جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 47710
تاریخ انتشار: 05 خرداد 1398 00:31
چه کسی شانس بیشتری برای جانشینی «ترزا می» دارد؟

مستـاجر بعـدی خانه شمـاره 10

ترزا می‌ قرار است تا پایان رقابت‌های درون‌گروهی برای جانشینی‌اش در سمت خود باقی بماند تا مستاجر جدید خانه شماره ۱۰ انتخاب شود.
ترزا می ‌روز جمعه اعلام کرد که از سمت نخست‌وزیری پس از سه سال کنار خواهد کشید. این کناره‌گیری در شرایطی رقم ‌خورد که وی نتوانست برگزیت را مدیریت کند و بریتانیا را هم به موقعیتی غیرقابل پیش‌بینی رسانده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ترزا می ‌وقتی از خانه شماره ۱۰ بیرون آمد و به پشت تریبون رفت، اذعان کرد که برای جدایی و مدیریت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، چوپان دیگری لازم است. با این حال او هشدار داد که موضع سرسختانه‌ای که بخشی از تندروهای حزب محافظه‌کار در طول نخست‌وزیری‌اش به وی تحمیل کردند، باید تغییر یابد. ترزا می ‌گفت: «برای موفقیت، نخست‌وزیر بعدی باید راهی برای اجماع پیدا کند. فقط با اجماع از سوی همه طرف‌ها می‌توان به توافق رسید.»

دنیای اقتصاد نوشت: اما کارشناسان می‌گویند رسیدن به چنین اجماعی در بریتانیای دوپاره تقریبا محال است. از ۲۳ ژوئن سال ۲۰۱۶، پس از رفراندوم، برگزیت، محافظه‌کاران و هم حزب رقیب‌شان، یعنی حزب کارگر را از درون چندپاره کرده است. اینکه یک رفراندوم دوم هم بتواند بریتانیا را در اتحادیه اروپا نگه دارد، یک احتمال بعید است. درحزب محافظه‌کاران طرفداران برگزیت سخت که معتقد به جدایی بدون توافق هستند، رشد کرده‌اند که این حرکت با خواست اکثریت پارلمان در تضاد است و البته این نکته را هم خبرگان گوشزد کرده‌اند که چنین خروجی تبعات سنگین اقتصادی در پی خواهد داشت.  جدایی ترزا می ‌از دولت موردی بود که از پیش هم قابل پیش‌بینی بود و خود نیز قرار بود در تابستان برنامه خروج از دولت را اعلام کند اما حالا با استعفای نابهنگام خود قرار است از هفتم ماه ژوئن تا انتخاب رهبر جدید از سمت خود کنار برود. این جدایی درست چند روز پس از دیدار دونالد ترامپ از بریتانیا صورت خواهد گرفت.

ترزا می‌ قرار است تا پایان رقابت‌های درون‌گروهی برای جانشینی‌اش در سمت خود باقی بماند تا مستاجر جدید خانه شماره ۱۰ انتخاب شود. برگزیت نیز فعلا به‌حال خود رها خواهد شد تا رهبر جدید بریتانیا انتخاب شود. از اساس قرار بود بریتانیا تا روز ۲۹ ماه مارس از اتحادیه اروپا جدا شود اما حالا پس از سه بار رای نیاوردن پیش‌نویس اولیه توافق ترزا می ‌با اتحادیه اروپا برای خروج از سوی پارلمان، اتحادیه اروپا مهلت خروج بریتانیا را تا ۳۱ اکتبر تمدید کرد.

با خروج ترزا می، اکنون صدای بوریس جانسون، وزیرخارجه سابق بریتانیا بیش از پیش رسا شده و خود را مشتاق جانشینی دومین نخست‌وزیر زن این کشور نشان داده است. جانسون در زمره افرادی است که به طرفداران برگزیت سخت شهره‌اند. او در یک کنفرانس اقتصادی گفت: «تا ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج می‌شوم؛ چه توافق بشود چه نشود.» او تصریح کرد: «راه بهتر برای رسیدن به یک شرایط خوب، آماده شدن برای خروج بدون توافق است.»

بوریس جانسون و هرکس که قصد دارد برای نخست‌وزیری نامزد شود باید دست‌کم از سوی دو نفر از اعضای پارلمان نامزد شده باشد. اگر فقط یک نامزد برای رقابت وجود داشته باشد، به‌طور خودکار نخست‌وزیر خواهد شد اما به نظر می‌رسد که افراد زیادی در داخل حزب محافظه‌کار مشتاق جاشینی ترزا می هستند. در این گزارش نام افرادی که در زیر مطرح خواهد شد، به‌ترتیب وزن افراد در نظرسنجی‌ها برای جانشینی ترزا می‌ است.
 بوریس جانسون
بوریس جانسون ۵۴ ساله و وزیرخارجه سابق بریتانیا است. او مهم‌ترین منتقد ترزا می‌ به‌حساب می‌آید و یکی از چهره‌هایی است که به دوقطبی شدن حزب محافظه‌کار کمک کرده است. با این حال وی از سوی طرفداران برگزیت سخت، گزینه‌ای مطلوب خوانده می‌شود. او در کارزار رفراندوم برگزیت در سال ۲۰۱۶ چهره اصلی آن بوده است و تلاش سختی برای جدایی بریتانیا از بلوک اروپا دارد. بوریس جانسون همیشه درحال جدال با ترزا می ‌بود و تلاش‌های خانم نخست‌وزیر برای به تایید رساندن یک توافق با اتحادیه اروپا را به چالش می‌‌کشید. روز جمعه پس از استعفای ترزا می، بوریس جانسون در یک توییت از خدمات ترزا می ‌برای کشور و حزب محافظه‌‌کاران تشکر کرد و گفت که محافظه‌کاران باید سریع‌تر به توصیه‌های ترزا می‌ درخصوص برگزیت توجه کنند. نیگلا تسروجن، وزیر اول اسکاتلند هم بلافاصله به سخنان بوریس جانسون واکنش نشان داد و وی را یک ریاکار خواند.
 دامینیک راب
راب نیز مانند بوریس جانسون از یک جدایی سخت طرفداری می‌کند. او ۴۵ ساله است و برخی وی را یک چهره مطلوب برای رهبری حزب می‌دانند که قادر است در سطح رهبری، دست به پالایش حزب محافظه‌کاران بزند. او برای مدت کوتاهی وزیر برگزیت بریتانیا بود و در فرآیند جدایی از اتحادیه اروپا، به‌عنوان مذاکره‌کننده ترزا می ‌در جلسات شرکت می‌کرد. اما او در سال ۲۰۱۸ به‌طور ناگهانی استعفا داد. او در همان زمان گفت که قادر نیست در این شرایط به چیزی که خواست مردم برای برگزیت است،عمل کند.

 آندریا لیدسام
خانم لیدسام، ۵۶ ساله از سال ۲۰۱۶ تلاش داشت تا رهبری حزب محافظه‌کاران را به‌دست گیرد. او پس از دیوید کامرون علیه ترزا می‌ شد تا وی بتواند جانشین نخست‌وزیر آن زمان شود. او اما به‌یکباره، پیش از آغاز رای‌گیری از رقابت‌ها کنار رفت. او پس از مصاحبه با مجله تایم متوجه شد که شانس خود را برای رقابت از دست داده است و به همین منظور از رقابت‌ها کنار کشید.

 مایکل گوو
وی ۵۱ ساله و وزیر محیط زیست بریتانیا است. او پیش‌تر نیز در قامت وزیر آموزش و پرورش و وزیر دادگستری نیز در دولت‌های بریتانیا حضور داشته است. او از طرفداران برگزیت نرم است و بارها از طرح ترزا می‌ حمایت کرده و از هم‌حزبی‌های خود نیز خواسته بود تا از طرح خانم نخست‌وزیر حمایت کنند.
 جرمی هانت
وزیر امورخارجه‌ای که جانشین بوریس جانسون شد و در ۶ سال گذشته نیز به‌عنوان وزیر بهداشت در دولت‌های محافظه‌کاران خدمت کرده است. هانت مانند ترزا می ‌به باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا در رفراندوم سال ۲۰۱۶ رای داد اما در چند سال اخیر طرفدار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شده است، چرا که وی اتحادیه اروپا را در مذاکره ناامید‌کننده خوانده است. او از حامیان طرح اولیه ترزا می‌ برای خروج بود و در توییت روز جمعه نیز ترزا می ‌را یک خادم واقعی برای مردم خواند.

 ساجد جاوید
جاوید ۴۹ ساله و وزیر مسکن است. او ابتدا خواستار باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود اما حالا جزو حامیان برگزیت نرم است. او مهاجری از پاکستان است و پیش از اینکه وارد عالم سیاست شود، یک بانکدار خوب در بریتانیا بود. او امسال نشان داده که قابلیت رهبری حزب را هم دارد. او با به راه انداختن یک موج برای سلب شهروندی شمیمه بیگم، دختر نوجوانی که به داعش پیوست، توانست توانایی رهبری خود را نشان دهد اما برخی از هم‌حزبی‌هایش وی را یک فرصت‌طلب خواندند.

 دیوید لیندینگتون
لیندینگتون پیرترین نامزد این حزب و ۶۲ساله است. او جزو کسانی بود که خواهان باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود و پس از جدایی نیز به گفته برخی حامی طرح ترزا می‌ برای خروج بوده است اما برخی روزنامه‌ها و مجلات زرد می‌گویند زمانی که بحث کودتا در داخل کابینه مطرح شد، انگشت‌های اشاره به سمت وی نشانه رفتند.
سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت که رقابت‌ها در وست‌مینیستر برای جانشینی ترزا می، کثیف‌تر و هرج‌ومرج‌گونه شده است. نامزدها بر سر برگزیت خرخره همدیگر را می‌جوَند. این رقابت‌ها نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار پس از برگزیت تا چه حد دچار شکاف شده است.
جین مریک، تحلیلگر سی‌ان‌ان می‌گوید: بوریس جانسون شاید در میان هم‌حزبی‌های طرفدار برگزیت سخت حامی بیشتری داشته باشد اما نشانه‌ها حکایت از این دارد که جرمی هانت هم‌اینک در نظرسنجی‌های درون حزب از بوریس جانسون جلوتر زده است.

 
برچسب ها: ترزا می ، برگزیت
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر