پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 47681
تاریخ انتشار: 03 خرداد 1398 17:06
رئیس جمهور: رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی کاملا اشتباه است

10 روايت از انتقادات فعالان اقتصادي به دولت

نمایندگان بسیاری از صنف‌های مختلف از تولیدکنندگان و واردکنندگان گرفته تا صادرکنندگان، در این جلسه حضور داشتند و البته، رؤسای دو اتاق بازرگانی مهم کشور یعنی اتاق ایران و تهران مهمان رئيس جمهور بودند و به بيان دغدغه هاي خود پرداختند.
به گزارش راه امروز به نقل از خبرگزاري ها، شامگاه چهارشنبه، ۱ خرداد ۱۳۹۸، فعالان اقتصادی مهمان رئیس جمهور بودند تا روزه خود را با وی افطار کنند و البته پیش از آن، کمی با او به گپ و گفت بنشینند؛ بلکه بتوانند حرف تازه‌ای بشنوند و از روزهای پیش روی اقتصاد ایران و مجموعه سیاست‌های دولت نقشه راهی برای آینده خود بیابند. سخنرانان یکی پس از دیگری به طرح مسائل و چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران می‌پرداختند و پس از یادآوری مشکلات کنونی اقتصاد ایران، راهکارهایی هم ارائه می‌دادند که دامنه آن، از کنترل نقدینگی و جذب سرمایه داخلی تا جلوگیری از ممنوعیت صادرات و وضع عوارض به جای ممنوعیت اقلام صادراتی کشیده می‌شد؛ در این میان پیشنهاداتی هم در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات و شیوه‌هایی که این روزها در بخشنامه جدید بانک مرکزی نیز برای سال ۹۸، به آن اشاره شده بود مطرح گردید و رئیس جمهور، معاونانش، رئیس کل بانک مرکزی و وزرای اقتصاد و صنعت گوش دادند و در پایان نکاتی را هم مطرح کردند. اما این روزها یکی از انتقادات اصلی فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار در ایران، وضعیت نامساعد فضای کسب و کار است. قوانین خلق‌الساعه و بخشنامه‌های متعدد به خصوص ظرف سال گذشته، به شدت اوضاع کسب و کار را برای آنها نامساعد کرده است. به همین دلیل یکی از گلایه‌های اصلی آنها همین موضوع قوانین و بخشنامه‌های مخل کسب و کار است. از آنسو، حسن روحانی، رئیس‌جمهور، هم در اين ديدار با تاکید بر واگذاری بنگاه‌های دولتی عنوان کرد که در شرایط مساوی حتماً بخش خصوصی در اولویت است و حق تقدم با بخش خصوصی است، نباید به هیچ عنوان بخش دولتی رقیب بخش خصوصی باشد. در اين گزارش،  ده روايت از آنچه فعالان اقتصادي گفته اند آورده شده است كه مشروح آن در ادامه مي خوانيد: 



رئيس اتاق ايران 

تنها ۲۰ درصد از قانون بهبود مستمر 
محیط کسب و کار اجرا شده است


اما یکی از انتقاداتی که در این جلسه به رئیس جمهور و تیم اقتصادی وی صورت گرفت و به نظر می‌رسد به مذاق او و معاون اقتصادی‌اش چندان خوش نیامده باشد، طرح موضوع عدم اجرایی شدن قانون «بهبود مستمر فضای کسب و کار» بود که از سوی غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مطرح شد. وی در سخنان خود به این نکته اشاره کرد که تنها ۲۰ درصد از قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار از سوی دولت‌های یازدهم و دوازدهم اجرایی شده است و این یکی از خواسته‌های فعالان اقتصادی است که اجرای این قانون از سوی دولت، مدنظر قرار گیرد.
غلامحسین شافعی به هنگام بیان این موضوع، کتابچه آبی رنگ این قانون را در دست گرفته بود؛ درست با همان حالتی که حسن روحانی، در زمان تبلیغات انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری، آن کتابچه را رو به دوربین به نمایش گذاشت و ادعا کرد که اجرای این قانون از جمله سرفصل‌های اصلی تیم اقتصادی دولت او در صورت کسب رأی لازم از سوی مردم خواهد بود. حال احتمالاً نشان دادن این کتابچه از سوی شافعی، رئیس جمهور و محمد نهاوندیان را با خاطراتی از وعده‌های رنگینی مواجه ساخت که بسیاری از آنها، هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده‌اند؛ از اعتباربخشی به پاسپورت ایرانی و رفاه و اشتغال برای مردم ایران.



نایب‌رئیس اتاق ایران

دولتمردان پیش از تصمیم‌گیری، 
با بخش خصوصی مشورت کنند

 نایب‌رئیس اتاق ایران می‌گوید: رئیس‌جمهوری در دیدار با کارآفرینان و فعالان اقتصادی تأکید کرده است دولتمردان ابتدا با بخش خصوصی مشورت کنند و بعد تصمیم بگیرند. محمدرضا انصاری، نایب‌رئیس اتاق ایران می‌گوید: رئیس‌جمهوری در دیدار با کارآفرینان و فعالان اقتصادی تأکید کرده است دولتمردان ابتدا با بخش خصوصی مشورت کنند و بعد تصمیم بگیرند.  نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: تأکید رئیس‌جمهوری بر این است که دولتمردان با بخش خصوصی مشورت کرده و پس‌ازآن تصمیم بگیرند.
او اظهار کرد: دیدار مسئولان عالی‌رتبه کشور با فعالان اقتصادی می‌تواند بسیار مفید باشد، زیرا دولت و تصمیم‌گیرندگان را در تماس با صاحب‌نظرانی که درک واقعی از مسائل اقتصادی دارند، قرار می‌دهد. به گفته انصاری، این جلسات به‌ویژه زمانی که با رئیس‌جمهوری تشکیل می‌شود بسیار لازم است، زیرا در 40 سال‌ گذشته و حتی قبل از انقلاب که دولت از درآمدهای نفتی برخوردار بود به تصمیم‌گیری بدون مشورت با بخش خصوصی عادت کرده بود.  رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های فنی، حرفه‌ای و مهندسی کشور یادآور شد: گاهی اوقات دولت فکر می‌کند بخش خصوصی فقط به فکر جیب خودش است، این در حالی است که با رونق اقتصادی کشور، وضعیت بخش خصوصی نیز بهبود یافته و بهبود معاش مردم از همین طریق فراهم می‌شود.
او ادامه داد: چنین تماس‌هایی سبب می‌شود این تفاهم از مبنا شکل بگیرد، به‌ویژه در شرایط حساس کنونی و مواجهه با تحریم‌ها این سرمایه عظیم اجتماعی، انسانی و سازمانی که به‌صورت بنگاه‌ها و شرکت‌ها در کشور وجود دارد، بهترین ابزار دولت برای رفع تنگناهای موجود است.  نائب رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: در این جلسات نباید فهرست بلند بالایی از مسائل و مشکلات عنوان شود، زیرا فرصت رسیدگی به همه آنها به وجود نمی‌آید. انصاری تأکید کرد: مهم‌ترین مسئله این است که بین دولت و بخش خصوصی به‌ویژه اتاق‌های بازرگانی که مجمع فعالان بخش خصوصی است، ارتباط و دیالوگ وجود داشته باشد.
به گفته این فعال اقتصادی، کارنامه اتاق‌های بازرگانی در سال گذشته روشن بود و در بسیاری موارد نظرها و آرایی را ابراز کردند که امروز حقانیت آنها به اثبات رسیده است، وقتی دولت این موضوع را مشاهده می‌کند، می‌تواند بهتر به بخش خصوصی اعتماد کرده و این ارتباط دوجانبه بیشتر شود.  انصاری اظهار کرد: رفع تنگناهای امروز جامعه نیازمند ورود بیشتر ارز به کشور است، باید هرچه بیشتر به صادرکنندگان تکیه کرده و به آنها میدان داده، اعتماد کرده و پشتیبانی کنیم تا به رفع مشکلات بپردازند.
او ادامه داد: فعالان اقتصادی به‌صورت منفرد قادر به حل مشکلات و عبور از تحریم‌ها هستند، موضوعی که در دوره گذشته تحریم‌ها نیز به‌روشنی ثابت شد و محدودیت‌های بین‌المللی مانع حرکت آنان نشد، اما درعین‌حال باید حمایت شوند.  نائب رئیس اتاق ایران ابراز امیدواری کرد در شرایط کنونی تحریم، دولتمردان به تسهیل شرایط برای صادرکنندگان بپردازند زیرا آنان بیرون از کشور گرفتار مشکلات تحریم‌ها هستند، اما در داخل نیز گرفتار برخی کنترل‌ها شده‌اند.
انصاری اضافه کرد: این مشکلات و کنترل‌ها سبب شد در سال گذشته صادرات و ورودی ارز به کشور کاهش یابد، امروز نیاز داریم از اقدامات اشتباه گذشته درس گرفته و با ایجاد گشایش‌هایی، در راستای توسعه اقتصادی کشور حرکت کنیم. او تأکید کرد: در 50 سال گذشته بسیاری اقتصادها نشان دادند که با تکیه‌بر صادرات می‌توان از بحران‌های اقتصادی خارج شد زیرا امکان رونق تولید را ایجاد می‌کند.


دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق

استفاده از فرصت اقتصادی منطقه
 نیازمند همکاری دولت و بخش خصوصی است


دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: تبدیل تهدیدها به فرصت برای بخش خصوصی کاری دشوار است، اما می توان ضمن همکاری با دولت، از فرصت های موجود در منطقه حداکثر استفاده را برد.
«سید حمید حسینی» در دیدار رئیس جمهوری با کارآفرینان و فعالان اقتصادی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، ضمن قدردانی از سفر اخیر رئیس جمهوری به عراق یادآور شد: توافقاتی در این سفر بین دو کشور حاصل شد که چند مورد آن از جمله موضوع ترانزیت صادرات مجدد از عراق و ویزای اتباع دو کشور عملیاتی شده و موضوع راه آهن در حال عملیاتی شدن است. 
وی اظهار داشت: اگر ظرفیت ترانزیت را فعال کنیم می توان بسیاری از مشکلات صادرکنندگان به عراق و سایر مقاصد صادراتی را حل کرد و برخی نیازهای کالایی را از عراق وارد کرد، اما تحقق این مهم نیازمند پیگیری توسط رئیس جمهوری است. 
حسینی گفت: در حوزه نفت و گاز 142 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت پیش بینی شده و باید با همکاری دولت و بخش خصوصی و با دیپلماسی فعال اجازه ندهیم دشمنان ما را در موضوع نفت محاصره کنند. 
وی ابراز امیدواری کرد با اتفاقات اخیر، تصمیمات شورای امنیت ملی و فشار به کشورهای اروپایی و برخی همسایگان در این مسیر موفق شده و اجازه ندهیم ما را از بازار جهانی نفت خارج کنند.

عضو اتاق تهران:

بخش خصوصی باید یک کرسی در دولت داشته باشد


عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: بخش خصوصی باید یک کرسی در دولت داشته باشد تا زمانی که تصمیمات اقتصادی گرفته می شود، مشکلات و گره‌های کار را به دولت نشان دهد.  «محمدحسن دیده‌ور» در حاشیه دیدار رئیس‌جمهوری با کارآفرینان و فعالان اقتصادی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا معتقد است که اقتصاد کشور از تحریم ها آسیب نمی بیند، زیرا راه آن را پیدا می‌کنیم.  وی اظهار داشت: بیشتر مشکل امروز اقتصاد کشور از خودتحریمی است، به طور نمونه بخشنامه های ضد و نقیض کارشناسی نشده، همچنین مشکلات گمرکی، ارزی، مالیات و بیمه به تولید صدمه زده است.
این فعال اقتصادی تاکید کرد: بخش خصوصی هیچ گاه در مقابل دولت نبوده، بلکه از امکانات این کشور استفاده کرده و به دنبال خدمت رسانی است، با این وجود هنوز نتوانسته است جایگاهی در دولت داشته باشد.
دیده ور یادآور شد: در جهان کشورهایی که دسترسی به منابع گاز داشته باشند اندک شمارند، اما ایران به عنوان یک کشور گازی، زیرساخت‌های خوبی برای تولید و صادرات ندارد. وی ادامه داد: مشکلات حمل و نقل موجب شده با وجود تعداد زیاد مشتریان بین المللی، اما در عمل نتوانیم پاسخ خوبی به بازارهای هدف بدهیم. مدیرعامل شرکت ارکان گاز، مشکلات امروز بخش گاز را موضوع چند نرخی بودن ارز و حمل و نقل عنوان کرد و اظهار داشت: تفاوت نرخ ارز و وجود نرخ های دولتی، نیمایی و آزاد مشکلات و رانت های زیادی ایجاد کرده و عده‌ای به دنبال سوء استفاده هستند. 
دیده ور تاکید کرد: ارز همانند یک کالاست که نرخ آن باید در بازار تعیین شود و نمی‌تواند دستوری باشد، در این زمینه باید با نظارت کامل بانک مرکزی بازار به تعیین نرخ بپردازد. این عضو اتاق تهران گفت: انتظار می رود دولت از بخش خصوصی فعال و دارای اهلیت که سالیان سال در اقتصاد کشور زحمت کشیده اند در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی مشورت بگیرد.


فعال اقتصادی:
سیاست‌های بانکی عامل اصلی ضعف صنعت و تولید است


رییس هیات مدیره اتحادیه شرکت های فنی و مهندسی حفاظت الکترونیکی و شبکه های ایمنی گفت: سیاست های بانکی در چند سال گذشته به عامل اصلی به ضعف کشیده شدن صنعت و تولید در کشور تبدیل و به دنبال آن اشتغال با صدمات جبران ناپذیری مواجه شده است.
«مسعود شنتیایی» در حاشیه دیدار رئیس‌جمهوری با کارآفرینان و فعالان اقتصادی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اگر فرمایشات رهبری در خصوص تولید، صنعت و اشتغال جدی گرفته شود و همه مسئولان و فعالان اقتصادی آن را آویزه گوش خود قرار دهند، مشکلات به حداقل خواهد رسید.
به گفته این مقام صنفی، پارسال و امسال شرایط سختی را در اقتصاد کشور شاهد بودیم اما اگر به عنوان فرصت به آن نگاه کنیم می توان توانمندی های داخلی را ارتقا داد. وی گفت: در چند سال گذشته با وجود شعارهای متعدد حمایت از تولید، اما در عمل اتفاق خاصی را شاهد نبودیم و هر سال تولیدکنندگان ضعیف تر شده و مشکلاتشان افزایش یافته است.
شنتیایی اظهار داشت: از نظر فعالان اقتصادی، موضوع تولید جدی گرفته نشده، همچنین تولیدکنندگان و صنعتگران به خوبی مسائل و مشکلات شان را مطرح نکرده اند.  وی به برخی مصوبات اخیر مجلس اشاره و تصریح کرد: با وجود مطرح شدن موضوع حمایت از تولید، اما مصوبه ها آنقدر ضعیف بود که نمی‌تواند گرهی از مشکلات تولید بگشاید، در حالی که رفع مشکلات تولید نیازمند یک حرکت انقلابی، اساسی و زیرساختی است.
این فعال اقتصادی اضافه کرد: از دولت تقاضا داریم که در شرایط حساس کنونی به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد زیرا شاید در آینده فرصتی برای تحقق آن فراهم نشود.  شنتیایی یادآور شد: ایران به عنوان کشوری نفتی، سالیان طولانی مصرف گرا بوده و عمده اقتصاد کشور بر مبنای تجارت شکل گرفته است و‌ امروز که به دنبال تغییر مدل اقتصادی هستیم با افکار گذشته نمی‌توان موفق شد.
وی ادامه داد: نمی توان از یک طرف شعار تولید داد اما تولید کننده برای واردات مواد اولیه با بروکراسی اداری و قوانین و مقررات دست و پاگیر مواجه باشد.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر که تحریم‌ها شدت یافته، شاهدیم بروکراسی اداری بیش از گذشته شده و تولیدکنندگان با مشکلات بیشتری مواجه شده اند.  شنتیایی اظهار کرد: وقتی ارزش پول ملی کاهش می یابد به همان نسبت برای انجام فعالیت اقتصادی باید نقدینگی بیشتری در اختیار داشت، اما مراجعه واحدهای تولیدی و صنعتی به بانک‌ها برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش یاس و ناامیدی آنها را به دنبال داشته، زیرا شرایط بانک‌ها سخت تر از گذشته شده و نرخ سود و کارمزد هایشان افزایش یافته است.
وی افزود: امروز کدام تولیدکننده می تواند با سود و کارمزد واقعی 25 درصدی پاسخگوی کیفیت محصول خود بوده و توان رقابت در بازارها را داشته باشد و اینها مسائلی است که دولت باید به طور جدی به آنها فکر کرده و اقدام عملی داشته باشد.  به اعتقاد شنتیایی، امروز مشکلات داخلی بیش از مشکلات خارجی و تحریم ها سد راه تولید و اشتغال کشور شده است.

یک کارآفرین:
بزرگترین مشکل اقتصاد چند نرخی بودن ارز است


بنیان‌گذار هلدینگ سولیکو معتقد است: چند نرخی بودن ارز در سال‌های گذشته موجب رانت و فسادهای متعدد شده و مشکلات بزرگی فراروی تولیدکنندگان قرار داده است.  «غلامعلی سلیمانی» چهارشنبه شب در دیدار رئیس جمهوری با کارآفرینان و فعالان اقتصادی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: ارز باید نرخی سیال و نه ثابت داشته باشد و امید می رود اقتصاد کشور روزی به آنجا برسد که بتواند نرخ ارز را ثابت نگه دارد.
وی اظهار داشت: چند نرخی بودن ارز جز اینکه به نفع عده‌ای خاص و انگشت شمار باشد، به ضرر صنعت، مردم و اقتصاد عمل کرده و باید رئیس جمهوری و سران قوا تصمیم بگیرند که آن را تک نرخی کنند زیرا بقای اقتصاد در تک نرخی شدن آن است.
این کارآفرین یادآور شد: نرخ ارز یک مسئله ریاضی نیست که به صورت دستوری تعیین شود، بلکه باید مطابق وضعیت اقتصادی، کار، صنعت، صادرات و بهره وری این اقدام صورت گیرد. سلیمانی ادامه داد: نرخ ارز همان است که در بازار و محل تقاطع عرضه و تقاضا تعیین می شود و در حقیقت با کارکرد و عملکرد افراد جامعه مشخص خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: اگر امروز جای رئیس‌جمهوری باشم، پول نفت را کنار گذاشته و همه عملیات را بر مبنای تولید برنامه‌ریزی می‌کنم و از تولید، مالیات می گیرم.  بنیان‌گذار هلدینگ سولیکو اضافه کرد: شفافیت دولت با ملت و مردم با دولت، همچنین اجرای درست قوانین و فرهنگ مالیاتی جزو اولویت ها و نیازهای اصلی امروزه اقتصاد کشور است، باید هر فرد شناسنامه دار ایرانی چه در داخل و چه خارج از کشور مالیات بدهد تا تولید، اشتغال و صادرات رونق یابد.
سلیمانی گفت: امروز شرایطی در کشور وجود دارد که از تحصیلکرده های دانشگاهی به خوبی استفاده نمی شود این در حالی است که اگر یک دام یا چند کیلو گوشت از کشور خارج شود، همه مطلع می شوند.  وی اظهار داشت: امروز کسی از وزارت جهاد کشاورزی نمی پرسد که پس از 40 سال نمی‌توانیم دانه مورد نیاز تغذیه مرغ در کشور تولید کنیم و چرا باید گوشت، بذر و غیره از خارج وارد شود؟ در حالی که ظرفیت های زیادی وجود دارد.


رئیس انجمن قطعه‌سازان:
امکانات داخلی برای عبور از تحریم ها بسیج شود

عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: امروز باید امکانات داخلی برای عبور از تحریم ها و دستیابی به رونق تولید بسیج شود. «رضا رضایی» چهارشنبه شب در حاشیه دیدار رئیس‌جمهوری با کارآفرینان و فعالان اقتصادی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در گفت‌وگوبا خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: امروز تولید، اولویت نخست کشور است و در شرایطی که آمریکا جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشورمان به راه انداخته فعالان اقتصادی وظیفه دارند همه تلاش خود را برای بهره برداری بهینه از امکانات داخلی به کار بگیرند.
وی اظهار داشت: از طرفی بنگاه ها برای نیل به این هدف مشکلاتی دارند که عمده آنها داخلی است و انتظار می رود رئیس‌جمهوری و مسئولان امکانات داخل کشور را در اختیار بخش تولید قرار دهند.
این مقام صنفی به مشکلات بانکی، مالیات ها، بیمه و گمرک اشاره کرد که رفع هر یک از آنها می تواند نقش مستقیم در بهبود شرایط کار بنگاه ها داشته باشد.
رضایی به طور نمونه از پتروشیمی ها و فولاد یاد کرد که همه داخلی هستند و تاکید کرد: باید با بهره گیری از امکانات داخلی، نسبت به گذشته تسهیلات بهتری برای فعالان اقتصادی فراهم شود تا دسترسی ها به ماده اولیه و در نتیجه ارتقای تولید راحت تر شود.
وی گفت: فعالان اقتصادی انتظار دارند در این شرایط سخت، اولویت به معنای واقعی کلمه با تولیدکنندگان باشد و مسئولان به سیستم بانکی بابت بهره ها و معوقه های واحدها دستوراتی بدهند.
عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان یادآور شد: بنگاه‌های اقتصادی اعتباری در بانک‌ها دارند که شاید مربوط به هفت تا هشت سال گذشته و زمانی که دلار 2500 تومان قیمت داشت، باشد، اما امروز که دلار به مرز 14 هزار تومان رسیده باید اعتبار بنگاه‌ها در بانک ها به همان نسبت افزایش یابد تا نقدینگی مورد نیازشان تامین شده و بتوانند مواد اولیه تهیه کرده‌‌، هزینه هایشان را پوشش داده و قطعات کیفی تحویل خودروسازان بدهند.
** مالیات و بیمه فعالان اقتصادی تقسیط شود
رضایی در خصوص موضوع مالیات نیز گفت: توقع نداریم مالیات های فعالان اقتصادی بخشیده شود اما انتظار می رود مالیات و بیمه آنان تقسیط شود و گمرک بتواند تسهیلاتی برای آنها فراهم کند، در این صورت است که می توان در مقابل این جنگ اقتصادی پیروز شد.
عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان به رسوب بیش از 170 هزار دستگاه خودرو در کف دو کارخانه بزرگ خودروسازی کشور اشاره کرد که دلیل آن نبود قطعات تک است.
به گفته رضایی داخلی سازی این قطعات باید از چند سال قبل شروع می‌شد، اما اقدامی عملی در این زمینه مشاهده نشد و امروز وزارت صنعت، خودروسازان و قطعه‌سازان متوجه شدند که چقدر می توانستیم در این زمینه کار کنیم، اما انجام نشد.
وی اظهار داشت: هرچند شرایط نقدینگی به گونه ای نیست که امسال بتوان رشد در زمینه تامین و داخلی سازی قطعات های تک داشت، اما باید شرایطی فراهم شود تا این قطعات با تسهیل بیشتری وارد شده و خودروهای موجود تجاری شوند.
رضایی تاکید کرد: امروز وقت تعیین هدف، استراتژی و برنامه برای صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی و نظارت بر آن است تا در سال‌های آینده چنین مشکلاتی بروز نکند.
تغییر مرجع قیمت گذاری خودرو بجا نبود
وی همچنین در خصوص جلسه یکشنبه گذشته مجلس شورای اسلامی و تغییر مرجع قیمت گذاری خودرو از سازمان حمایت به شورای رقابت نیز گفت: این تصمیم به موقع و بجا نبود، زیرا آزموده را آزمودن خطاست.
مدیر گروه آذین خودرو افزود: در حالی که حضور شورای رقابت به عنوان مرجع قیمت گذاری در گذشته نیز جواب نداده، مشخص نیست در این شرایط سخت چرا مجلس چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است؟ 
وی تاکید کرد: ای کاش به جای چنین تصمیمی، قیمت تمام شده خودروها یکبار برای همیشه استخراج می شد که با وجود نرم افزارهای موجود کاری ساده است. رضایی گفت: قیمت خودرو متشکل از نرخ ارز، هزینه های سربار و قیمت قطعات آن است که هر از چند ماه باید به روز رسانی و تعدیل شود.


رئیس کنفدراسیون صادرات ایران 

ماجرای ۷۲ بخشنامه و دستورالعمل 
دولت روحانی تنها در یک سال

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران نیز که در جلسه فعالان اقتصادی با رئیس جمهور حضور داشته، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در این جلسه به این نکته اشاره کردم که با صدور ۷۲ بخشنامه طی ۱۳ ماه، عملاً فرصت‌های صادراتی از دست رفته است و این خود نقض قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار است.

وی افزود: در واقع، مجموعه سیاست‌هایی که در سال ۹۷ از سوی دولت بنا گذاشته شد، فضای کسب و کار را برای بسیاری از فعالان اقتصادی با مشکلات و ابهاماتی همراه ساخت و از همه مهمتر، اجازه داده نشد که از فرصت بی‌نظیر افزایش نرخ ارز، برای افزایش صادرات غیرنفتی و ارزآوری بیشتر در این شرایط سخت اقتصادی بهره گرفته شود. لاهوتی گفت: درخواست ما از رئیس جمهور آن است که فضایی فراهم نمایند تا این اشتباهات در سال ۹۸ تکرار نشود.



فعال اقتصادی:

ایران بهشت فرصت ها برای تولید و سرمایه‌گذاری است


فعال اقتصادی و بنیان‌گذار گروه صنعتی- پژوهشی زر گفت: هر چند کشور امروز با مشکلاتی در امر تولید مواجه است اما کار در ایران محاسن و مزایای زیادی دارد و بهشت فرصت ها برای تولید، توسعه و سرمایه‌گذاری است.
«مرتضی سلطانی» چهارشنبه شب در حاشیه دیدار رئیس‌جمهوری با کارآفرینان و فعالان اقتصادی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: تولید، متفاوت از تجارت بوده و در همه جای جهان با مشکلاتی مواجه است. 
به گفته این فعال اقتصادی، تولید نیازمند کار تیمی، دانش و تفویض اختیارات است. 
سلطانی تاکید کرد: این مهم در صورتی محقق می‌شود که به بخش خصوصی واقعی اعتماد کرده و برخی اختیارات به آنان تفویض شود و اجازه دهیم تصمیم سازی را اهل فن گرفته و مسئولان تصمیم گیری کنند.  وی خاطرنشان کرد: تنها در این صورت است که می توان از موانع و مشکلات عبور کرد؛ در این راستا باید هرچه بیشتر به جوانان فرصت داده شود تا بتوانند خالق بهترین فرصت ها باشند. 


 معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران

فراخوان اتاق برای شناسایی 
عوامل مخل فضای کسب و کار


همانگونه که بهبود فضای کسب و کار خواسته اصلی فعالان بخش خصوصی در دیدار با حسن روحانی بود، اتاق بازرگانی ایران برای شناسایی مقررات و قوانین مخل فضای کسب و کار آستین بالا زده است.

مظفر علیخانی، معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، از راه‌اندازی سامانه‌ای تحت عنوان «پایش و شناسایی قوانین فسادزا و مخل کسب و کار» از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خبر داد و از فعالان اقتصادی دعوت کرد از طریق این سامانه قوانین مخل کسب‌وکار را معرفی کنند.

بر این اساس در اطلاعیه‌ای که در سایت اتاق بازرگانی ایران درج شده نیز آمده است: «اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در راستای مسئولیت و وظایف قانونی خود مبنی بر اطلاع رسانی سریع قوانین و مقررات تأثیرگذار بر محیط کسب و کار کشور و ایجاد ساختاری برای پایش و شناسایی قوانین و مقررات مخل فضای کسب و کار کشور و نیز شناسایی قوانین، مقررات و رویه‌های فسادزا، اقدام به طراحی و ایجاد این سامانه کرده است.»

معاونت فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران در اطلاعیه خود از فعالان اقتصادی خواسته با مشارکت و همراهی در این طرح نسبت به معرفی و اعلام قوانین، تصویب نامه‌ها، آئین نامه‌ها، بخشنامه‌ها، فرآیندها و رویه‌هایی که موجب ایجاد فساد و همچنین مشکل و اختلال در روند فعالیت بنگاه‌های اقتصادی می‌شوند، اقدام کنند.

بر این اساس، اتاق ایران در نظر دارد موارد اعلامی و پیشنهادات ارسالی در این سامانه را بعد از بررسی‌های کارشناسی و تهیه گزارش تکمیلی که با کمک و همراهی معاونت‌ها، مدیریت‌ها و کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران صورت خواهد پذیرفت، برای رفع موانع و تسهیل فضای کسب و کار به مراجع تصمیم گیر در قوای سه گانه ارجاع و پیگیری‌های لازم را انجام دهد.


حسن روحاني رئیس‌جمهور 

رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی 
کاملا اشتباه است


در این نشست رئیس‌جمهور نیز نکاتی را مطرح کرد که گزیده‌هایی از آن را می‌توانید بخوانید:

1- در هیچ زمانی از تاریخ انقلاب شرایط سال‌های 97 و 98 را نداشته‌ایم. بویژه اینکه دشمن همه تلاش خود را بر جلوگیری از فروش نفت و  ایجاد مانع در روابط بانکی به عنوان شریان اقتصادی کشور، متمرکز کرده است.

2- امروز دشمن شدیدترین فشارهای خود را بر بخش اقتصادی متمرکز کرده و امید دارد با این حرکت، از یک سو مانع توسعه اقتصادی شده و از سوی دیگر اقشار جامعه را تحت فشار قرار دهد و بر روند زندگی مادی، معنوی، فکری و خانوادگی آنان اثرات منفی برجای بگذارد.

3- فعلا نمی‌توانیم در مورد درست یا غلط بودن سیاست ثابت ماندن قیمت نفت و سوخت و گازبرای چهار سال متوالی، قضاوت کنیم و البته هر وقت برای تغییر قیمت اقدام کردیم با مشکلاتی مواجه شدیم، اما در هیچ کجای دنیا چنین قیمت سوخت ارزانی وجود ندارد.

4- رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی را کاملاً غلط و اشتباه است. در شرایط مساوی حتماً بخش خصوصی در اولویت است و حق تقدم با بخش خصوصی است، نباید به هیچ عنوان بخش دولتی رقیب بخش خصوصی باشد و ما باید امتیاز را به بخش خصوصی دهیم و حتماً بنگاه‌های دولتی باید واگذار شود. واگذاری بخش دولتی اصرار مداوم من بوده و هست و ان‌شاءالله امسال شرایط مطلوبی برای واگذاری‌ها داشته باشیم.

5- همه بخش‌های دولتی باید واگذار شود. خوشبختانه مقام معظم رهبری هم با اینکه بخش‌های نظامی از اقتصاد بیرون بروند، موافق بودند و در مورد موضوع ادغام بانک‌ها نیز ایشان موافق بوده و حمایت کردند.

6- اولین کار مهم دولت در این زمینه این بوده که در طول 6 سال گذشته دست در جیب بانک مرکزی نبرده‌ایم و دولت پایه پولی را بالا نبرد. بالا رفتن پایه پولی کار بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است. در این 6 سال، دولت نسبت به استفاده از پایه پولی متعهد بوده و بعد از این هم متعهد خواهد بود. حتی برای پرداخت یارانه‌ هم زمانی که پول کم می‌آوردند از پایه پولی استفاده می‌کردند اما ما این کار را نکردیم.

7- تعدیل مؤسسات اعتباری غیرمجاز کاری بسیار سخت بود و شجاعت زیادی می‌خواست و ما برای توقف فعالیت این موسسات اعتباری غیرمجاز دردسرهای زیادی متحمل شدیم به گونه‌ای که حتی برخی تجمع‌های خیابانی از سوی حامیان همین مؤسسات سازمان‌دهی می‌شد تا ما نتوانیم این کار را با موفقیت انجام دهیم.

8- همیشه اعضای دولت را تشویق کردم که بدون مشورت با بخش خصوصی تصمیم نگیرند و اگر تصمیمی بدون مشورت با بخش خصوصی اتخاذ شود، قبول نمی‌کنم. تخصص و تحصیلات دانشگاهی به تنهایی کافی نیست و باید از تجربه بخش خصوصی هم استفاده کنیم. کسی که درس اقتصاد خوانده، چارچوب‌ها را بهتر می‌داند، اما وقتی به اجرا می‌رسیم، حتماً باید با بخش خصوصی هم مشورت شود.

9- آزاد گذاشتن صادرکنندگان برای واردات کالا به جای انتقال ارز خوب است به شرطی که کالای وارد شده را بر مبنای دلار 13 هزار تومانی با مردم حساب نکنند و حداقل براساس ارز نیمایی محاسبه کنند. محاسبه کالای وارداتی با نرخ آزاد به مردم فشار وارد می‌کند. برای دولت راحت‌تر است که صادرکننده جنس مورد نیاز کشور را هم وارد کند، به شرطی که قیمت‌ها را برای مصرف کننده بالا نبرد.

10- همه می‌دانیم که قیمت ارز 13 هزار تومان نیست حتی 8 هزار تومان هم نیست و شرایط و مسایل روانی در افزایش نرخ ارز وجود دارد.

11- هدف ما بهبود وضعیت معیشت مردم است و فشار دشمن در کوتاه‌مدت با هدف اثرگذاشتن بر وضعیت معیشت مردم و در بلندمدت جلوگیری از توسعه کشور است و در چنین شرایط باید همه بخش خصوصی و دولتی کنار هم باشند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر