جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 46958
تاریخ انتشار: 15 فروردين 1398 18:35
روز پنجشنبه گزارش های هواشناسی از پیش بینی رگبار پراکنده و رعدوبرق در دامنه‌های غرب و شمال غرب زاگرس و استان‌های زنجان، البرز، تهران، کرمان و خراسان‌های رضوی و جنوبی حکایت دارد.
راه امروز: از روز گذشته سیلاب در مناطق مختلف کشور فروکش کرده است حالا فقط استان خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارد. درحالی حاضر امداد رسانی به طور گسترده در استان لرستان و خوزستان در حال انجام است.  روز پنجشنبه گزارش های هواشناسی از پیش بینی رگبار پراکنده و رعدوبرق در دامنه‌های غرب و شمال غرب زاگرس و استان‌های زنجان، البرز، تهران، کرمان و خراسان‌های رضوی و جنوبی حکایت دارد.
اخبار ضد و نقیض از رفتن یا ماندن فرماندار پلدختر
همزمان با شدت یافتن بحران ناشی از سیل، فرماندار پلدختر در جلسه شب گذشته مسوولین امدادی و امنیتی، صراحتا اعلام کرد که حق امضاء ندارد و عزل شده است.

خبرنگار فارس در منطقه این خبر را در گفت وگو با اعضای حاضر در جلسه پیگیری کرد که این خبر، تایید شد.
با این حال، قاسم ولی‌زاده سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استاندار لرستان به خبرنگار ما گفت: برکناری فرماندار پلدختر تا این لحظه تکذیب می‌شود. تکذیب این خبر درحالی است که استاندار لرستان طی حکمی مرادپور معاون عمرانی خود را به عنوان نماینده تام‌الاختیار در مدیریت بحران پلدختر منصوب کرد.
در حکم استاندار برای مرادپور، از تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های امدادرسان خواسته شده که با هدایت و مسئولیت نماینده تام‌الاختیار استاندار، در امر مدیریت بحران و کمک‌رسانی به مردم نهایت اهتمام و تلاش مضاعف را انجام دهند. گفتنی است، طی چند روز گذشته نسبت به مدیریت شهرستان انتقادات گسترده ای از سوی مردم و رسانه ها مطرح شده است.

فرماندار گمیشان: آبگرفتگی در گمیشان تا هفته دیگر ادامه خواهد داشت 
امیر شیرتوماج، فرماندار گمیشان از وجود آبگرفتگی در سطح این شهرستان خبر داد.

به گزارش میزان، فرماندار گمیشان گفت براساس برآورد میزان آب موجود در شهرستان گمیشان که توسط شهرداری و آب‌منطقه‌ای این شهرستان انجام شد حدود ۸۵۰ هزار متر مکعب این شهرستان را آب فرا گرفته است. شیرتوماج عنوان کرد: «شرایط موجودی که در سطح شهرستان گمیشان وجود دارد، برآورد می‌شود که آبگرفتگی تا یک هفته دیگر در این شهرستان ادامه داشته باشد.»

اسکان اضطراری بیش از 12 هزار سیل‌زده لرستانی 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان از اسکان اضطراری بیش از 12 هزارسیل‌زده در استان خبر داد.
صارم رضایی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای سال جاری و در پی سیلاب‌های اخیر جمعیت هلال احمر لرستان به بیش از ۴ هزار و ۶۱۵ خانوار امداد رسانی کرده است.
وی اضافه کرد: بیش از ۱۲ هزار نفر در سیلاب های اخیر نیز اسکان اضطراری داده شد. مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان گفت: در این عملیات ها از ۴۷۹ پرسنل و داوطلب بهره برده ایم که در پی آن ۲۳ دستگاه آمبولانس ۵۸ تک کابین و دو کابین و از ۳۶ موتور پمپ و لجن کش نیز استفاده شده است.  وی گفت: در سیلاب اخیر نیز با رایزنی های صورت گرفته از سوی جمعیت هلال احمر ۱۲ دستگاه بالگرد در نظر گرفته شده که تاکنون بیش از ۱۱۴ سورتی پرواز انجام شد.

تکذیب برکناری فرماندار پلدختر 
خبر برکناری فرماندار پلدختر چند ساعتی است که ساعتی است در فضای مجازی دست به دست می شود.
بهرام رشیدی مدير روابط عمومى استاندارى لرستان گفت: خبر برکناری فرماندار پلدختر که در فضای مجازی منتشر شده صحت ندارد. وی افزود: هر گونه اخبار مبنی بر عزل فرماندار پلدختر شایعه است.
20 روستای حاشیه رود کشکان کاملا زیر آب رفته است 
نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی گفت: ٢٠ روستای حاشیه رود کشکان در این سیل کاملا زیر آب رفته است.
پیش بینی بارش باران و احتمال طغیان دوباره رودخانه ها 
کارشناس سازمان هواشناسی گفت: از غروب جمعه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود که موجب سیلابی شدن معابر عمومی و طغیان رودخانه‌ها خواهد شد.

محمد اصغری با اعلام این خبر درباره شرایط آب و هوایی کشور افزود: با ورود این سامانه بارشی جدید باید منتظر وقوع موج جدیدی از بارش‌ها باشیم که نسبتا قابل توجه خواهد بود و به احتمال زیاد برای این بارش‌ها اخطار و هشدار صادر می‌شود.

وی گفت: استان های­ آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، ایلام، خوزستان، همدان، ​مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، فارس و بوشهر در ابتدا درگیر این شرایط جوی از غروب جمعه می‌شوند، اما خیلی سریع شنبه این موج بارشی به زنجان، ​قزوین، البرز و تهران می‌رسد که البته با تاخیر در شمال شرق هم فعال خواهد بود.

کارشناس هواشناسی تاکید کرد: ​هموطنان ما در خراسان شمالی، گلستان و خراسان رضوی برای روز شنبه باید منتظر بارش‌های منجر به آبگرفتگی معابر عمومی باشند که طغیان رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها دور از انتظار نیست.

وی تصریح کرد:​ امروز در استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، یزد، کرمان، شمال هرمزگان، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی بارندگی داریم که بارش در برخی مناطق نسبتا قابل توجه است ضمن این که در کهگیلویه و بویر احمد شرایط برای وقوع بارش‌های لحظه‌ای سیل آسا مهیاست.

اصغری ادامه داد:​ در قسمت‌های شمالی کشور هم موجی عبور می‌کند یعنی از سمت آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، اردبیل، سواحل دریای خزر و به ویژه ارتفاعات، قزوین، البرز، تهران و سمنان هم باید منتظر بارش باشند که بارش‌ها در این مناطق موقتی و پراکنده خواهد بود.
کارشناس هواشناسی گفت:​ مسافران نوروزی اگر امروز را برای بازگشت به شهرهای‌شان انتخاب کرده اند، روز خوبی است ضمن این که تا پیش از ظهر فردا هم شرایط عادی است.
وی همچنین افزود:​ در روز‌های آینده افزایش دما خواهیم داشت که مقداری نگران کننده است، چون آب شدن برف کوه‌ها موجب جاری شدن روان آب‌ها خواهد شد.
مدارس و دانشگاههای آق‌قلا و گمیشان تا 24 فروردین ماه تعطیل است 
سرپرست استانداری گلستان: بنا به تصمیم فرمانداران شهرستان های گمیشان و آق قلا، بازگشایی مدارس و دانشگاههای دو شهر گمیشان و آق قلا یک هفته به تعویق افتاد.
تعطیلی مدارس شامل روستاهای این دو شهرستان که در معرض آبگرفتگی هستند نیز می شود و سایر مدارس روستاهای این شهرستانها از 17 فروردین ماه دایر خواهند بود. اسامی این روستاها از طریق فرمانداری ها اطلاع رسانی خواهد شد

خسارت 8 میلیارد تومانی سیل سوادکوه به شبکه برق 
قاسم شهابی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران نیز در گفت‌وگو با ایسنا از خسارت ۸ میلیارد تومانی به شبکه برق در استان مازندران در اثر وقوع سیل خبر داد و اظهار کرد: تا دو روز گذشته مشکل برق رسانی همه مناطق آسیب‌دیده برطرف شده بود که با سیل زیرآب، منطقه خطیرکوه و 14 روستا دچار بی‌برقی شدند اما در حال حاضر مشکلی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: به دلیل رنش و مسدود بودن مسیر در منطقه خطیرکوه و رفع آن در صبح امروز، تیم‌های عملیاتی به این مناطق اعزام شدند تا برق این مناطق مجددا متصل شود. مدیرعامل توزیع برق مازندران خاطرنشان کرد: 23 روستای شهرستان سوادکوه به‌دلیل رانش زمین، سقوط تیرهای برق و تخریب پنج ترانس در شهر زیرآب بی‌برق بودند که با اتصالات و سیم کشی جدید برق آنها نیز وصل شد.

هشدار پلیس به اخلالگران در مناطق سیل زده 
فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه تا پایان مأموریت و تا جایی که لازم باشد در خدمت مردم هستیم گفت: هر اقدامی نیاز باشد حتماً با سرعت و قاطعیت انجام می‌دهیم و کمک‌رسانی به سیل‌زدگان باید با فوریت بیشتر انجام شود.

سردار حسین اشتری صبح امروز در بدو ورود به لرستان در فرودگاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همکاران بنده از همان دقایق اول در کنار مردم حضور داشتند و در روزهای بعد از سیل هم انتظامی شهرستان پلدختر تقویت شد و نیروهای کمکی به استان و شهرستان اعزام شدند.

وی افزود: در حال حاضر وضع نظم و امنیتی خوبی را در پلدختر شاهد هستیم. ضمن این که با تمهیدات اندیشیده شده از سو استفاده برخی افراد از شرایط منطقه جلوگیری شد.

فرمانده نیروی انتظامی عنوان کرد: با همکاری بسیار خوب مردم شریف و بزرگوار پلدختر کارها به‌صورت عادی انجام می‌شود، در کنار مردم هستیم و هر کجا لازم باشد هر اقدامی نیاز باشد حتماً با سرعت و قاطعیت انجام می‌دهیم.

وی بیان کرد: نیروی انتظامی وظیفه اصلی‌اش استقرار نظم و امنیت در این مناطق است و گسترده کردن چتر امنیتی خودش و در کنار این هم امدادرسانی می‌کند؛ همکاران بنده ضمن اجرای مأموریت‌های ذاتی خودشان مشغول امداد و نجات و کمک به مردم آسیب‌دیده در این سیل هستند.پلیس با اخلالگران نظم و امنیت در مناطق سیل‌زده قاطعانه برخورد می‌کند.

اشتری تصریح کرد: بهداری، مهندسی و مجموعه معاونت‌هایی که می‌توانستند در این زمینه خدماتی را به مردم ارائه دهند در خدمت مردم هستند و تا پایان مأموریت و تا جایی که لازم باشد ما خدمتشان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: هیچ نگرانی در این راستا نباید برای مردم وجود داشته باشد، کمک‌ها باید افزایش پیدا کند، حادثه‌ای که رخ‌داده و تأثیراتی که داشته تا روزهای آینده ادامه دارد و امدادرسانی و کمک‌رسانی توسط مردم و دستگاه‌های مسئول باید با فوریت بیشتر، سرعت بالاتر و مقدار بیشتر انجام شود، امیدواریم روزبه‌روز وضعیت بهتر و عادی‌تر شود.

گاز 300 خانه در زیرآب قطع است
صحی مسئول روابط عمومی شرکت گاز مازندران نیز با اشاره به وضعیت گازرسانی پس از سیل در شهرستان‌های آسیب دیده با بیان این‌که 5 میلیارد تومان به بخش گاز در این استان خسارت وارد شده است، اظهار کرد: در زیرآب 300 خانه در مسیر رودخانه خالی از سکنه شده است و گاز این مناطق به دلیل آسیب عبور خط ۲ اینچ از رودخانه قطع است.

وی با تاکید بر این‌که شدت سیلاب مانع از ترمیم کامل خط لوله گاز شده است، گفت: تمام تلاش برای گازرسانی به این مناطق در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود که مشکل گازرسانی به این خانه‌ها تا امروز برطرف شود.

روابط عمومی شرکت گاز مازندران با اشاره به این‌که در سایر شهرهای این استان گاز به صورت پایدار است، تصریح کرد: مشکل افت فشار در قائم‌شهر نیز به دلیل آسیب لوله ۱۲ اینچ که از رودخانه تلار می‌گذشت در حال ترمیم بود، اما سیل مجدد موجب عدم ترمیم کامل آن شد.

وی افزود: در حال حاضر مشکل گرمایشی برای منازل مسکونی وجود ندارد اما مجوزی برای صنایع صادر نشده است.

خشم مردم پل‌دختر در مواجهه با استاندار لرستان و نماینده مجلس 
ایلنا نوشت: در پی ضعف در امدادرسانی و بی‌توجهی مسئولان به وضعیت سیل زدگان لرستان، مردم شهرستان پل‌دختر واکنش تندی نسبت به استاندار لرستان و نماینده این شهرستان داشتند.

مردم خشمگین و ناراضی شهرستان پل‌دختر به دلیل شرایط بحرانی ناشی از سیل و عدم رسیدگی به مشکلات‌شان و همچنین ضعف مسئولان در امدادرسانی واکنش تندی نسبت در مواجهه با این دو مسئول استان داشتند و به‌شدت از وضعیت موجود و بی‌توجهی‌ها گلایه کردند.

طبق شنیده ها اعتراضات به حق مردم از شرایط رسیدگی به وضعیت سیل زدگان و ارائه کمک‌های ضروری شهرستان پلدختر بسیار تند بوده و آنها مسئولان استان را مسبب شرایط بوجود آمده می دانند.

گفتنی‌است سیل اخیر در استان لرستان‌ضمن خسارت‌های اساسی به زیرساخت‌های استان تاکنون حدود ۲۰ کشته و ۲۰ هزار نفر آواره به دنبال داشته و بسیاری خانه و زندگی شان را به طور کامل از دست داده اند.

راه آهن اندیمشک به اهواز مسدود شد 
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: خط راه آهن مسیر اندیمشک به اهواز به خاطر بالا آمدن رودخانه دز مسدود شد. مسافران تهران به اهواز در ایستگاه راه آهن اندیمشک پیاده شده و توسط اتوبوسهای راه آهن به اهواز منتقل می شوند./ فارس
توضبح وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس در مناطق سیل زده
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار کرد: امیدواریم در یکی، دو روز باقیمانده تا پایان تعطیلات، مدارس در مناطق سیل‌زده آماده ارائه خدمت شوند.

وی ادامه داد: در مواردی که ایمنی بچه‌ها در معرض خطر باشد یا آمد و شد به مدرسه با مشکلاتی همراه باشد، تمهیداتی دیگری برای تحصیل آنها می‌اندیشیم و اولویت ما سلامت دانش‌آموزان است.  بطحایی اضافه کرد: عمده مدارس ما در کشور از روز شنبه ۱۷ فروردین ماه آماده فعالیت هستند و برای مدارس آسیب‌دیده در سیل نیز تلاش می‌شود تا کانکس و مدارس جایگزین برای تحصیل دانش‌آموزان پیش‌بینی شود.
40 بالگرد ارتش آماده خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان 
امیر یوسف علی قربانی در جلسه ستاد بحران لرستان اظهار داشت: ما برای سیلاب و آب‌گرفتگی‌ها در استان‌های لرستان، کرمانشاه، کهکیلویه‌ و بویراحمد، گلستان، خوزستان، چهارمحال‌ و بختیاری، تبریز، سنندج و ایلام فعالیت داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه 40 فروند در پایگاه‌های هوانیروز اصفهان، مسجدسلیمان و کرمانشاه آماده خدمت‌رسانی به مردم است، افزود: در روز گذشته از مسجدسلیمان با پنج فروند و 2 فروند از اصفهان حرکت کردیم و کار خدمات‌رسانی و امدادرسانی به مردم را شروع کرده‌ایم.

فرمانده هوانیروز ارتش عنوان کرد: در روز گذشته 410 نفر و 30 تن بار را جابه‌جا کرده‌ایم، 90 ساعت پرواز و 180 سورتی پرواز را نیز داشته‌ایم و در مجموع 50 تن بار، 800 نفر نیرو با حدود 200 ساعت پرواز و 400 سورتی پرواز را جابه‌جا کرده‌ایم.

وی بیان کرد: بالگردهای ما در روستاهای سیل‌زده برای امدادرسانی و انجام خدمات ما یک یا 2 ساعت در روی زمین بود و فعالیتی را انجام نداد، چون آذوقه باید به‌دست ما می‌رسید تا آن ها را بتوانیم توزیع کنیم؛ در هنگام توزیع آذوقه‌ها در مناطق سیل‌زده پلدختر افرادی حضور نداشتند تا آذوقه‌ها را از ما تحویل بگیرند، مردم هجوم می‌آورند و باید این مشکل برطرف شود.

گاز شهر معمولان وصل شد 
مدیرعامل شرکت گاز لرستان، غلامرضا لطفعلیان اظهار کرد: با تلاش فراوان کارکنان شرکت گاز استان گاز شهر معمولان وصل شد.

وی اضافه کرد: از بین رفتن راه‌های ارتباطی سختی کار در معمولان را چند برابر کرد به‌طوری‌که تجهیزات مورد نیاز به دلیل خرابی راه‌ها توسط افراد حمل شد. مدیرعامل شرکت گاز لرستان خاطرنشان کرد: صبح امروز نیز گاز 17 روستای این شهر وصل شدند.

خط انتقال آب شهر پلدختر آسیب دیده است 
مدیرعامل شرکت آبفای لرستان از آغاز عملیات تعمیر خط انتقال آب شهر پلدختر خبر داد.

حمیدرضا کرم‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: سیلاب اخیر خیلی شدید بود و بخش عمده‌ای از پلدختر را به طور کامل تخریب کرد.

وی با بیان این‌که خط انتقال آب این شهر نیز آسیب دیده است، افزود: خوشبختانه طول صدمه دیده خیلی زیاد نیست اما در یک منطقه بسیار صعب‌العبور قرار دارد.


۱۵ هزار لرستانی در خاموشی! 
مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفت: ۳۰۹ روستای استان با حدود ۱۵ هزار خانوار فعلا بی‌برق هستند.  از ۶۷۰ روستای بی‌برق شده استان در سیل، ۳۶۱ روستا برق‌دار شد.  تمامی ۱۲ فیدر قطع شده در اثر سیل وصل شدند.میزان خاموشی روستاهای باقی مانده ۲۳ مگاوات است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر