پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 47035
تاریخ انتشار: 20 فروردين 1398 17:07
درست است که آب‌ها از آسیاب افتاده اما صدا و سیما هنوز به صورت شفاف اعلام نکرده است که چه کسی و با چه نیتی رای مردم در جشنواره جام‌جم را دست‌کاری کرد. انگار نه انگار که آرای مردم جا به جا شده و اعتماد عمومی به این سازمان فروریخته است.
به گزارش خبرآنلاین، همه چیز از پیامک‌های مشکوکی شروع شد که نشانی از دستکاری در یک نظرسنجی درباره برترین برنامه‌های جشنواره جام‌جم بود. دستکاری در آرای مردم به نفع برنامه «برنده باش»‌ و البته به قصد کاستن از رای قاطع برنامه «۹۰». این رویداد نخست در فضای مجازی سر و صدا به پا کرد و خیلی زود به رسانه‌ها راه پیدا کرد و البته همین سبب شد که رای‌گیری جشنواره جام‌جم تعطیل شود. 

البته در آغاز صدا و سیما سعی می‌کرد که توپ را به زمین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیاندازد و مسعود احمدی‌افزادی دبیر جشنواره جام‌جم در نخستین واکنش گفته بود: «براساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شد یکی از شرکت‌های مجوزدار آی سی تی (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) در جذب و شمارش آرای مردمی در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه هفته جاری سهل انگاری کرده و مرتکب تخلف شده است. گزارش تخلف این شرکت به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه شده و خواستار برخورد قانونی آنها نیز شده‌ایم و امیدواریم با حساسیتی که وزیر ارتباطات در خصوص حفاظت از حق الناس دارد، شاهد پیگیری قاطع این وزارتخانه هم باشیم.»

پس از اظهارنظر احمدی افزادی، وزارت ارتباطات درباره اظهارات او گفت: «تغییر آرا در شرکت طرف قرارداد انحصاری تبلیغات صداوسیما صورت پذیرفته که هیچ مجوزی از این وزارت نیز ندارد. روابط عمومی این وزارتخانه به مدیران صدا و سیما توصیه کرده است «منتظر گزارش تکمیلی بمانند و سپس اظهار نظر کنند!»»

در این میان بررسی‌های خبرآنلاین نشان داد که سامانه ای که پیامکها را دریافت می کرد، یعنی سامانه چلچله ارتباطی با وزارت ارتباطات ندارد. در صفحه‌ی «درباره‌ی ما» در اپلیکیشن چلچله آمده است کلیه حقوق مادی ومعنوی چلچله متعلق به «آیکان» است و زیرساخت USSD آن نیز متعلق به شرکت بهسا است، شرکتی که وزارت ارتباطات اعلام کرده حتی مجوزی از این وزارتخانه نگرفته است!

با تمام این تفاسیر هنوز برای مردم مشخص نبود که دستکاری در آرا را چه کسانی و به چه منظوری انجام داده‌اند. آنچه مشخص بود اما این است که تقریبا هم وزیر ارتباطات ، هم پلیس فتا و هم نماینده صدا و سیما در گفته‌های‌شان از شرکتی واسطه‌ای سخن گفتند که با اپلیکیشن و کد دستوری سامانه‌اش مسئول رای‌گیری از مردم بوده است. شرکتی که اپلیکیشن چلچله برای آنهاست یعنی شرکت «آیکان»!

در نهایت پلیس فتا در روز ۲۰ اسفند اعلام کرد که عامل دست‌کاری در رای مردم پیدا و دستگیر شده است. سردار وحید مجید رییس پلیس فتا در این باره گفت: «برابر شواهد دیجیتال استخراج و بررسی شده، متهم یکی از توسعه دهندگان نرم افزار و سامانه کدهای دستوری USSD در شرکت پیمانکار و مجری انجام نظرسنجی بوده است. این فرد با سوءاستفاده از کدهای برنامه و سورس کد پروژه های در اختیار، مستقل از فرآیند اصلی ثبت رای، به صورت اتوماتیک و انبوه، اقدام به تولید و اجرای دستورات USSD بر روی سرور سامانه نظرسنجی در شرکت مجری آن نموده که موجب تغییر در روند ثبت رای به نفع یکی از نامزدهای جشنواره مذکور شده است.» به گفته رییس پلیس فتا عامل دستکاری آراء جهت سیر مراحل قانونی بعدی به مقام قضایی تحویل داده شده است. 

مرتضی میرباقری هم در همین راستا در نشست اعلام برنامه‌های نوروزی سیما اعلام کرد: «به محض اعلام دلایل این اتفاق، نام هر جایی که این تخلف در آن صورت گرفته است را اعلام می‌کنیم اما هنوز خاطی مشخص رسماً معرفی نشده است؛ البته یک متهم مشخص شده اما چون اتهام وی ثابت نشده نمی‌توانیم اعلام کنیم.»

در سال جدید افکار عمومی هنوز دنبال پاسخ این سوال هستند که چه کسی و به چه منظوری اقدام به دستکاری رای‌گیری جشنواره جام جم کرده است. چنانچه در ایام عید با توییت ابراهیم‌ داروغه‌زاده معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و دبیر ۲ دوره از جشنواره فیلم فجر باز هم این ماجرا در رسانه‌ها بازتاب یافت. داروغه‌زاده در این باره نوشت: «نتیجه پرونده تقلب در مسابقه نظرسنجی جشنواره جام‌جم چه شد؟ متهم شناسایی شد؟ کسی خبر داره؟» 
توییت ابراهیم داروغه‌زاده
هنوز مشخص نشده است چرا باید «برنده باش» در مسابقه برنده می‌شد و عامل تقلب کیست و به چه دلیل دست به این کار زده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر