص حملات به دو نفتکش در دریای عمان مدعی شده بود: تحلیل آمریکا این است که حمله امروز به نفتکش‌ها کار ایران بوده و ایران قصد دارد جریان نفت را دچار مشکل کند.
گفتنی است شبکه المیادین پنجشنبه از وقوع آتش سوزی در دو نفتکش غول‌پیکر حامل نفت خام در دریای عمان خبر داد. دو نفتکش ژاپنی و نروژی صبح روز پنجشنبه در آب‌های خلیج عمان در حالی که یکی از عربستان و دیگری از امارات راهی شده بودند دچار حادثه شده و در پی آن انفجارها و آتش سوزی‌هایی در این دو نفتکش رخ داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)


چه چیزی کشتی ژاپنی را منفجر کرد، مین یا گلوله؟
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از شرکت کشتیرانی ژاپنی مالک کشتی کوکوکا کارجس (Kokuka Courageous) (یکی از دو کشتی ای که در دریای عمان آتش گرفت) خبر داد :
به گزارش ایرنا، ملوانان این نفتکش لحظاتی پیش از حمله، اجسامی را در هوا مشاهده کردند که این امر نشان می دهد نفتکش مزبور بر اثر برخورد به مین آسیب ندیده است.
آسوشیتدپرس نوشت که این اظهارات با فیلم ارتش آمریکا که نیروهای ایرانی را متهم به جداسازی مینی منفجر نشده از یکی از دو کشتی کرده بود، در تناقض است.
یوتاکا کاتادا (Yutaka Katada) رئیس شرکت کشتیرانی ژاپنی امروز گفت که معتقد است اجسامی که ملوانان در هوا مشاهده کرده اند گلوله باشد. وی امکان دخالت اژدر و مین را رد کرد چرا که به گفته او خسارات وارد شده فراتر از خط تراز کشتی با سطح آب (واترلاین) است. وی گزارش های حاکی از برخورد مین با این نفتکش را "نادرست" خواند.

سریال اتهام‌زنی‌ آمریکایی‌ها ضد ایران، به سرپرست پنتاگون رسید

«پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا در ادامه اتهام‌زنی‌های بی‌سند مقام‌های این کشور به ایران درباره حادثه روز پنجشنبه در دریای عمان، مدعی شده است: «حملات مکرر ایران، تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل و آزادی تردد است».
پاتریک شاناهان» وزیر دفاع موقت آمریکا در چند پیام توئیتری به حادثه رخ داده برای دو نفتکش در دریای عمان واکنش نشان دادو و همچون دیگر مقام‌های آمریکایی بدون ارائه هر گونه سندی به ایران اتهام‌زنی کرد.
سرپرست پنتاگون مدعی شد: «حملات ادامه‌دار و بی‌دلیل ایران در منطقه، تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل و تعرض به آزادی تردد در دریاهای آزاد است. ما در حالی که به دنبال جنگ نیستیم، (اما) وزارت دفاع آمریکا از نیروها و منافعمان در سراسر جهان دفاع خواهد کرد. ما از تجارت جهانی و آزادی تردد دفاع می‌کنیم».
شاناهان افزود: «همانطور که مایک پامپئو وزیر خارجه پیشتر گفت، به منظور حصول به یک توافق جامع (با ایران) که سبب تقویت صلح و امنیت شود، تمرکز دولت ایالات متحده بر دیپلماسی است».
اتهام‌زنی‌ وزیر دفاع موقت آمریکا درباره حادثه روز گذشته در حالی مطرح شده که ایران از یک سو حمله به دو نفتکش در دریای عمان و از سوی دیگر اتهام‌زنی‌های بی سند آمریکا را شدیدا محکوم کرده است.
سنتکام ویدئویی را منتشر کرده و ادعا کرده است که نیروهای ایرانی به سوی کشتی kokuka رفته و مین عمل نکرده را از روی آن برداشته‌اند. در این ویدئوی بی کیفیت قایق گشتی بدون پرچمی را نشان می‌دهد که به کشتی چسبیده و به دلیل کیفیت پایین فیلم چیز خاصی دیده نمی‌شود.

به هر حال انتشار فیلم بعد از اظهارات پمپئو علیه ایران صورت می‌گیرد که بدون مدرک و سند تهران را مقصر حادثه جلوه می‌دهد.
این در حالی است که در جلسه شورای امنیت پشت درهای بسته حمله به دو نفتکش محکوم شد و در بیانیه صادرشده از وقوع درگیری و تنش بیشتر در خلیج فارس ابراز نگرانی شده است. 

                               واکنش سخنگوی وزارت خارجه به اتهام‌زنی «پمپئو»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اتهام زنی بی اساس وزیر امور خارجه آمریکا واکنش نشان داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اتهام زنی بی اساس وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: مسئولیت تامین امنیت تنگه هرمز، بر عهده جمهوری اسلامی ایران است و نشان دادیم که در سریعترین زمان ممکن به کمک ملوانان کشتی های دچار سانحه رفتیم و آنها را نجات دادیم.
وی افزود: ظاهرا برای آقای پمپئو و سایر دولتمردان آمریکایی متهم کردن ایران در حادثه مشکوک و تاسف بار برای نفتکش ها راحت ترین و ساده انگارانه ترین کار است. در حالیکه نخست وزیر ژاپن برای کاهش تنش ها، با نفر اول جمهوری اسلامی ایران در حال دیدار است کدام دست های پنهان بدنبال اثرگذاری بر این تلاشها در منطقه است و چه کسانی از آن سود می برند؟!
موسوی ادامه داد: آقای پمپئو! این تشکیک نه تنها شوخی و خنده دار نیست بلکه نگران کننده و هشدار آمیز است.
سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در این باره در صفحه توئیتر رسمی‌اش نوشت: از بروز حوادث مشکوک امروز برای نفتکش‌های تجاری مرتبط با ژاپن همزمان با دیدار نخست وزیر آن کشور با رهبر انقلاب ابراز نگرانی کرده و آن را خلاف جهت گیری‌ها و تلاش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه برای کاهش تنش‌ها و آرامش در منطقه می‌دانیم. ایران از همکاری و گفت‌وگو در منطقه حمایت می‌کند.
واکنش سنتکام به حادثه در دریای عمان
در همین حال ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) از اعزام ناوشکن "ماسون" به محل آتش‌سوزی اخیر دو نفت‌کش در دریای عمان خبر داد. به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد که ناوشکن "USS MASON" را به محل آتش‌سوزی دو نفتکش در دریای عمان اعزام کرده است.
در بیانیه ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا آمده است: ناوشکن ماسون به منظور "کمک‌رسانی" در حال حرکت به سمت منطقه حادثه است و هیچ منافعی برای آمریکا در دخالت در جنگ جدید در خاورمیانه وجود ندارد.
ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در ادامه تأکید کرد که نیروهای این کشور از منافع آمریکا در منطقه ازجمله آزادی ناوگان دریایی دفاع می‌کنند.

هشدار ایران نسبت به زورگوئی، ارعاب، تهدید و رفتارهای شرورانه آمریکا

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد به اظهارات نماینده آمریکا در شورای امنیت پاسخ داد.
ایران اعلام کرد: اظهارات فتنه‌جویانه نماینده آمریکا علیه ایران در جلسه ۲۳ خرداد شورای امنیت سازمان ملل نماد دیگری از عملیات روانی ایران‌هراسانه این کشور بود.
ایران قاطعانه ادعای بی اساس آمریکا در ارتباط با حوادث ۲۳ خرداد تانکرهای نفتکش را رد کرده و آن را با شدیدترین لحن ممکن محکوم می‌کند.
فراخواندن ایران به دیپلماسی و بازگشت به میز مذاکره توسط آمریکایی که خود به صورت غیرقانونی از برجام خارج شده، یک طنز است.
جنگ و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران و حضور گسترده نظامی آن کشور در منطقه همواره منشأ اصلی ناامنی و بی ثباتی در منطقه خلیج فارس و جدی‌ترین تهدید علیه صلح و امنیت آن بوده و می باشد.
نه ارائه اخبار ساختگی و انتشار اطلاعات نادرست می‌تواند واقعیت را تغییر دهد و نه متهم کردن بی‌شرمانه دیگران. آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن باید از جنگ‌طلبی دست برداشته و به توطئه‌های فتنه‌انگیزانه و عملیات‌های مخفیانه خود با هدف متهم ساختن دیگران در منطقه پایان دهند.
ایران ضمن هشدار مجدد نسبت به زورگوئی، ارعاب و تهدید و رفتارهای شرورانه آمریکا، نگرانی خود را در مورد حوادث مشکوک امروز تانکرهای نفتی ابراز می‌دارد.
ایران از جامعه بین‌المللی می خواهد تا به مسئولیت‌های خود در پیشگیری از اینگونه سیاست‌ها و اقدامات غیرمسئولانه و خطرناک آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن در افزایش تنش در منطقه، عمل کند.
جمهوری اسلامی ایران مجدداً تأکید می‌کند که تنها راه کاهش تنش در این منطقه، تعامل فعال و سازنده تمام کشورهای منطقه در چارچوب یک گفتگوی واقعی، فراگیر و مبتنی بر احترام متقابل و اصول بنیادین حقوق بین‌الملل است. حوادث اخیر و وضعیت منطقه فوریت چنین گفتگوی منطقه ای را مورد تأکید قرار می‌دهد.
ضمن تأکید مجدد بر موضع دیرینه خود مبنی بر ضرورت تقویت صلح و امنیت در منطقه گسترده‌تر خلیج فارس، جمهوری اسلامی ایران آماده است تا نقش فعال و سازنده‌ای را در تأمین امنیت گذرگاه‌های راهبردی دریایی و تقویت صلح، ثبات و امنیت منطقه ایفا نماید.

                                     واکنش قاطع «ظریف» به ادعاهای آمریکا

وزیرامور خارجه کشورمان به ادعاهای آمریکا درباره حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان واکنش نشان داد.
محمد جواد ظریف در صحفه شخصی خود در توییتر نوشت:
« این که ایالات متحده فورا و بدون ذره‌ای شواهد عینی یا هر اماره ای، به اتهام پراکنی علیه ایران دست می‌زند، تنها این را کاملاً آشکار می‌کند که تیم بی در حال حرکت به سوی یک نقشه جایگزین است: خرابکاری در دیپلماسی (از جمله در اقدامات آبه شینزو) و سرپوش گذاشتن بر تروریسم اقتصادی علیه ایران.

من چند ماه پیش دقیقا درباره همین سناریو هشدار دادم؛ نه به این دلیل که من یک پیشگو باشم، بلکه به این دلیل که من ذات تیم بی را می‌شناسم.»

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر