پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 47136
تاریخ انتشار: 28 فروردين 1398 13:36
چه تحولاتي در انتظار بازار نفت ايران است؟

مشتریان نفتي ایران در تكاپو برای تمدید معافیت‌های تحریمی

با نزدیک شدن موعد انقضای معافیت‌های فروش نفت ایران به هشت کشور، که در نوامبر گذشته صادر شده بودند، تلاش‌های برخی از این کشور‌ها برای تمدید این معافیت‌ها بیشتر شده است.
راه امروز: ر ۲۸ مارس و ۸ آوریل گذشته، هیئتی از کره جنوبی به سرپرستی یون کانگ هیون، معاون وزیر خارجه، به واشنگتن رفت تا با هوک و فرانسیس فانون، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور انرژی، مشورت کند. علاوه بر این، هفته گذشته کانگ کیونگ هوا، وزیر خارجه کره جنوبی، و هونگ نام کی، وزیر دارایی این کشور، به واشنگتن سفر کردند تا درخواست تمدید معافیت‌های نفتی ایران را تقدیم کنند. تقریبا دو هفته تا انقضای معافیت‌های شش ماهه فروش نفت ایران باقی مانده است. برخی از کشور‌هایی که مشمول این معافیت‌ها بوده‌اند، برای تمدید این معافیت‌ها تلاش می‌کنند.

به گزارش فرارو، در هفته‌های اخیر مقامات کره جنوبی سعی کردند واشنگتن را به تمدید معافیت‌های نفتی ایران متقاعد کنند، اما تاکنون پاسخ روشنی از آمریکا نگرفته‌اند. یک مقام بلندپایه وزارت خارجه کره جنوبی در ۱۲ آوریل گفت: «سئول و واشنگتن درک مشترکی درباه تمدید معافیت‌های واردات نفت از ایران داشته‌اند. اما موضع آمریکا اخیرا تغییر کرده است.»

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در اوایل ماه آوریل به صراحت گفته است که کشورش دیگر به مشتریان نفت ایران معافیت‌هایی نخواهد داد. هوک گفت: «در نوامبر، برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت، ما هشت معافیت نفتی دادیم. امروز می‌توانم تایید کنم که اکنون واردات سه واردکننده (از نفت ایران) به صفر رسیده است.»

هوک ادامه داد: «در بازار، شرایط بهتری برای تسریع صفر کردن (صادرات نفت ایران) وجود دارد. ما قصد نداریم هیچ معافیت یا استثنائی در رژیم تحریم‌هایمان قائل شویم.».

اما موضع صریح هوک مانع از این نشد که مقامات کره جنوبی برای تمدید معافیت‌ها تلاش نکنند. در ۲۸ مارس و ۸ آوریل گذشته، هیئتی از کره جنوبی به سرپرستی یون کانگ هیون، معاون وزیر خارجه، به واشنگتن رفت تا با هوک و فرانسیس فانون، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور انرژی، مشورت کند. علاوه بر این، هفته گذشته کانگ کیونگ هوا، وزیر خارجه کره جنوبی، و هونگ نام کی، وزیر دارایی این کشور، به واشنگتن سفر کردند تا درخواست تمدید معافیت‌های نفتی ایران را تقدیم کنند.

به گزارش روزنامه عرب‌نیوز، مقام وزارت خارجه کره جنوبی در خصوص تلاش‌های مقامات کشور برای تمدید معافیت‌ها گفت: «مقامات آمریکایی این موضع اساسی را بیان کردند که آن‌ها تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهند کرد. ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا معافیت‌ها را تمدید کنیم، اما به نظر می‌رسد که وضعیت خیلی آسان نیست.»

کره جنوبی از جمله هشت کشوری بود که در ماه نوامبر از امریکا برای وارد کردن نفت از ایران معافیت گرفت. این هشت کشور در ازای معافیت‌های یادشده، موظف بودند که واردات نفت از ایران را به نحو چشمگیری کاهش دهند.

کره جنوبی مشتری بزرگ میعانات گازی از ایران است که از آن در صنایع پتروشیمی خود استفاده می‌کند. میعانات گازی، حدود ۷۰ درصد وارادت کره جنوبی از نفت خام ایران را تشکیل می‌دهد.

همزمان با نزدیک شدن تاریخ انقضای معافیت‌های نوامبر، ترکیه نیز توقع دارد که آمریکا معافیت‌ها را بار دیگر تمدید کند. ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه و مشاور ارشد رئیس‌جمهور ترکیه، در یک نشست خبری گفته است که او مطمئن نیست که معافیت‌ها تمدید خواهد شد. با این حال، او اعلام کرده است که ترکیه دنبال تمدید معافیت‌ها است. کالین تصریح کرد: «ما توقع تمدید (معافیت‌ها) برای ترکیه را داریم. ما آشکارا اعلام کردیم که مایل هستیم همچنان نفت ایران را بخریم. مردم نباید توقع داشته باشند که ترکیه همینطوری به ایران پشت کند.»

به گفته کالین، ترکیه از تحریم‌ها علیه ایران حمایت نمی‌کند و معتقد است که تحریم‌ها نتایج مطلوبی محقق نخواهد کرد.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که سه کشور از هشت کشور، واردات نفت از ایران را صفر کرده‌اند بنابراین نیازی به تمدید معافیت‌هایشان ندارند. با این حال، احتمال تمدید معافیت چند کشور هنوز هم مطرح است. در مارس گذشته، یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته است که آمریکا احتمالا معافیت حداقل سه کشور - هند، چین و ترکیه - را تمدید خواهد کرد.

کالین افزود: «ما نمی‌خواهیم تحریم‌ها را نقض کنیم. اما در عین حال، نمی‌خواهیم از حق‌مان برای خرید نفت و گاز از ایران محروم شویم.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر