جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 47990
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1398 13:33
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: عربستان سعودی مایل است مسائل حج از مسائل سیاسی جدا باشد و واقعا هم باید اینچنین باشد تا مشکلی در امور حج پیدا نشود.
به گزارش دفتر آیت الله مکارم شیرازی، وی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: عربستان سعودی باید حجاج ما را محترم بشمارد ما هم باید مقدسات آنها را محترم بشماریم؛ نکته دیگر اینکه روحانیان حج باید آموزش های لازم را دیده باشند؛ به اعضا کاروان گوشزد کنند که اهانتی به مقدسات دیگران نکنند و به گونه ای رفتار کنند که در شأن زائر ایرانی باشد؛ هنگامی که از منزل به مسجد یا به خیابان می آیند، لباس مناسب، تمیز و در شأن ایرانی داشته باشند.

وی ادامه داد: مسائل حج را برای حجاج تببین کنند تا مبادا با یک حرکت نابجا حج آنها باطل شود و مجبور شوند سال آینده به حج بیایند که این امری است عملاً غیر ممکن و این مساله نیاز به آموزش های قبلی دارد.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه حج باید انسان را متحول کند، اظهار داشتند: انسان وقتی از حج یا زیارت برمی گردد باید با قبل متفاوت باشد، اگر هیچ تغییری ایجاد نشود دلیل بر این است که مقبول نشده است.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: نکته دیگری که حتماً باید رعایت شود و می شود این است که یک هماهنگی بین روحانیان کاروان ها باشد؛ اینکه با پاسخ های مختلف حجاج را سرگردان کنند درست نیست.

وی با تاکید بر اینکه در مسائل مربوط به حج حتماً باید موضوع آموزش حجاج را به صورت ویژه مدنظر داشت، افزود: برخی قبل از اینکه به مکه بروند هیچ گونه آشنایی با مسائل حج ندارند، باید به آنها آموزش داده شود؛ آنهایی که مدینه قبل هستند فرصت خوبی دارند تا به صورت کامل آشنا بشوند ولی مدینه بعدی ها فرصت کمتری دارند که آموزش های لازم را ببینند و ای بسا یک کار کوچک باعث شود حج را بهم بزند و حتی در بعضی جاها مجبور شوند سال آینده به فتوای آقایان دوباره مکه بروند.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از بازار گردی حجاج ایرانی و بهره گیری حداکثری از فرصت معنوی حج تصریح کرد: البته با توجه به بالا رفتن قیمت ارز کمتر کسی به فکر خرید و بازار گردی می افتد، اما باز هم باید توصیه کرد و مراقب بود؛ روحانیان کاروان در این زمینه نقش مهمی دارند که هم خودشان رعایتو هم مردم را توصیه کنند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به نقش مهم روحانیان کاروان در سفر حج، ابراز داشت: روحانیان باید حال و شرایط حجاج که از وطن و خانواده دور شده اند را درک و با سعه صدر و مدارا برخورد کنند و در این زمینه الگو باشند.

وی بر لزوم دقت و حساسیت در گزینش و انتخاب روحانیان کاروان های حج تاکید و تصریح کرد که این کار هم باید روی حساب و کتاب باشد.

وی در پایان ضمن آرزوی توفیق برای حجت الاسلام والمسلمین نواب در مسئولیت مهمی که عهده دار شده است، ابراز امیدواری کرد که حجاج جهان اسلام و بویژه حجاج ایرانی حج امسال را به خوبی پشت سر بگذارند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر