جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 47826
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1398 18:18
سومین دادگاه رسیدگی به اتهامات سید محمدرضا خاتمی صبح امروز ۱۱ خرداد در ساختمان شماره دو قوه قضاییه برگزار شد. خاتمی نخستین بار ۱۸ اسفند ۹۷ به دلیل اظهاراتش در ارتباط با تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دهم به دادگاه اظهار شد که به دلایلی دادگاه برگزار نشد. جلسه دوم رسیدگی به اتهامات این فعال سیاسی هم در تاریخ دهم اردیبهشت امروز برگزار شد.
ایرنا نوشت: سومین دادگاه رسیدگی به اتهامات سید محمدرضا خاتمی صبح امروز ۱۱ خرداد در ساختمان شماره دو قوه قضاییه برگزار شد. خاتمی نخستین بار ۱۸ اسفند ۹۷ به دلیل اظهاراتش در ارتباط با تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دهم به دادگاه اظهار شد که به دلایلی دادگاه برگزار نشد. جلسه دوم رسیدگی به اتهامات این فعال سیاسی هم در تاریخ دهم اردیبهشت امروز برگزار شد.


خاتمی پس از پایان دادگاه در جمع خبرنگاران گفت: عنوان دادگاه علنی بود اما می توانست بهتر برگزار شود. رییس دادگاه سعه صدر داشتند که قابل تقدیر است، آمدن آقای قطبی رییس دادستان فرهنگ و رسانه هم نشان می دهد که ما در دادگاه اول موثر عمل کردیم و برخلاف آنچه تصور می شد دست خالی وارد دادگاه نشدیم و به گفته دوستان با ماشین حساب رفتیم.

نایب رییس مجلس ششم گفت: درباره هشت میلیونی تقلب در آرای انتخابات هم استنادات متقنی وجود دارد که من در دادگاه اول و دوم ارائه دادم اما بخش های مهم تر از انتخابات ۸۸ باقی مانده که شاید مهمتر از بخش های اول باشد.

وی ادامه داد: شاید در شرایط فعلی کشور پرداختن به این مسئله صلاح نباشد اما به هرحال قوه قضاییه تصمیم به رسیدگی علنی گرفته که ما هم استقبال می کنیم. هرچند اعلام عدم انتشار محتویات مطالب، علنی بودن دادگاه را مخدوش می کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: انتخابات سال ۸۸ با سرنوشت همه جامعه و کشور گره خورده است و صلاح نیست پس از ۱۰ سال این داستان محل دعوای نیروهایی باشد که می خواهند در داخل کشور فعالیت کنند. این باید خاتمه پیدا کند.

خاتمی افزود: فارغ از اینکه چه اتفاقی بعدا خواهد افتاد از این نظر خوشحالم که قوه قضاییه این فرصت را به منتقدان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ می دهد تا نظرات خود را بیان کنند. این دادگاه می تواند ختم دعواهای سال ۸۸ باشد.

وی گفت: این مهم در صورتی است که در بر پاشنه لجاجت نچرخد و درباره اسناد و مدارک متقنی که وجود دارد با عدالت و انصاف رفتار شود.

نایب رییس مجلس ششم خاطرنشان کرد: سعی می کنم در این دادگاه فتنه واقعی را نشان دهم و دامن نظام را از تقلب تبرئه کنم. باید دید که چه کسانی این دام را برای نظام پهن کردند.

خاتمی یادآورشد: انتخابات ریاست جمهوری دهم را نمی توان تغییر داد اما این انتخابات به نوعی عبرت است که ما به آرای مردم پایبند باشیم؛ به ویژه آنکه در آستانه انتخابات هستیم.

وی با بیان این که دفاع از حق و حقیقت برای من بسیار مهم است و در صورت توجه به این موضوع هیچ کس ضرر نخواهد کرد، درباره اعداد و ارقامی که در دادگاه ارائه داد؛ گفت: من به پشت پرده و غیبگو دسترسی ندارم. اما وقتی این پرونده تشکیل شد از اقصی نقاط کشور دنبال کنندگان این موضوع شواهد و مدارک زیادی برای من فرستادند که همه آن ها اسناد و مدارکی است که در رسانه های رسمی کشور منتشر شده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: به طور مثال گزارش تفصیلی شورای نگهبان یا اظهارات و بیانیه های مسئولان وزرات کشور و استان ها اکنون هم برای همگان قابل دسترسی است. البته در برخی از موارد که مراجعه کردم رسانه ها اعلام کردند که به ما گفته شده اطلاعات را پاک کنید. 
نایب رییس مجلس ششم افزود: من با عدد و رقم به ادعای خودم که هشت میلیون است رسیده ام که این حداقل است. اما نمایندگان مجلس می توانند در این زمینه تحقیق کنند که عدد و رقم واقعی چقدر بوده است.

خاتمی تاکید کرد: من عدد ادعایی خود را ثابت می کنم اما عدد برای من مهم نیست برای من مهم این است که در این انتخابات هم به مردم و هم جمهوری اسلامی جفا شده است. حتی اگر دو میلیون هم تقلب به اثبات برسد؛ موضوع عدم سلامت انتخابات دهم به اثبات خواهد رسید.
وی افزود: چیزی که من به دست آوردم ظاهر امر و دستکاری های انجام شده در انتخابات است. اما پشت پرده را هم در جلسات بعد ارائه خواهم داد.

خاتمی درباره شهودی که در این دادگاه حاضر خواهند بود گفت: از شورای نگهبان و راس این شورا یعنی آقای جنتی و کدخدایی، از وزارت کشور آقایان محصولی، دانشجو و شریفی راد و از مسئولان استان ها هم درخواست کردم که احضار شوند. همچینن آقایان رضایی، قالیباف، سلیمانی؛ مطهری، شمخانی، علی لاریجانی و پورمحمدی افرادی هستند که به اظهارات آن ها استناد کردیم و از قاضی دادگاه درخواست کردم که در جلسه حضور داشته باشند.

به گزارش ایرنا سومین جلسه محاکمه محمد رضا خاتمی روز ۲۲ خردادماه امسال برگزار شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر