پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 47458
تاریخ انتشار: 20 ارديبهشت 1398 15:46
ذوب‌آهن پرچمدار ایران در آسیا

علیمنصور چگونه اوج گرفت؟

منصوریان از ابتدای فصل جاری مربی گری تیم ذوب آهن را بر عهده گرفت. او در لیگ عملکرد خیلی درخشانی نداشته است و حالا دو هفته مانده به پایان رقابت‌ها با ۳۶ امتیاز در رده هفتم قرار گرفته است. اما در لیگ آسیا درخشان ظاهر شده است.
به گزارش راه امروز: پس از حذف تلخ تیم‌های استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا تیم فوتبال ذوب آهن تنها نماینده ایران در رقابت هاست. ذوب آهن شب گذشته در یک بازی پر تنش با الزورای عراق توانست به نتیجه مساوی دو- دو برسد و به مرحله بعد صعود کند. حالا ذوب آهن با مربی اش علیرضا منصوریان پرچمدار ایران در آسیا هستند.

به گزارش فرارو، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد ذوب آهن بتواند به مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌های لیگ آسیا صعود می‌کنند. اما این تیم با برنامه ریزی، نظم و دیسپلینی که علی منصوریان ایجاد کرده است حتی می‌تواند امیدوار به کسب موفقیت‌های بیشتری شود.

ذوب آهن شب گذشته توانست در دقایق پایانی الزورای عراق را متوقف کند و با کسب یک امتیاز صعودش را قطعی نماید. این تیم یک بازی دیگر نیز دارد و می‌تواند امیدوار باشد به عنوان تیم اول صعود می‌کند.

نتایج امسال در آسیا برای ایران بدترین نتایج در یک دهه اخیر است. حالا همه امید‌ها به منصوریان است. او پس از بازی با الزورا گفت: " تلاش می‌کنیم جای خالی استقلال و پرسپولیس را پر کنیم. کار سختی پیش‌رو داریم و با قدرت در لیگ قهرمانان آسیا حاضر شویم. "

منصوریان جدای از اینکه حالا تنها پرچمدار ایران در لیگ آسیاست، توانسته است خود را دوباره احیا کند. علیرضا منصوریان در فصل ۹۵-۹۶ پیش از حضور شفر سرمربی تیم فوتبال استقلال بود که به دلیل نتایج ضعیفی که گرفت از این تیم کنار گذاشته شد.

او در آن زمان روز‌های بسیار سختی را پشت سر گذاشت و رفتن از استقلال خاطرات تلخی را برایش رقم زد.او پس از جدایی از استقلال با برخورد‌های تند و تیزی هم از سوی هواداران این تیم روبه رو شد. در یک مورد به رستواران او حمله گردید. منصوریان تا مدت‌ها در فضای ورزش کشور حضور نداشت و این فصل مربیگری ذوب آهن را بر عهده گرفت. 

علیرضا منصوریان متولد سال ۱۳۵۰ در تهران است. او فوتبال را به صورت رسمی از سال ۱۳۶۶ در تیم بنیاد شهید تهران آغاز کرد و بعد از ۲ فصل بازی در این تیم برای گذراندن خدمت سربازی در سال ۱۳۷۰ به تیم فجر سپاه تهران پیوست. پس از پایان خدمت سربازی و به دلیل درخشش در تیم فجر سپاه، در سال ۱۳۷۲ راهی تیم تازه‌تأسیس و متمول پارس خودرو شد.
او پس از آن به تیم استقلال تهران پیوست و مهمترین دوران بازی اش را در این تیم سپری کرد. او برای تیم‌های خارجی اسکودا زانتی، آپولون اسمیرنیس و سن پائولی نیز بازی کرده است.
او سرانجام در ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ پس از بازی پایانی و قهرمانی در جام حذفی به همراه تیم استقلال، از دنیای بازی در فوتبال کناره‌گیری کرد. لقب او در میان هواداران استقلال «علی منصور» است.

منصوریان پس از کناره‌گیری از بازی، از سوی علی فتح‌الله‌زاده مدیر عامل وقت باشگاه، به‌عنوان رئیس آکادمی فوتبال باشگاه استقلال منصوب شد. در بهمن ماه ۱۳۸۷ پس از بازی تیم فوتبال زنان استقلال با تیم نوجوانان این باشگاه که زیر نظر آکادمی اداره می‌شود، از سوی کمیته انضباطی باشگاه استقلال به پنج میلیون تومان جریمه نقدی و توبیخ کتبی محکوم شد. در پی این ماجرا تیم فوتبال زنان استقلال منحل شد.

پس از آن علی منصوریان مدت کوتاهی مربی تیم فوتبال پاس همدان شد، اما با این تیم نتوانست نتایج مناسبی را کسب کند. منصوریان در سال ۲۰۱۱ به عنوان دستیار افشین قطبی همراه با تیم ملی به جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ اعزام شد. همچنین، پس از جدایی افشین قطبی از تیم ملی فوتبال ایران او به عنوان سرمربی موقت تیم ملی در مقابل تیم ملی فوتبال روسیه روی نیمکت نشست که در ان دیدار تیم ملی فوتبال ایران توانست با نتیجهٔ ۱–۰ روسیه را شکست دهد.

در سال نود پس از آنکه کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی شد، او در نشستی خبری علیرضا منصوریان را به عنوان سرمربی تیم ملی امید معرفی کرد. مارکار آقاجانیان نیز دستیار منصوریان شد. امید فراوانی به موفقیت منصوریان در تیم ملی امید وجود داشت، اما او نتوانست تیم را به المپیک ببرد.

منصوریان سه سال بعد سرمربی تیم نفت تهران شد و با این تیم به موفقیت‌های مهمی دست یافت. او نفت تهران را به آسیا برد و در آنجا تا مرحله یک چهارم نهایی پیش رفت. منصوریان با نفت تهران در لیگ برتر فوتبال کشورمان در فصل ۹۳-۹۴ به مقام سوم رسید و در جام حذفی نیز نایب قهرمان شد.  این کارنامه درخشان باعث شد که مسئولان باشگاه استقلال او را به عنوان سرمربی این تیم انتخاب کنند. منصوریان در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ به عنوان سرمربی جانشین پرویز مظلومی شد. او تیم استقلال را در شرایط سختی در دست گرفت، اما توانست نتایج خوبی کسب کند و نهایتا در ۲۹ شهریور ۹۶ از سرمربی گری استقلال استعفا داد.
منصوریان از ابتدای فصل جاری مربی گری تیم ذوب آهن را بر عهده گرفت. او در لیگ عملکرد خیلی درخشانی نداشته است و حالا دو هفته مانده به پایان رقابت‌ها با ۳۶ امتیاز در رده هفتم قرار گرفته است. اما در لیگ آسیا موفق ظاهر شده است.

موفق در آسیا
تیم‌های منصوریان همیشه در آسیا عملکرد مناسبی از خود به جای گذاشتند. این مربی در سال اول مربیگری خود در نفت تهران، الجیش قطر را در مرحله پلی آف شکست داد و در مرحله گروهی بالاتر از پاختاکور ازبکستان و الشباب عربستان همراه با العین به جمع شانزده تیم برتر رفت و در نهایت با قبول شکست برابر الاهلی امارات از جمع هشت تیم حذف شد.

منصوریان در استقلال هم کارش در آسیا را از پلی آف شروع کرد. او السد به همراه ژاوی را در ضربات پنالتی شکست داد تا در مرحله گروهی کنار لوکوموتیو ازبکستان، الاهلی امارات و التعاون عربستان قرار بگیرد. آبی پوشان باز هم مجوز صعود از گروه خود را دریافت کردند، اما با قبول شکست برابر العین از دور مسابقات کنار رفتند.
منصوریان امسال نیز بازی‌های آسیایی را با پیروزی آغاز کرد. او با دوب آهن و با شکست الکویت و الغرافه پا به مرحله گروهی گذاشت تا با النصر عربستان، الوصل امارات و الزورا عراق هم گروه باشد. ذوب آهن از این گروه صعود کرد تا رکوردی بسیار خوب برای علیرضا منصوریان و کادرش ثبت شود. حالا حریف آن‌ها یکی از دو تیم الوحده امارات و الاتحاد عربستان خواهد بود.

با وجود اینکه امید زیادی به موفقیت منصوریان و تیمش در آسیا وجود دارد، اما او چهارشنبه در گفتگو با ورزش سه از هیات مدیره ذوب آهن انتقاد کرد.
او درباره زمزمه‌ها برای تغییر مدیرعامل باشگاه یعنی سعید آذری گفت: «من در اخبار مدام می‌خوانم که تیم می‎خواهد دستخوش تغییرات بشود. در اصفهان همه بر سر تمرین می‌آیند و می‌گویند که مدیرعامل شما عوض می‌شود. ما فقط خبر به گوشمان می‌رسد و هر روز گیج هستیم. حتی از تهران به من زنگ می‌زنند می‌گویند چه خبر است؟ سعید آذری می‌خواهد برود؟»

او معتقد است که این بحث‌ها خودزنی است. منصوریان افزود: «می‌خواهم به آقایان بگویم اصلا الان وقت خودزنی نیست و باید با تمام وجود همه در یک جبهه بایستیم.»

به گفته مربی ذوب آهن "مدیرعامل ما نباید نگران پستش باشد. من اگر بخواهم از سه مدیر برتر لیگ برتر فوتبال ایران نام ببرم قطعا آذری یکی از آن‌ها است. به قدری مدیریت ایشان خوب است که من اینجا خیلی راحت هستم و حاشیه خاصی ندارم."
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر