پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 46812
تاریخ انتشار: 27 اسفند 1397 12:41
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خبر داد

توافق ایران و عراق بر سر ویزا

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به حذف فیزیکی ویزای ایران برای طرف عراقی، از تسهیل در صدور ویزای تجاری از سوی عراق خبر داد.
راه امروز: سيد حميد حيسني با اشاره به حذف فیزیکی ویزای ایران برای طرف عراقی، از تسهیل در صدور ویزای تجاری از سوی عراق خبر داد. حمید حسینی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به تسهیلاتی که در حوزه تجارت ایران و عراق صورت گرفته است، با اشاره به نهایی شدن موضوع استقرار شرکت‌های بازرسی ایرانی در عراق برای تعیین استانداردهای کالاهای تجاری اظهار کرد: اگرچه پیش از این توافقاتی بین دو کشور در خصوص استاندارد آغاز شده بود اما در دیدار اخیر وزیر بازرگانی عراق با مسوولان کشورمان، این موضوع مجددا مورد تاکید قرار گرفت و احتمالا این موضوع تا پایان اردیبهشت ماه 98، این توافقات اجرایی شود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: این مذاکرات با خروج بازرس‌های بین‌المللی از عراق با مسوولان استاندارد این کشور آغاز شد و مقرر شده بود تا شرکت‌های بازرسی ایرانی جایگزین شرکت‌های خارجی شوند اما با وجود برخی توافقات انجام شده، 3 ماه اجرایی شدن آن به تعویق افتاده بود. به گفته حسینی، با دیدار اخیر مسوولان وزارت بازرگانی دو کشور، مجددا این توافقات در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد بر اساس توافقات مذکور، چند شرکت ایرانی از میان 15 شرکت معرفی شده انتخاب شوند. 
او یکی دیگر از دستاوردهای توافقات اخیر را تسهیل در صدور ویزای تجاری از سوی طرف عراقی برای تجار و بازرگانان ایرانی دانست و افزود: متاسفانه پیش از این ویزای تجاری از سوی عراق تنها برای سرمایه‌گذارانی صادر می‌شد که با دولت عراق طرف قرارداد بودند نه برای همه تجار و بازرگانان؛ بنابراین فعالان اقتصادی کشورمان مجبور بودند با استفاده از ویزای زیارتی، فعالیت‌های اقتصادی خود را در کشور عراق پیگیری کنند و کوتاه‌مدت بودن زمان این ویزا و مسائل دیگر، مشکلاتی را برای بازرگانان ایرانی ایجاد کرده بود.

حسینی با بیان اینکه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بارها درخواست تسهیل در صدور ویزای تجاری برای بازرگانان ایرانی شده بود، افزود: با توجه به مشکلات مذکور، ما بارها خواستار اتخاذ تصمیم مناسب برای تسهیل در تجارت با کشور عراق و صدور ویزای تجاری از سوی این کشور شده بودیم و پیشنهاد داده بودیم یا ویزای تجاری عراق برای بازرگانان ایران حذف شود یا فرایندی که به تسهیلات در این حوزه منجر می‌شود، در دستور کار قرار گیرد. 
او خاطرنشان کرد: خوشبختانه در توافقات اخیر انجام گرفته بین مسوولان وزارت خارجه دو کشور، مقرر شد هم در صدور ویزای تجاری و بلندمدت 6 ماهه تسهیلاتی فراهم شود و هم هزینه 300 دلاری صدور این ویزا به نصف تقلیل یابد. 
حسینی در پایان گفت: علاوه بر این موارد، وزارت خارجه کشورمان برای تسهیل در تردد گردشگران، تجار و بازرگانان عراقی، اقدام به حذف مُهر خروج از کشور ایران از پاسپورت عراقی‌ها کرده و ویزای الکترونیکی برای آنها صادر می‌شود تا این افراد در سفرهای خود به کشورهای اروپایی، اردن یا عربستان، مُهر خروج از ایران در پاسپورت آنها ثبت نشده باشد تا با مشکل مواجه نشوند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر