پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 47381
تاریخ انتشار: 16 ارديبهشت 1398 14:13
قیمت تن ماهی که قبلا ۹ تا ۱۰ هزار تومان بود به ۱۵ تا ۱۹ هزار تومان رسیده است. دلایل مختلفی برای گرانی قیمت تن ماهی گفته شده و مهم‌ترین آن نزدیک شدن به پایان فصل صید در ایران و احتیاج به واردات برای تولید تن ماهی است.
راه امروز:‌ گرانی قیمت تن ماهی احتمالا به گوشتان رسیده. متاسفانه باید بگوییم زمزمه‌هایی که درباره افزایش قیمت تن ماهی می‌شنیدیم حقیقت دارند. آن‌هایی که در یکی دو روز گذشته برای خرید کنسرو تن ماهی روانه سوپرمارکت و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شده‌اند با چشم‌های خودشان دیده‌اند که روی بسته بندی محصولات تولید در سال جدید قیمت‌ها تغییر کرده و از حدود ۱۰ هزار تومان به ۱۹ و ۱۵ هزار تومان رسیده است. با این حال، چون کنسرو تن ماهی محصولی با ماندگاری بالا است، هنوز می‌توان در بسیاری از سوپرمارکت‌ها تولیدات سال قبل را با قیمت قدیم پیدا کرد.

به عنوان مثال هنوز می‌توان کنسرو تن ماهی با طعم شوید، با طعم روغن زیتون و روغن برند تحفه را زیر ۱۰ هزار تومان یا به طور دقیق‌تر ۹ هزار و ۸۵۰ تومان خرید. در فروشگاه‌هایی که محصولات قدیمی‌شان تمام شده و سفارش جدید ثبت کرده‌اند قیمت همین محصول به ۱۴، ۱۵ هزار تومان رسیده است. البته که خودتان را برای مواجه با قیمت‌هایی مثل ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان هم آماده نگه دارید. حتی بعضی فروشنده‌ها از بی‌اطلاعی مشتری سو ءاستفاده می‌کنند و کنسرو ماهی را تا ۲۰ و ۲۲ تومان فاکتور می‌زنند. در بعضی موارد حتی دیده شده قیمت روی کنسرو تن ماهی خراش داده و آن را با قیمت‌های جدید می‌فروشند.

جستجو فروشگاه‌ها به دنبال قیمت تن ماهی
گشتی که در سوپرمارکت‌ها بزنید می‌بینید قیمت تن ماهی شیلتون ۱۸۰ گرمی تقریبا ۲۰ هزار تومان است. قیمت تن ماهی شیلتون در روغن زیتون ۱۸۰ گرمی هم به ۱۵ هزار تومان رسیده است. علاوه بر این قیمت تن ماهی دودی شیلتون ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان است. شیلانه قیمت تن ماهی ۱۸۰ گرمی خود در روغن زیتون را با ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان گذاشته است. همچنین قیمت تن ماهی با روغن زیتون ۲۰۰ گرمی شیلانه ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان است. گران‌ترین نوع تن ماهی موجود در بازار تن ماهی فیله قزل‌آلا است. قبلا این تن ماهی حدود ۲۵ هزار تومان قیمت داشت. مثلا هنوز هم می‌شود در بعضی سوپرمارکت‌ها تن ماهی فیله قزل‌آلا در روغن و زعفران ۲۴۰ گرمی تاپسی تولید شهریور ۹۷ ثبت شده را پیدا کرد که قیمت تن ماهی روی آن ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان خورده است. البته طبیعتا قیمت تن ماهی که این طرف سال تولید شده باید خیلی بیشتر شده باشد.
سابقه افزایش قیمت تن ماهی در سال‌های گذشته
برای اینکه کمی مرهم روی زخم کنسرو تن ماهی بگذاریم بهتر است بدانید هر سال در ابتدای سال، تقریبا در همین اردیبهشت و خرداد این محصول افزایش قیمت پیدا می‌کند. اگر رد ماجرا را بگیرید حتما خبر‌هایی مرتبط در سال‌های ۸۵، ۹۱، ۹۳، ۹۴ و... پیدا می‌کنید. انگار این وقت سال تولیدکننده‌های کنسرو هوس افزایش قیمت می‌کنند. راستش این کار خیلی هم بی‌دلیل نیست و یک طور‌هایی با نزدیک شدن به پایان فصل صید ماهی تون در کشور ارتباط دارد. 

همه دلایل و مقصر‌های گرانی قیمت تن ماهی
کاوه زرگران دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی در توضیح دلایل افزایش قیمت کنسرو ماهی تون به این قضیه اشاره می‌کند. به گفته او ماهی تون مورد نیاز کشور از دو راه تامین می‌شود. اولی صید داخلی و دومی واردات. صیادان داخلی یک ماه دیگر بساط‌شان قایق و تورشان را جمع می‌کنند به همین مناسبت قیمت هر کیلو ماهی تون از ۱۰ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسیده است. 

محمد مختاریان، عضو هیئت مدیره سندیکای کنسرو با زرگران هم‌نظر است و می‌گوید تا قبل از این کنسرو تن ماهی با ماهی‌های صید داخلی تولید می‌شد. ولی با توجه به نزدیک شدن به پایان فصل صید حالا باید برای تامین نیاز داخلی واردات انجام شود. از طرف دیگر مختاریان می‌گوید ماهی از چند ماه پیش از لیست کالا‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شد و بر این اساس اکنون این محصول خوراکی باید با ارز نیمایی وارد کشور شود.
 
اگر دقیق‌ترش را بخواهید، این که می‌گویند ارز دولتی برای واردات ماهی تون خارجی متوقف شده است، مال شش ماه پیش است. با این حال، چون نوبت استفاده از صید داخلی بوده، خیلی صدایش درنیامده است. پس برای اولین مرتبه ارز مورد نیاز برای واردات ماهی تون خارجی را باید با ارز نیمایی یا چیزی شبیه آن پرداخت کنیم. برآور‌های اولیه نشان می‌دهد در این صورت هزینه خرید هر کیلو ماهی تون احتمالا ۲۵ هزار تومان می‌شود. 

البته عضو هیات مدیره سندیکای کنسرو دلیل دیگر را کاهش تولید می‌داند که می‌تواند نبود بعضی برند‌ها در بازار را توجیه کند. به گفته او تولید کنسرو ماهی به دلیل گرانی مواد اولیه کاهش داشته است. او هم به حذف دولتی ۴۲۰۰ تومانی اشاره می‌کند و می‌گوید ارز نیمایی هم از هشت، ۹ هزار تومان به حداقل ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است. این اختلاف قیمت روی همه‌چیز از خود ماهی تون گرفته تا مواد اولیه شامل قوطی و بسته‌بندی اثر می‌گذارد. به عنوان مثال قیمت قوطی کنسرو از ۷۰۰ به هزار و ۲۰۰ تومان و افزایش قیمت در‌های آسان بازشو از ۳۵۰ به ۶۵۰ تومان رسیده است. مختاریان می‌گوید تولیدکننده‌ای که پیش از این هر ماه در کارخانه‌اش سه میلیون قوطی کنسرو ماهیآماده می‌کرده اکنون با عدد ۵۰۰ هزار قوطی روبرو است. 

مختاریان دلیل دیگری هم برای افزایش قیمت تن ماهی آورده است. او می‌گوید برای واردات ماهی تون باید سراغ کشور‌های واسطه برویم. قضیه از این قرار است که کشتی‌هایی که ماهی تون خارجی برای ایران می‌فرستند، اول در یک کشور سوم بار را خالی می‌کنند و بعد از آنجا دوباره ماهی‌ها را بار یک کشتی دیگر کرده و روانه ایران می‌کنند. همین مورد باعث می‌شود هزینه حمل و نقل زیادی به قیمت تن ماهی تحمیل شود. او می‌گوید این مدل واردات به خاطر بعضی از مسائل ناشی از تحریم‌هاست. 

به این ترتیب در حالی که کم‌کم برای وداع با کنسرو ماهی تون ۱۰ هزار تومانی آماده می‌شویم بد نیست یادمان بیاید که در سال ۹۱ کنسرو ۱۸۰ گرمی ماهی تون شیلان از هزار و ۵۰۰ تومان به سه هزار و ۷۰۰ تومان رسید و همان کنسرو با برند شیلتون به جای هزار و ۳۰۰ تومان با قیمت دو هزار و ۹۰۰ تومان فروخته شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر