سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - April 16 2024
کد خبر: 47222
تاریخ انتشار: 04 ارديبهشت 1398 15:28
هیات رییسه پارلمان اقتصادی پایتخت تغییر چهره داد

تثبيت قدرت در اتاق تهران

رییس و 4 عضو هیات‌رییسه اتاق تهران در روزی بدون حاشیه انتخاب شدند. گروه یکدست طیف حاکم براتاق تهران که در انتخابات اسفندماه 97 یکجا 40 کرسی هیات نمایندگان را از آن خود کرد، حالا 5 کرسی هیات رییسه را هم تصاحب کرد.
راه امروز: فرشته فريادرس در روزنامه تعادل در گزارشي نوشت: پیش‌بینی‌ «تعادل» درست از آب درآمد و ترکیب جدید هیات‌رییسه پارلمان اقتصادی پایتخت همانی شد که انتظار می‌رفت؛ 5 کرسی، 5 نامزد و رأی یک‌دست اعضا. رییس و 4 عضو هیات‌رییسه اتاق تهران در روزی بدون حاشیه انتخاب شدند. گروه یکدست طیف حاکم براتاق تهران که در انتخابات اسفندماه 97 یکجا 40 کرسی هیات نمایندگان را از آن خود کرد، حالا 5 کرسی هیات رییسه را هم تصاحب کرد. 

براساس رای‌گیری صورت گرفته در اولین نشست دوره نهم اتاق تهران، «مسعود خوانساری» به عنوان رییس با کسب 50 رأی از 51 رأی که به گلدان ریخته شده، توانست با رای حداکثری اعضا، سکان رهبری این پارلمان را به دست گیرد. «علا میرمحمد صادقی» هم با کسب ۵۰ رأی به عنوان نایب‌رییس اول و «محمد اتابک» با کسب ۴۶ رأی به عنوان نایب‌رییس دوم انتخاب شدند. برای تصدی پست منشی هیات رییسه اتاق تهران، «سیده فاطمه مقیمی» تنها نامزدی بود که با کسب ۴۷ رأی به عنوان منشی و عضو هیات رییسه انتخاب شد. «ناصر ریاحی» هم با کسب ۵۰ رأی برای پست خزانه‌دار و حضور در هیات رییسه اتاق تهران انتخاب شد. 
این‌بار اما برخلاف دوره‌های گذشته تمام 5 کرسی هیات‌رییسه به بخش‌خصوصی رسید و دولت هیچ سهمی از ترکیب هیات‌رییسه پارلمان فعالان اقتصادی نبرد. این در حالی است که در دوره قبل «علاء میرمحمدصادقی» به عنوان نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت به ترکیب هیات رییسه راه یافته بود. از دیگر، ویژگی‌های این دوره از انتخابات هیات‌رییسه اتاق تهران، تک‌نامزدی در پست‌های هیات‌رییسه بود؛ چراکه کاندیدای هریک از سمت‌های پنج‌گانه بدون رقیب موفق شدند با کسب آرای قاطع به عنوان اعضای جدید هیات‌رییسه برگزیده شوند.

  5 کرسی برای بخش خصوصی
سرانجام پرونده انتخابات هیات‌رییسه اتاق بازرگانی تهران، بدون هیچ حاشیه و جنجالی روز گذشته بسته شد. مراسم انتخابات هیات‌رییسه پارلمان اقتصادی پایتخت روز گذشته راس ساعت هفت صبح در ساختمان وزراء با حضور53 عضو (از مجموع 57 عضو) جدید هیات نمایندگان این اتاق برگزار شد تا 5 عضو هیات رییسه برای یک دوره 4 ساله انتخاب شوند. با شکل گرفتن کامل جلسه و عبور اعضا از حد نصاب لازم، رییس سنی جلسه مشخص شد و محمدرضا انصاری اداره جلسه را برعهده گرفت. «محمدرضا فیاض و محمود نجفی‌عرب» به عنوان ناظر و «فریال مستوفی» به عنوان منشی موقت هیات رییسه برگزیده شدند تا انتخابات هیات رییسه را برگزار کنند. پس از آن، نام نامزدها برای هر یک از کرسی‌های هیات رییسه اعلام شده و رای‌گیری به صورت دستی با ریختن آرا به گلدان آغاز شد.

گمانی‌زنی‌ها قبل از برگزاری مراسم انتخابات، همچنان حکایت از نامزدی مسعود خوانساری برای کرسی ریاست اتاق تهران داشت. گمانه‌ای که به واقعیت تبدیل شد و روز رای‌گیری، تنها یک نامزد در پست ریاست اتاق در معرض آرای اعضای بخش خصوصی و دولتی قرار گرفت. برهمین اساس، نام مسعود خوانساری به عنوان تنها نامزد ریاست اعلام شد و او توانست با کسب ۵۰ رأی از مجموع 51 رأی ریخته شده به گلدان برای دومین بار بر کرسی ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تکیه بزند. در ادامه مراسم رای‌گیری، معرفی دو نایب‌رییس اتاق در دستور کار قرار گرفت که برای این دو پست «علا میرمحمد صادقی و محمد اتابک» نامزد شدند که در نهایت میرمحمدصادقی با کسب ۵۰ رأی از 51 رای ریخته شده به گلدان به عنوان نایب‌رییس اول و محمد اتابک با کسب ۴۶ رأی از 51 رای ماخوذه به عنوان نایب‌رییس دوم انتخاب شدند.

اما مسوولیت سمت خزانه‌داری با رای اعضا به «ناصر ریاحی» تنها نامزد این پست رسید. او موفق شد با کسب 50 رای از مجموع 53 رأی (۳ رأی سفید) به ترکیب هیات رییسه راه پیدا کند. اما پست منشی هیات رییسه از آن یک زن فعال اقتصادی شد. در نهایت «سیده‌فاطمه مقیمی» که تنها نامزد کسب کرسی منشی هیات‌رییسه اتاق تهران برای دوره نهم بود، توانست از مجموع 53 رأی مأخوذه 47 رأی را به دست آورد. او در دور هشتم اتاق نیز با همین تعداد رأی برای نخستین‌بار به عنوان منشی و عضو هیات رییسه انتخاب شده بود.  خوانساری همچنین در پایان نتایج رای گیری، «بهمن عشقی» را در سمت دبیرکلی اتاق ابقاء کرد.

البته برخی از اعضا از جمله «کاوه زرگران و حسین احمدیان» کمی دیرتر به جلسه رای‌گیری رسیدند و نتوانستند آرای خود را برای انتخاب رییس و نواب رییس به گلدان بریزند. این مراسم چند عضو غایب از بخش خصوصی و دولتی نیز داشت که می‌توان به چهره‌هایی چون «محسن مهرعلیزاده» و «عباسعلی قصاعی» اشاره کرد. با انتخاب 5 عضو هیات رییسه، پرونده رای‌گیری با تثبیت جایگاه سه عضو هیات رییسه دوره قبل و اضافه شدن دو چهره جدید، بسته شد و در پایان این دوره تمامی اعضای حاضر میثاق‌نامه حضور و فعالیت در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران را قرائت کردند.

البته در این دوره از انتخابات هیات رییسه اتاق بازرگانی با معرفی تنها یک نفر برای کرسی ریاست اتاق تهران، دو نفر برای نایب‌رییسی اول و دومی، یک نفر برای خزانه‌داری و یک نفر هم برای منشی تقریبا از معدود دفعاتی بود که در انتخاب هیات رییسه، کاندیداها هیچ رقیبی نداشتند. البته در دوره قبل شاهد جابه‌جایی قدرت در اتاق تهران بودیم. به‌طوری‌که یحیی آل اسحاق در دور هشتم جای خود را به مسعود خوانساری داد، اما اکنون شاهد تثبیت قدرت در این پارلمان اقتصادی بودیم. به‌طوری‌که «مسعود خوانساری، علامیرمحمد صادقی و سیده فاطمه مقیمی» سه عضو هیات رییسه اتاق هشتم بودند که یک‌بار دیگر با گرفتن رای اعتماد از اعضا جایگاه خود را در هیات رییسه اتاق نهم تثبیت کردند.

حالا گروهی که در انتخابات اسفندماه سال گذشته دور هم جمع شدند و توانستند 40 کرسی هیات نمایندگان اتاق تهران را تصاحب کنند، بعد از تعیین تکلیف هیات‌رییسه اتاق تهران باید در تدارک کسب حداکثر کرسی‌های هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران باشند. هیات‌رییسه اتاق ایران 7 کرسی دارد که صاحبان آن از میان کاندیدای هیات نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور، انتخاب می‌شوند. 
مسعود خوانساری که در انتخابات خرداد سال 94 موفق شد با 255 رأی به عنوان نایب‌رییس دوم انتخاب شود، با استعفای محسن جلال پور که توانسته بود با 354 رأی به عنوان رییس هشتمین دوره اتاق بازرگانی ایران انتخاب شود، وارد رقابت با غلامحسین شافعی، رییس دوره قبل اتاق ایران در انتخاب شهریور ماه 95 شد. اما در رقابتی نزدیک غلامحسین شافعی ۱۹۸ رأی و مسعود خوانساری ۱۹۴ رأی کسب کردند. فاصله انتخابی دو کاندیدا یعنی «شافعی و خوانساری» بسیار نزدیک به هم و با 4 رأی تعیین شد. در نهایت شافعی که در دوره قبل هم رییس اتاق ایران بود، کماکان در ترکیب هیات‌رییسه این اتاق باقی ماند. حال یک‌بار دیگر، گمانه زنی‌ها حاکی از این است که رییس اتاق تهران قصد دارد وارد رقابت دیگری با شافعی، رییس فعلی پارلمان بخش خصوصی شود. البته سناریوهای دیگری در این زمینه قابل طرح است که در گزارش‌های آتی به آنها خواهیم پرداخت.

برنامه اتاق برای 4 سال
رییس اتاق تهران قبل از برگزاری مراسم انتخاباب هیات رییسه، به اعضای جدید هیات نمایندگان اتاق تهران و نمایندگان دولت که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد و کشاورزی معرفی‌شده‌اند، خوشامد گفت. مسعود خوانساری اما پس از پایان رای‌گیری و انتخاب اعضا هیات رییسه اتاق تهران، ضمن قدردانی از آرا اعضای هیات نمایندگان، ابراز امیدواری کرد که اعضای جدید هیات رییسه بتوانند پاسدار آرای نمایندگان باشند و با همکاری اعضای هیات نمایندگان بتوانند به خوبی اتاق تهران را در 4 سال آینده اداره کنند. او سپس محور‌های برنامه اتاق در دوره جدید را برشمرد و گفت: ارتقا عضویت و خدمات‌رسانی موفق به اعضا از جمله اهداف اتاق در دوره نهم است.
 رییس اتاق تهران، تعداد اعضا در آغاز هشتمین دوره هیات نمایندگان را حدود 14 هزار نفر اعلام کرد که این تعداد به بیش از 18 هزار نفر ارتقا یافته است. او گفت: البته تلاش ما رساندن تعداد اعضای اتاق به 20 هزار نفر بود که به دلیل بروز مشکلات اقتصادی این هدف محقق نشد، اما امیدواریم طی این دوره اتاق بتواند به سوی عضویت فراگیر حرکت کند.

خوانساری از فعالیت 8 کمیسیون تخصصی در دوره هشتم هیات نمایندگان هم سخن گفت وافزود: احتمالا با توجه به ورود اعضای جدید با رشته فعالیت‌های مختلف، در تعداد یا عنوان کمیسیون‌ها برای دور نهم تغییر ایجاد شود. رییس اتاق تهران با اشاره به اینکه تشکل‌ها از مهم‌ترین ارکان اتاق تهران و ایران محسوب ‌می‌شوند، توضیح داد که حدود

204 تشکل در اتاق ایران به ثبت رسیده‌اند و در 4سال گذشته 20 تشکل استانی نیز شکل گرفته‌اند. در عین حال در نظر داریم، تشکل‌های استانی بیشتری را به ثبت برسانیم.

خوانساری همچنین، تقویت استارت‌آپ‌ها را از اولویت‌های این دوره برشمرد و عنوان کرد: با توجه به اینکه نمایندگانی از این حوزه به عضویت هیات نمایندگان درآمده‌اند، احتمالا کمیسیونی مختص استارت‌آپ‌ها تشکیل خواهد شد تا در این زمینه اثرگذاری بیشتری حاصل شود.

 رییس اتاق تهران در ادامه اما اولویت دیگر اتاق در دوره نهم را «تقویت دیپلماسی پارلمان بخش خصوصی» با توجه به اعمال تحریم‌ها عنوان کرد. به گفته خوانساری، تقویت دیپلماسی به ویژه با کشور‌های همسایه در دستورکار قرار دارد و به دنبال آن هستیم که اتاق بازرگانی پایتخت در منطقه، شناخته شود. «برنامه‌ریزی و تقویت کارگروه مقابله با تحریم‌ها»از دیگر برنامه‌های مهم اتاق نهم است که مورد اشاره رییس اتاق تهران قرا گرفت. او در این رابطه تاکید کرد که تلاش ‌می‌کنیم با همکاری اعضای هیات نمایندگان از بار تحریم‌ها بکاهیم. خوانساری در بخش دیگری از سخنان خود افزود: تلاش ما بر این است تا در دوره جدید هر ماه گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور به همراه راهکارهای پیشنهادی به دولت ارایه دهیم. «توسعه باشگاه خدمات اعضا» از دیگر محورهایی بود که رییس اتاق تهران به عنوان برنامه اتاق در 4 سال آینده به آن اشاره کرد.

در ادامه علاء میرمحمد صادقی هم با بیان این نکته که اتاق بازرگانی تهران در دوره‌های قبل مدام روبروی دولت می‌ایستاد و منتقد بود و حتی در مواقعی در مقابل اتاق بازرگانی ایران هم می‌ایستاد، گفت: در چنین شرایطی وقت هدر می‌رفت، اما اکنون شرایط تغییر کرده و بخش خصوصی و دولت یک دست و هماهنگ هستند. نایب‌رییس اول اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران باید وظیفه خود را نسبت به اقتصاد بخش خصوصی و دولتی انجام دهند و کاری نکنیم که در قیامت گرفتار شویم و در حالی که کرسی را اشغال کرده‌ایم کاری برای اقتصاد کشور انجام نداده باشیم. در نهایت اعضای جدید هیات رییسه اتاق نیز این فرصت را یافتند تا به معرفی خود بپردازند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر