سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: 47805
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1398 18:00
در جریان نشست مطبوعاتی با نخست وزیر ژاپن، دونالد ترامپ از سریال تهدیدات خود عقب نشینی کرده و مسئولیت میانجی گری با ایران را به ژاپن سپرد. اما چه بسا این اقدام رئیس جمهور آمریکا، در واقع به معنای سیلی به جبهه جنگی متشکل از دولت های حاشیه خلیج فارس و اسرائیل باشد، که گوش به گفته‌های جان بولتون سپرده اند.
قاسم عزالدین در المیادین نوشت: در جریان نشست مطبوعاتی با نخست وزیر ژاپن، دونالد ترامپ از سریال تهدیدات خود عقب نشینی کرده و مسئولیت میانجی گری با ایران را به ژاپن سپرد. اما چه بسا این اقدام رئیس جمهور آمریکا، در واقع به معنای سیلی به جبهه جنگی متشکل از دولت های حاشیه خلیج فارس و اسرائیل باشد، که گوش به گفته‌های جان بولتون سپرده اند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: در همین راستا، طی یک موضع گیری متفاوت از سوی ترامپ، وی تلاش کرد تنش زایی با ایران را کاهش داده و برخلاف خواست جبهه جنگ متشکل از دولت های حاشیه خلیج فارس و اسرائیل و گروه ب. رفتار کند.

ترامپ امیدوار است سر میز مذاکره با ایران حاضر شود، همانطور که در مورد کره شمالی چنین شد و وی گمان می‌کرد می‌تواند به این طریق یک پیروزی روانی و مطبوعاتی به دست آورد. اما ایران تا پیش از تغییر رفتار امریکا و بازگشت آن به توافق‌های بین المللی، چنین امتیازی به ترامپ نمی‌دهد.

ترامپ، اما از امید خود برای درخواست میانجی گری با ایران که تا کنون عراق، عمان و سوئیس در جهت آن اقدام کرده اند، نا امید نمی‌شود. رئیس جمهور آمریکا در آخرین تلاش‌های خود از نخست وزیر ژاپن خواسته تا میان ایران و آمریکا وساطت کند؛ کسی که به مسئولان ایرانی نزدیک است.

این در حالی است که نخست وزیر ژاپن در هفته گذشته در زمینه روابط دو جانبه و مبادلات اقتصادی، مذاکرات سازنده‌ای با محمد جواد ظریف داشت. بر این اساس، احتمال آن می‌رود که شینزو ابه به زودی به تهران سفر کند.

ترامپ با اینگونه اقدامات از موضع جنگ طلبانه خود پایین آمد؛ چرا که کوبیدن بر طبل جنگ و تحریم‌ها نتوانست باعث کوتاه آمدن ایران از اصول و حقوق خود شود. ایران خواهان جنگ نیست؛ اما اگر جنگ به آن تحمیل شود، از آن هراسی ندارد. در همین رابطه ظریف بار‌ها به جبهه جنگ موسوم به گروه ب. اشاره کرده و در مورد نقشه آن‌ها برای سوق دادن ترامپ به سمت جنگ با ایران هشدار داده بود.

گروه «جبهه جنگ» اسرائیل و کشورهای خلیج فارس سعی دارد ترامپ را وارد جنگ با ایران کند؛ اما رئیس جمهور امریکا که تا نزدیکی لبه پرتگاه پیش رفته و به سود‌های کلان حاصل از فروش سلاح به عربستان و امارات دست یافت؛ در نهایت نشان داد که تمایلی به ورود به یک ماجراجویی جدید و قمار بر سر اینده سیاسی خود و کشورش ندارد.

ترامپ به عربستان، امارات و اسرائیل اطمینان داد که در حد توانش به ایران فشار وارد کند، اما مسیر این پر تنش را تا آخر نپیمود. وی باید بین دو گزینه جنگ یا کاهش تنش‌ها تا زدن سیلی به جبهه جنگ در توکیو یکی را انتخاب می‌کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر