پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 47871
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1398 10:36
سید عباس موسوی: در این شرایط، آنها با طرح موضوعات فرابرجامی، نه تنها کمکی به حفظ برجام نمی کنند، بلکه زمینه بی اعتمادی بیشتر بین طرف های باقی مانده برجام را فراهم و آمریکا را به هدف خود در خروج غیرقانونی از برجام که چیزی جز فروپاشی آن نبود، نزدیک تر می کنند.
 سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به اظهارات رئیس جمهور فرانسه در دیدار با همتای آمریکایی اش واکنش نشان داد و تاکید کرد: طرح موضوعات فرابرجامی، نه تنها کمکی به حفظ برجام نمی کند، بلکه زمینه بی اعتمادی بیشتر بین طرف های باقی مانده برجام را فراهم می سازد. 
«سید عباس موسوی» در واکنش به اظهارات رئیس جمهور فرانسه در دیدار با همتای آمریکایی خود گفت: طرف های اروپایی تاکنون به رغم برخی سخنان و بیانیه های سیاسی، در عمل به تعهدات خود ذیل برجام و تعهدات بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام ناتوان بوده و نتوانسته اند زمینه انتفاع کامل کشورمان را طبق این توافق چندجانبه فراهم کنند.

وی ادامه داد: در این شرایط، آنها با طرح موضوعات فرابرجامی، نه تنها کمکی به حفظ برجام نمی کنند، بلکه زمینه بی اعتمادی بیشتر بین طرف های باقی مانده برجام را فراهم و آمریکا را به هدف خود در خروج غیرقانونی از برجام که چیزی جز فروپاشی آن نبود، نزدیک تر می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادعاهای تکراری، بدون پشتوانه و متناقض رئیس جمهور آمریکا در این دیدار را فاقد ارزش خواند و شایسته واکنش تازه ندانست.

گفتنی است روز گذشته رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا که برای شرکت در مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد پیاده‌سازی نیرو‌های متفقین در پایان جنگ جهانی دوم در فرانسه به سر می‌برد گفت که در زمینه پرونده هسته‌ای ایران با همتای فرانسوی خود اشتراک نظر دارد.

دونالد ترامپ، در شهر کان در شمال غربی فرانسه در حضور میزبان خود امانوئل ماکرون گفت: «فکر نمی‌کنم که [درباره پرونده هسته‌ای ایران] اختلاف نظری داشته باشیم. هیچ یک از ما نمی‌خواهیم که ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد.»

رئیس جمهوری آمریکا در حالی چنین سخنانی را بیان کرده است که ایران بارها تاکید کرده است بر اساس مبنای خود به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیست. ترامپ گفت: «ایران کشوری است که به بست می‌خورد، زیرا تحریم‌ها پرقدرت بوده‌اند. اما آمریکا می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد. من درک می‌کنم که آن‌ها می‌خواهند مذاکره کنند. ما برای مذاکره با ایران آماده‌ایم، اما آن‌ها نباید به تسلیحات اتمی دست یابند.»

ماکرون: در مورد ایران با آمریکا هم‌نظریم
امانوئل ماکرون نیز در حضور میهمان خود گفت که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای «هدف مشترک» فرانسه و آمریکاست. رئیس جمهوری فرانسه نیز این سخنان را در حالی بیان کرد که همگام با شرکای اروپایی دیگر خود با خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های اقتصادی جاری علیه ایران مخالفت کرده است.

ماکرون تأکید کرد: «ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هدف مشترک فرانسه و آمریکاست و برای تأمین این هدف باید مذاکرات بین‌المللی انجام شود.»

وی همچنین بدون نام بردن از برجام گفت: «هدف آن بوده که ایران تا سال ۲۰۲۵ به سه مورد عدم تولید سلاح هسته‌ای، توقف فعالیت موشکی و توقف تحرکات منطقه‌ای پایبند باشد.»

رؤسای جمهوری فرانسه و آمریکا قرار است درباره مسائل مختلف جهان و پیش از همه درباره ایران گفتگو کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر