پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 47878
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1398 15:28
یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان امروز پنجشنبه اعلام کرد که «هایکو ماس» وزیر خارجه این کشور هفته آینده به ایران سفر خواهد کرد.
وزیر خارجه آلمان هفته آینده به تهران سفر می‌کند. به گزارش مهر به نقل از رویترز، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان امروز پنجشنبه اعلام کرد که «هایکو ماس» وزیر خارجه این کشور هفته آینده به ایران سفر خواهد کرد.

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، سفر مذکور در چارچوب سفر به ۳ کشور منطقه صورت خواهد گرفت.

به گزارش رویترز، وزیر خارجه آلمان در این سفر به اردن، امارات و ایران خواهد رفت. رویترز، رایزنی وی با مقامات ایرانی پیرامون برجام را یکی از محور‌های این سفر اعلام کرده است. ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری موسوم به «اینستکس» توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، اوایل فوریه سال ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) نهایی و ثبت شد؛ اما از آن روز تا به حال هنوز این ساز و کار عملیاتی نشده است.

مقر این گروه در پاریس فرانسه است که مدیریت اجرایی آن را آلمان بر عهده دارد و بریتانیا نیز رئیس کمیته نظارت است.

این در حالی است که ۳ ماه پس از ایجاد دفتر اروپایی اینستکس، شرکت ایرانی آن نیز ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) به ثبت رسید؛ اما اروپا کماکان در خصوص تعهدات خود تعلل می‌کند.

گفتنی است، چندی پیش و در سالگرد نقض یکجانبه برجام توسط آمریکا بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در ۱۸ اردیبهشت ماه، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که برخی اقدامات خود در ارتباط با برجام را متوقف کرده و فرصتی ۶۰ روزه به کشور‌های باقی مانده در توافق می‌دهد تا به تعهدات بانکی و مالی خود عمل کنند.

این در حالی است که در ۸ ماه می‌سال ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷) دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خبر خروج یکجانبه واشنگتن از برجام را همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر