سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - April 16 2024
کد خبر: 47981
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1398 20:03
منابع خبری ادعا کردند که دو نفت‌کش بزرگ حامل نفت خام در دریای عمان هدف حمله قرار گرفته‌اند. یکی از دو نفتکش هدف قرار گرفته در دریای عمان در حال غرق شدن است.
منابع خبری از وقوع دو انفجار مهیب در داخل دریای عمان خبر دادند. اطلاعات تکمیلی خبر از غرق شدن یکی از دو نفتکش مورد حمله قرار گرفته در آب‌های عمان می‌دهد. شبکه خبری «العالم» به نقل از «منابع محلی عمان» اعلام کرد که این دو انفجار به صورت پیاپی رخ داده است. این منابع تأکید کردند که بر اساس تحقیقات صورت گرفته، دو نفت‌کش بزرگ حامل نفت خام هدف حمله قرار گرفته‌اند و این صدا‌های انفجار، ناشی از این حمله بوده است.
العالم به نقل از منابع محلی پاکستان نیز گزارش داد که این منابع نیز صدای این انفجار‌ها را شنیده‌اند. به گفته منابع پاکستانی، دو نفت‌کش مذکور، اعلام کردند که در دریای عمان مورد حمله قرار گرفته‌اند و درخواست کمک دارند.
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشت گروه امنیت دریایی بریتانیا درباره «حادثه‌ای نامشخص» در خلیج عمان هشدار داده و خواستار «احتیاط زیاد» در این منطقه شد. بر این اساس، یک مقام بندر مذکور در امارات نیز اعلام کرد که یک نفت‌کش در خلیج عمان آتش گرفته است.
شبکه «اسکای نیوز» دقایقی بعد به نقل از گروه امنیت دریایی بریتانیا گزارش داد که این گروه اکنون از وقوع حادثه‌ای برای حداقل یک کشتی نفت‌کش در خلیج عمان اطلاع دارد.


۴۴ ملوان نفتکش‌های حادثه دیده در جاسک هستند
ایرنا به نقل از یک منبع آگاه: ۴۴ ملوان دو فروند کشتی نفتکش خارجی که صبح امروز در دریای عمان دچار حادثه شدند با هماهنگی مرکز جستجو و نجات دریایی هرمزگان از آب گرفته شدند و توسط شناور ناجی ایرانی به بندر جاسک منتقل شدند.
 
یکی از نفتکش‌ها غرق شد
المیادین گزارش داد یکی از دو نفتکش حادثه دیده در دریای عمان به طور کامل غرق شده است. خبر حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان قیمت نفت در بازار‌های جهانی را ۲.۵ دلار بالا برد. هر بشکه نفت برنت به قیمت ۶۲ دلار و ۵۵ سنت به فروش می‌رود.


نفتکش‌ها متعلق به کدام کشور هستند؟
نفت‌کش‌های حادثه‌دیده «FRONT ALTAIR» با پرجم جزایر مارشال و «Kokuka Courageous» با پرچم پاناما بوده‌اند.

کشتی Front Altair سال ۲۰۱۶ ساخته شده و ملکیت آن برای کمپانی فرانتلاین است. فرانتلاین بزرگترین کمپانی نفتکش جهان است که دفتر مرکزی آن در همیلتون برمودا است و سالانه ۱.۱ میلیارد دلار درآمد دارد. این کشتی ۷۵ هزار تن نفتا از الفجیره بارگیری کرده و به تایوان می‌برده است.

کشتی Kokuka Couageous تحت مالکیت ژاپن بوده و در سال ۲۰۱۰ ساخته شده بود. با پرچم پاناما تردد آبی داشته است و در بندر الجبیل عربستان متانلو بار زده و راهی سنگاپور بود.

نفتکش‌ها کجا دچار حادثه شدند؟
محل وقوع حادثه، ۳۰ کیلومتری جنوب بندر جاسک (شرق استان هرمزگان) است و دود حادثه از ساحل جاسک دیده می‌شود. نفتکش حامل متانول (ماده فوق العاده سریع الاحتراق) است به همین دلیل خاموش کردن آن به شدت خطرناک است. 
وزیر تجارت ژاپن: به ۲ کشتی تجاری مرتبط با ژاپن در نزدیکی تنگه هرمز حمله شده است
به گزارش یورو نیوز، وزیر تجارت ژاپن روز چهارشنبه به شبکه «ان اچ کی» این کشور گفت که به دو کشتی مرتبط با این کشور در نزدیکی تنگه هرمز حمله شده است. مشخص نیست منظور وزیر کابینه شینزو آبه دو نفتکش فرونت آلتر و کوکوکا کوریجوس است یا به دو کشتی دیگر اشاره دارد.
 
ادعای اصابت اژدر به یک نفتکش
روزنامه تریدویندز از اصابت اژدر به یکی از دو نفتکش خبرداده و خبرگزاری رویترز به نقل از یک کارگزار بیمه کشتیرانی گفته است که در یکی از نفتکش‌های "انفجار ناشی از حمله از خارج" به وقوع پیوسته است.
 
بیانیه شرکت سنگاپوری اجاره‌کننده نفتکش آسیب‌دیده در دریای عمان
شرکت سنگاپوری «بی‌اس‌ام» اجاره‌کننده نفتکش آسیب‌دیده در دریای عمان، اعلام کرد 21 خدمه کشتی آن را ترک کرده‌اند.
به نوشته خبرگزاری «ورلد مریتایم نیوز»، این شرکت طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «ناخدا و خدمه، کشتی را ترک کرده‌اند و توسط قایق نجات یک کشتی گشت‌زنی ساحلی نجات پیدا کردند. یکی از خدمه کشتی آسیب دیده Kokuka Courageous در این حادثه دچار مصدومیت جزئی شده و در حال دریافت کمک‌های اولیه بر روی عرشه قایق گشت ساحلی است».
به گفته این کمپانی خطر غرق شدن این نفت‌کش را تهدید نمی‌کند و به محموله «متانول» آن آسیبی وارد نشده است. این کشتی 70 مایل دریایی از بندر «فجیره» و 14 مایل دریایی از سواحل ایران فاصله دارد.
حمله به دو نفت‌کش در دریای عمانوقعیت جغرافیایی دو نفت‌کش حادثه دیده در دریای عمان-منبع: گاردین

واکنش بورس سه کشور عربی به حادثه دو نتفکش
شاخص بورس در ریاض، دبی، ابوظبی و مسقط صبح امروز با انتشار خبر انفجار دو نفتکش در دریای عمان کاهش یافت.
به نوشته روسیا الیوم، بورس عربستان سعودی با کاهش ۰.۸۳% به ۹۰۰۹.۲۳ واحد رسید. همچنین بورس دبی با کاهش ۱.۱۴% به ۲۶۳۳.۵۷ واحد تنزل پیدا کرد. بورس ابوظبی نیز شاهد کاهش ۰.۶۶% بود که به واحد ۴۹۵۷.۷۸ رسید. در همین حال شاخص بورس مسقط، پایتخت عمان هم ۰.۷۶% کاهش یافت و به واحد ۳۹۳۲.۰۷ رسید.

سخنگوی وزارت خارجه در توئیتی از حوادث رخ داده در دریای عمان ابراز نگرانی کرد.


هشدار سخنگوی دولت ایران

سخنگوی دولت نیز نسبت از وقوع انفجار دو نفتکش مرتبط به ژاپن در دریای عمان به شدت ابراز نگرانی و تاسف کرد.

علی ربیعی با بیان اینکه «همه کشورهای منطقه باید مراقب باشند تا در تله فریب کسانی که از بی ثباتی در منطقه سود می برند نیفتند»، تاکید کرد: دولت ایران آماده همکاری های امنیتی، منطقه ای برای تضمین امنیت از جمله در آبراه‌های استراتژیک است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به حوادث رخ داده در دریای عمان واکنش نشان داد.

ظریف در صفحه توییترش نوشت: "حملات گزارش شده به تانکرهای مرتبط با ژاپن زمانی اتفاق افتاد که نخست‌وزیر آبه شینزو برای گفت‌وگوهایی گسترده و دوستانه در حال دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای بود. مشکوک بودن برای توصیف آن‌چه که احتمالا امروز صبح اتفاق افتاده، کفایت نمی‌کند. مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای پیشنهادی ایران، ضروری است."

بریتانیا: از گزارش انفجارها در دریای عمان عمیقا نگران هستیم

بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کرد که «عمیقا» از دریافت گزارش هایی مبنی بر وقوع انفجار در دریای عمان نگران هست. لندن تاکید کرده است که با مقامات محلی و دولت های منطقه در این مورد در تماس است.

نیروی دریایی آمریکا: در حال امدادرسانی هستیم

نیروی دریایی امریکا اعلام کرده است که از «گزارش حمله» به دو نفتکش در دریای عمان آگاهی دارد و در حال امدادرسانی به آنها است.

آتش سوزی در یکی از کشتی‌های حادثه دیده در دریای عمان بطور کامل اطفاء شده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: این کشتی با ۲۱ خدمه صبح امروز ساعت ۹ و ۵۰ دقیقه در ۳۵ مایلی بندرجاسک در آب‌های بین المللی دریای عمان دچار حادثه آتش سوزی در قسمت موتورخانه شد.

الله مراد عفیفی پور افزود: خدمه این کشتی بلافاصله به شناور‌های عبوری منتقل شدند و این آتش پس از مدتی اطفا شد و بزودی خدمه به کشتی منتقل می‌شوند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر