پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 47033
تاریخ انتشار: 20 فروردين 1398 16:18
دیگر کاملا روشن شده است که در شرایط خاص کنونی نیاز به مدیریت های فعال، به روز و آشنا با میادین و حوزه های مختلف بیش از پیش احساس می شود.
به گزارش خبرانلاین، با مدیریتی که دولت می‌تواند و باید اعمال کند جلو بسیاری از مشکلات و سوءاستفاده ها گرفته می‌شود و انتظار مردم هم همین است. همه شاهد بودیم این روزها قیمت گوجه فرنگی به یک باره رشد فراوانی پیدا کرد؛ با این حال، روز دوشنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ خبر رسید که مرزها برای صادرات گوجه فرنگی بسته شد و این کار دولت باعث کاهش شدید قیمت این محصول شد.  

طبق مشاهدات میدانی، مشخص شد که  قیمت گوجه فرنگی از ۵ هزار تومان به ۳ هزار ۵۰۰ تومان رسیده است؛ ولی با این حال قیمت واقعی گوجه فرنگی را چیزی بین ۲ هزار ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان ارزیابی می‌کنند. صبح ۱۹ فروردین بود که ایسنا گزارش داد: «با توجه به کاهش عرضه و افزایش قیمت گوجه‌فرنگی در میادین میوه و تره‌بار، بررسی‌ها از سطح شهر نشان می‌دهد که قیمت گوجه‌فرنگی درجه یک و دستچین به محدوده ۸ تا ۱۰ هزار تومان رسیده است». اما  به نظر می‌رسد دولت آنقدر با این بحران‌ها دست و پنجه نرم کرده است که دیگر با سرعت بالایی  ورود می‌کند، مشکل را شناسایی واقدام به حل آن می‌کند. جنگ روانی و اقتصادی و همچنین سوءاستفاده برخی ازدلالان و واسطه‌ها  باعث نوسانات شدید در قیمت مایحتاج اساسی خانواده‌های ایرانی شده است و همین امر ضرورت مدیریت در عرصه‌های مختلف، خصوصا عرصه‌های اقتصادی را به اثبات می‌رساند.

رفت و برگشت قیمت گوجه فرنگی در بازار 

در همین رابطه، بهرام احمدی که به صورت حق‌العمل‌کار در بازار گوجه فرنگی کار می‌کند، می‌گوید: «به محض اینکه مرزهای کشور باز می‌شود، خصوصا مرز عراق، اجناس وکالاها به آن سمت روانه می‌شوند و قیمت‌ها در بازار داخلی افزایش پیدا می‌کند. هر وقت هم که مرزها بسته می‌شود، قیمت‌ها دوباره کاهش پیدا می‌کند. » احمدی درباره تاثیر سیل بر افزایش قیمت‌ها می‌گوید: «سیل به زمین‌هایی که گوجه کاشته شده بود هیچ آسیبی وارد نکرده است و بنابراین اینکه سیل عامل گراین گوجه فرنگی باشد، غلط است. » این فعال عرصه بازار محصولات کشاورزی درباره دلایل بالا رفتن قیمت‌ها تاکید می کند: «قیمت گوجه با باز شدن مرزها تا ۵ هزار تومان رسید؛ وقتی هم مرزها بسته شد، در بازار میوه و تربار شاهد بودیم که قیمت‌ها به ۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید؛ ولی مغازه‌ها قیمت گوجه را گران‌تر کردند. قیمت واقعی گوجه باید ۳ هزار تومان باشد. » بیژن حبیبی-تاجر گوجه فرنگی-هم در این باره می‌گوید: «قیمت‌ها پایین آمده است. من الآن سمت جنوب کشور هستم. اینجا قیمت گوجه ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است، تهران و مرز عراق هم ۳ هزار تومان شده است. این قیمت حقیقی گوجه است. » وی ادامه می‌دهد: «وقتی مرز را یکدفعه باز کنند، اینگونه می‌شود. تمام ماشین‌ها سمت مرز رفتند و بازار داخلی خالی شد. دلیل اصلی افزایش قیمت محصولات کشاورزی هم فقط صادرات است. محصولات کشاورزی مثل گوجه در ایران به میزان فراوان تولید می‌شود. قیمت واقعی این مصحول هم  در حال حاضر باید چیزی بین  ۲ هزار ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان باشد. » حبیبی تاکید می‌کند: «وقتی مرز باز شد، هزار دستگاه  کامیون تک به مرزها  سرازیر شدند. »

در همین زمینه اسدالله کارگر، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی درباره مناطق تامین کننده گوجه فرنگی و تاثیر سیل و بارندگی‌های اخیر بر بازار این محصول توضیح می‌دهد: «مسلما سیل و بارندگی‌های اخیر در بازار گوجه فرنگی بی‌تاثیر نیست اما نمی‌توان همه چیز را به آن ربط داد، چرا که در برخی مناطق کشور بارندگی شدید و سیل داشتیم و استان‌های جنوبی در حال حاضر تامین کننده گوجه فرنگی بازار هستند و جو روانی و آزاد شدن صادرات تأثیر بیشتر و قابل ملاحظه‌ای بر گرانی آن داشته است. » گرانی در بازار داخلی و افزایش حجم صادرات محصولات کشاورزی کار را به جایی رساند که محصولاتی همچون آجیل و خشکبار، گوجه فرنگی، پیاز، کاهو، سیب زمینی و چای قیمت قابل توجهی به خود گرفت و دولت برای مدیریت این اتفاق به صورت مقطعی صادرات برخی از این اقلام را ممنوع کرد. بنابراین، ممنوعیت صادرات به خوبی می‌تواند بازارهای داخلی را کنترل کند. در این رابطه حسن صابری هرندی، رییس اتحادیه بارفروشان با تایید تاثیر صادرات بر کاهش عرضه گوجه فرنگی در بازار و افزایش قیمت آن گفت: «در روزهای اخیر که ممنوعیت صادرات پیاز اعمال شده، قیمت این محصول با کاهش ۴۰ درصدی مواجه شده است». بنابراین، مشخص می‌شود که کار اصلی دولت در شرایط کنونی بستن مرزها و کنترل صادرات و واردات است؛ البته این مشکل اساسی هم به سرعت شناسایی شده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر