جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 47823
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1398 18:09
محمد شریعتمداری در حالی امروز از «شفافیت» در طلب‌های شستا سخن گفته است که این روز‌ها هادی رضوی دامادش درگیر پرونده فساد مالی بانک سرمایه است. پرونده‌ای کلان که با واکنش‌های زیادی در میان افکار عمومی روبه رو شده است.
محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی امروز به بدهکاران شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) هشدار داد که در صورت عدم وصول مطالبات نام آن‌ها افشا خواهد شد. این تهدید وزیر کار در شرایطی مطرح می‌شود که این روز‌ها او به خاطر برگزاری دادگاه دامادش تحت فشار افکار عمومی است. 

به گزارش فرارو، محمد شریعتمداری با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود از پیگیری و اقدام قضایی جهت دریافت بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان مطالبات وصول نشده به دعوا رسیده شستا خبر داد.
او در متن توییتری خود که با هشتک «شفافیت» نوشته شده، اعلام کرد: «لیست بیش از ۱۳۰۰۰ میلیارد تومان مطالبات وصول نشده بدعوا رسیده ایجاد شده در دوران پیشین شستا! با مشخصات کامل و به تفکیک همه هلدینگ‌ها مشخص شد و تا ریال آخر این مطالبات وصول می‌شود. بدهکاران اقدام نکنند آن‌ها را با نام افشاء و اقدامات قضایی شدید علیه آن‌ها انجام خواهد شد.»

محمد شریعتمداری در حالی امروز از «شفافیت» در طلب‌های شستا سخن گفته است که این روز‌ها هادی رضوی دامادش درگیر پرونده فساد مالی بانک سرمایه است. پرونده‌ای کلان که با واکنش‌های زیادی در میان افکار عمومی روبه رو شده است.

اتهام رضوی پرداخت رشوه به مدیران بانک سرمایه با هدف خارج کردن حدود ۱۰۷ میلیارد تومان از این بانک بدون تودیع وثیقه و تحصیل مال نامشروع است. بخشی از اتهامات رضوی به دریافت وام کلان بدون پشتوانه باز می‌گردد او ده‌ها میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهکار است.

هادی رضوی از تهیه کنندگان سریال شهرزاد بود. او متهم است که با سوءاستفاده از سرمایه صندوق ذخیره فرهنگیان که از سهام داران اصلی بانک سرمایه است، به این بانک خسارات وارد کرده است.
پس از برگزاری دادگاه رضوی او به عنوان "داماد وزیر" شهرت پیدا کرد و افکار عمومی به گونه‌ای معتقدند او از موقعیت و رانتی که داشته است توانسته دست به فساد بزند. منتقدان می گویند محمد شریعتمداری باید در برابر فساد دامادش موضع گیری کند. در این فضای رسانه‌ای و خبری شریعتمداری در جایگاه وزیر کار و رفاه به بدهکاران شستا هشدار داده است.

آبان ماه سال گذشته محمد شریعتمداری، وزیر پیشین صنعت همزمان با استیضاح ربیعی از سمت خود استعفا داد و سپس از سوی روحانی به عنوان وزیر کار به مجلس معرفی شد که توانست رای اعتماد بگیرد. شریعتمداری در شرایطی به وزارت کار و رفاه رفت که رسوایی واردات غیرقانونی خودرو در وزارت صنعت کارش را به استعفا کشانده بود. رسوایی که گریبان چند مدیر ارشد این وزارتخانه را گرفت.

یکی از مهمترین مجموعه‌های تحت مدیریت وزارت کار و رفاه سازمان تامین اجتماعی است که این سازمان جدای از خدمات عمومی که باید ارائه دهد یک بنگاه بزرگ اقتصادی نیز است. شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) هلدینگ سرمایه‌گذاری متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است، که در زمینه مدیریت سرمایه‌گذاری، تجارت و بازرگانی، مدیریت دارایی و مبادلات سهام شرکت‌ها، فعالیت می‌کند.

حالا در سال‌های اخیر مجموعه شستا دچار بحران‌های اقتصادی بزرگی شده است، بسیاری از شرکت‌های تابعه شستا دچار ورشکستگی شده اند. برخی نیز با بحران دست و پنجه نرم می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند دولت دائماً برای جبران کسری بودجه از صندوق بازنشستگان قرض می‌کند و در نهایت چند کارخانه و شرکت زیان‌ده را به جای آن می‌دهد.

اساسا یکی از دلایل استیضاح علی ربیعی وزیر پیشین کار عملکرد او در تامین اجتماعی به خصوص مجموعه شستا بود.
 
شریعتمداری شستا را جمع می کند؟!
چهار ماه پس از رای اعتماد مجلس به شریعتمداری حسن روحانی رییس جمهور به وزارت تعاون، کارو رفاه رفت تا با وزیر و مدیران ارشد این وزارتخانه دیدار کند. این حضور روحانی همزمان شد با اعتراضات بازنشستگان در تهران و اصفهان روحانی در وزارت کار گفت: «شستا را جمع کنید.»

روحانی افزود: «باید شرکت‌های زیرمجموعه آزاد شوند و مدیریت در دست دولت نباشد؛ من به مجلس و مردم قول داده‌ام.» 

او تاکید کرد: «می‌دانم که در واگذاری‌های شستا، برخی کارشکنی می‌کنند با این وجود تأکید صد درصدی من و مقام معظم رهبری بر واگذاری شستا است.» او تاکید کرد که حتی اگر شده شرکت های شستا به صورت مجانی واگذار شوند.
 
شریعتمداری تکان خورد؟!روحانی اسفند ماه گذشته فرمان واگذاری شرکت های شستا را داد
پس از فرمان روحانی مدیرعامل شستا اعلام کرد که بنا داریم تصدی خودمان را در امور شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که امکان فعالیت در بخش خصوصی دارند، کاهش دهیم و به همین دلیل تا پایان سال ۹۸ مدیریت بخشی از شرکت‌ها در حیطه تامین اجتماعی (حدود ۱۵۸ شرکت) را به بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد.

با این حال لطفی مدیرعامل پیشین " شستا" می‌گوید "اگر تمام دارایی‌های شستا را بفروشند بین ۴ تا ۶ ماه می‌توانند حقوق بازنشستگان را پرداخت کنند."
 
واگذاری شرکت‌های شستا البته منتقدانی هم دارد. این منتقدان می‌گویند ممکن است واگذاری‌ها باز هم واقعی نباشد و دوباره خصولتی‌ها اداره شرکت‌ها را به دست گیرند.

از سوی دیگر بیم ورشکستگی و بیکاری گسترده کارگران شرکت‌های تابعه شستا می‌رود.

مهدی تقوی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی پیرامون واگذاری شستا و شرکت‌های تابعه آن حتی به قیمت رایگان گفت: «تأمین اجتماعی و دارایی‌های آن متعلق به مردمی است که بخشی از سرمایه عمر و زندگی خود را برای تأمین معیشت دوران بازنشستگی در سنوات گذشته سپرده‌اند.»

او افزود: "دولت بدون تردید همواره در اداره بنگاه‌های اقتصادی ناکارآمد‌تر از بخش خصوصی عمل کرده و به دلیل حقوق بگیر بودن مدیران و پرسنل دولتی، هیچ گاه انگیزه‌ای برای مدیریت بهینه شرکت‌ها و درآمد زایی وجود ندارد."

به گفته این کارشناس اقتصادی در حالی که دولت روحانی بر واگذاری شستا و شرکت‌های تابعه آن حتی به رایگان به بخش خصوصی اصرار می‌کند که منطق دولت از این واگذاری‌ها در شرایط کنونی اقتصاد ایران مشخص نیست.

او تاکید کرد "اگر مقصود دولت از واگذاری‌ها و ادغام شرکت‌ها و یا حتی بانک‌ها، بازگشت دوباره مدیران دولتی و یا انتصاب اشخاص مدنظر خود در هیات مدیره‌ها است، چنین واگذاری فایده‌ای ندارد."

با گذشت چند ماه از سال ۹۸ تاکنون مشخص نشده است تامین اجتماعی در راستای واگذاری بنگاه‌های اقتصادی خود چه کرده است. با این حال می‌توان هشدار اخیر محمد شریعتمداری را در ادامه تلاش برای واگذاری شرکت‌های شستا دانست.
 
البته می توان آن را  واکنش به ماجرای هادی رضوی هم دانست، تا شاید کمی از  فشار افکار عمومی بکاهد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر