پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 47787
تاریخ انتشار: 09 خرداد 1398 14:11
قرایی مقدم با اشاره به وضعیت بیکاری، گرانی، تورم، و نابسامانی ها گفت: با این عوامل جامعه خود به خود به سمت پرخاشگری می‌رود، این پرخاشگری از یک جا نیست، از صدا و سیما و اخبار تلویزیون بگیرید تا فحش ها و ناسزاهایی که در محافل رسمی هم گفته می شود، همه اینها مجموعا فضا را خشونت بار و خشونت زا کرده.
امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه می گوید: ریشه خشونت بیشتر عوامل درون زای جامعه اعم از معیشت مردم، زندگی مردم، برخوردها، رسانه ها و اوضاع و احوالی که در جامعه می‌بینند است. 

قرایی مقدم در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، درباره موضوع قتل همسر محمدعلی نجفی و اعتراف او به این قتل و اثرات آن در جامعه گفت: آقای دکتر نجفی یکی از مسئولان بزرگ کشور از ابتدای انقلاب، از زمان آقای هاشمی رفسنجانی و دیگران بودند،  ایشان یک وجهه بین‌المللی دارند و آدم کوچکی نیستند، وزیر علوم، وزیر آموزش و پرورش و شهردار بودند، بنابراین یک شوک عظیمی به جامعه وارد شد که یک فردی با چنین سوابق علمی و حکومتی دست به چنین قتلی بزند.

او ادامه داد: حرف و حدیث ها زیاد است که این خانم برخوردهای نامناسب داشته یا بخاطر مال و اموالی که ایشان به دخترش بخشیده بین آنها درگیری بوده و صحبت های دیگری که آقای دکتر گفتند مانند اینکه خبر و اطلاعات به سایت ها می‌داده. این ها همه وجود دارد؛ اما از طرفی، درمورد خود دکتر نجفی هم به دلیل برخوردهایی که در سال های اخیر در مورد ایشان صورت گرفته و حرف و حدیث های زیادی که مطرح شد، همه این ها مجموعا جمع شد تا آقای دکتر نجفی دست به قتل همسر دومش بزند.

این جامعه شناس درباره راهکارهای کنترل خشم در جامعه گفت: از نظر جامعه‌شناسی در حال حاضر، فضا به دلیل عوامل متعددی که در جامعه وجود دارد به نظر من غیرقابل کنترل شده. یعنی از حد گذشته. هر فردی نگاه می‌کند به زندگی خودش به خصوص اقشار محروم که اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند.

قرایی مقدم با اشاره به وضعیت بیکاری، گرانی، تورم، برخوردها و نابسامانی ها گفت: با این عوامل جامعه خود به خود به سمت پرخاشگری می‌رود، این پرخاشگری از یک جا نیست، از صدا و سیما و اخبار تلویزیون بگیرید تا فحش ها و ناسزاهایی که در محافل رسمی هم گفته می شود، همه اینها مجموعا فضا را خشونت بار و خشونت زا کرده.

او افزود: در نتیجه خشونت گرایی در جامعه یک امر عادی و معمولی تلقی می‌شود یعنی دیگر جوانانی مثل شما میدانند که این عادی است که مردم عصبانی بشوند. در حال حاضر، سی چهل درصد این نزاع ها و قتل ها و جنایت ها به دلیل این است که چرا تو به من نگاه کردی، چرا جلوی من پیچیدی، چرا جای من پارک کرد و ... این ها ریشه خشونت است.

این جامعه شناس ادامه داد: خشونت که بی خود به وجود نمی‌آید، در جامعه ای که شادی نیست، نشاط نیست، بیکاری و فقر هست، طلاق زیاد می‌شود، گرانی و تورم وجود دارد، هرروز که مردم از خواب بیدار می‌شوند با افزایش قیمت ها روبرو می‌شوند، به چه دلیل باید آرام باشند و بخندند؟ در نتیجه خشونت از لحاظ جامعه شناسی یک پدیده تام است یعنی دهها عامل در آن دخیل است، از لحظه تولد شروع می‌شود تا آخر عمر.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر