پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 47386
تاریخ انتشار: 16 ارديبهشت 1398 18:41
جهانگیری خطاب به بانک مرکزی و وزارت صنعت:

دولت راه تهاتر كالا با نفت را باز كرده است

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اهمیت صادرات غیرنفتی در سال ۹۸ تاکید کرد: توسعه صادرات کالا و خدمات اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین اولویت کشور و مهم‌ترین وظیفه امروز همه بنگاه‌ها و مدیران است تا بتوانیم ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی به کشور را فراهم کنیم.
راه امروز:  معاون اول رییس جمهور صبح امروز (دوشنبه) در جلسه شورای عالی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با بیان اینکه یکی از شاخص های موفقیت و پیشرفت کشورها توان صادرات محصولات، کالاها و خدمات آنها به بازارهای جهانی و منطقه ای است، گفت: امروز صادرات موضوعی حیاتی، وظیفه ای ملی و قانونی است و باید تلاش کنیم تا کالاها و خدمات با کیفیت و مطابق با استانداردهای بین المللی برای عرضه و رقابت در بازارهای جهانی ارائه کنیم.

رییس شورای اقتصاد با بیان اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری بعنوان سال «رونق تولید» نامگذاری شده است، افزود: مهمترین پیشران رونق تولید، صادرات است و باید در این جهت تلاش خود را دو چندان کنیم تا صادرات کالاهای غیرنفتی کشور بیش از پیش افزایش یابد.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه آمریکایی ها برای کاستن از منابع درآمدی و کاهش ارزآوری کشور اظهار داشت: مردم ایران در این شرایط انتظار دارند که مدیران کشور با طراحی و برنامه های مناسب کاری کنند که معیشت آنها کمتر دچار آسیب شده و کشور به لحاظ اقتصادی و توسعه دچار اختلال نشود.
وی با اشاره به اهمیت کشورهای همسایه و بازارهای هدف در توسعه تجارت کشور و استفاده از ظرفیت همسایگان برای افزایش صادرات بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تاکید کرد و خواستار بهره گیری وزارت صنعت، معدن و تجارت از توانمندی اتاق بازرگانی ایران در ایجاد تشکیلاتی با حضور رایزنان بازرگانی به منظور تدوین و طراحی ساز و کارهای لازم برای رفع موانع صادرات و تسهیل در مبادلات تجاری شد.
معاون اول رییس جمهور گفت: وظیفه فرماندهی صادرات کشور برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و این وزارتخانه هر اختیاری در جهت توسعه صادرات نیاز داشته باشد از طریق مصوبه دولت و یا ستاد مقابله با تحریم در اختیار این وزارتخانه قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به برخی اظهار نظرهای نادرست درخصوص بازگشت ارز به چرخه اقتصاد کشور گفت: این سیاست یکی از مهمترین سیاست های بانک مرکزی است و قرار است که در ازای صادرات کالا و خدمات، نیاز کشور در زمینه کالاهای اساسی مرتفع شود به این معنی که واردات در قبال صادرات انجام شود. در این خصوص هم لازم است بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه ریزی های لازم را انجام دهند تا بسته مشوق های صادراتی مبدل به بسته رفع موانع از صادرات کشور شود.
جهانگیری از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه و اتاق بازرگانی ایران خواست تا در جهت حمایت از صادرات جلسه ای تشکیل دهند و با رفع موانع صادرات، نحوه حمایت از بازرگانان و تجار کشور را بررسی کنند تا آنها با مشکلات کمتری روبرو باشند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اهمیت محاسبه صادرات ناشی از خدمات فنی و مهندسی و برق و نیز ارز آوری گردشگران خارجی در آمارهای سازمان توسعه تجارت کشور از این سازمان خواست تا با همکاری مرکز آمار و دستگاه های ذیربط گزارشی دقیق از عملکرد سال گذشته و سال جاری ارائه دهند.
وی با تاکید بر اینکه دولت راه تهاتر نفت با کالاهای اساسی و نیز اجرای طرح های عمرانی در کشور را باز کرده است، گفت: بخش خصوصی می تواند در صادرات نفت کشور کمک کند و دولت نیز در عین ایجاد تسهیلات لازم، همه نوع همکاری را با بخش خصوصی در این زمینه به کار خواهد بست.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اهمیت موافقت نامه های ترجیحی بین کشورها بویژه توافق میان ایران و اتحادیه اورآسیا اظهار امیدواری کرد با تصویب مجلس شورای اسلامی و پیگیری وزارت امور خارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرای تعهدات کشور در این زمینه این موافقت نامه هر چه سریعتر اجرایی شود.
در این جلسه که وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، نیرو، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز رییس سازمان میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور ، رییس سازمان ملی استاندارد و رییس اتاق بازرگانی ایران حضور داشتند گزارشی از میزان صادرات غیرنفتی کشور در سال 97 به تفکیک بخش های مختلف ارائه شد.
براساس این گزارش تراز تجاری کشور در سال 97 مثبت بوده به نحوی که در سال 97 در حدود 12 میلیارد دلار از واردات کشور کاسته شده است و شرکای اول صادراتی ایران به ترتیب کشورهای چین، عراق، عمارات متحده عربی و افغانستان هستند.
در این گزارش تاکید شده که میزان مبادلات تجاری ایران با 15 کشور همسایه 3 درصد نسبت به سال 96 رشد داشته است. بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه ای به دنبال آن است تا علاوه بر افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی به کشورهای همسایه، موضوعاتی نظیر توانمند سازی بنگاه های کوچک، توسعه شرکت های بزرگ صادراتی و تشکیل کنسرسیوم صادرات بین المللی و استفاده حداکثری از ظرفیت های تهاتر کالا و تجارت ترجیحی در دستور کار قرار گیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه راه نجات تولید را در افزایش صادرات دانست و با اشاره به ظرفیت های خوب صادرات کشور در حوزه فولاد، پتروشیمی، کاشی و سرامیک، لبنیات، شیشه و سیمان گفت: این وزارتخانه در برنامه های خود افزایش دو برابری صادرات به کشورهای همسایه را مدنظر قرار داده و طرح های ویژه ای برای صادرات به کشورهای آفریقایی نیز در نظر گرفته است.
وزیر جهاد کشاورزی نیز از افزایش نمایشگاه ها در بازارهای هدف و کشورهای همسایه بعنوان راهکاری برای توسعه صادرات یاد کرد و گفت: ایران توانسته در کشورهای همسایه محصولات کشاورزی خود را به خوبی عرضه کند.
وزیر نیرو نیز با اشاره به برخی موانع نظیر الحاق ایران به موافقت نامه اوراسیا، از صادات 800 میلیون دلاری برق به کشور عراق خبر داد.
وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی نیز در سخنانی با اشاره به برنامه های آمریکا برای فشار به بخش های صادراتی کشور، خواستار تشکیل کمیته شورای صادرات زیر نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت و ایجاد فرماندهی واحد برای توسعه صادرات شد.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با اشاره به صادرات 680 میلیون دلاری صنایع دستی از ورود 7.8 میلیون نفر گردشگر در سال 97 به کشور و ارز آوری 10 میلیارد دلاری آن خبر داد و گفت: آژانس های گردشگری کشور به دنبال آن هستند که در پی کاهش میزان ورود گردشگران اروپایی به کشور به تعداد مسافران کشورهای همسایه و چین بیفزایند و در این مسیر بسیار موفق بوده اند.
رییس اتاق بازرگانی ایران نیز بر هماهنگی سیاست های ارزی و تجاری تاکید کرد و خواستار بکارگیری اخلاق حرفه ای برای جلب اعتماد میان دولت و بازرگانان شد.
در این جلسه مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف یکی دو هفته آینده دستورالعملی برای تهاتر کالا با کالا در کشورهای هدف صادراتی تهیه نماید تا بر این اساس تجار کشور بتوانند نیازهای اساسی کشور را از طریق صادرات کالا و خدمات و واردات متقابل کالا مرتفع کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر