جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 46803
تاریخ انتشار: 27 اسفند 1397 11:31
چرا تلویزیون تن به حضور وزير امور خارجه در «خندوانه» و «نود» نداد؟

درهای بسته رسانه ملی به روی «ظريف»

روز شنبه رسانه‌ها از مخالفت مدیران صداوسیما با حضور وزیر خارجه در برنامه خندوانه خبر دادند. در حالي صداوسیما از حضور ظریف در «خندوانه» ممانعت به عمل آورده که پیشتر در آستانه انتخابات مجلس غلامعلی حداد عادل از سیاستمداران اصولگرا به برنامه خندوانه دعوت شد.
راه امروز: صداوسیما در حالی از حضور ظریف در «خندوانه» ممانعت به عمل آورده که پیشتر در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی غلامعلی حداد عادل از سیاستمداران اصولگرا به برنامه خندوانه دعوت شد. این حضور حداد عادل در خندوانه واکنش‌های فراوانی را در پی داشت. بسیاری معتقد بودند که صداوسیما سرلیست انتخاباتی اصولگرایان را به خندوانه دعوت کرده تا چهره این جریان را میان مردم تلطیف کند. تهیه کنندگان برنامه خندوانه در آخرین روز‌های تولید آن خواستار حضور محمد جواد ظریف در این برنامه شدند که ظاهرا مقامات صداوسیما، با حضور او در این برنامه پربیننده مخالفت کرده اند. درباره دلیل این مخالفت توضیحی ارائه نشده، اما این اولین بار نیست که صداوسیما از حضور ظریف در برنامه های پربیننده ممانعت به عمل می‌آورد.

 گفت و گوی پخش نشده عادل فردوسی پور با ظریف
روز شنبه رسانه‌ها از مخالفت مدیران صداوسیما با حضور وزیر خارجه در برنامه خندوانه خبر دادند. براساس گزارش اولیه پس از آن که رامبد جوان مجری و تهیه کننده خندوانه از ظریف دعوت کرده است مقامات صداوسیما مانع از این اتفاق شده اند.

اما دیروز روزنامه ایران به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «آنچه می‌دانیم این است که آقای رامبد جوان از صدا و سیما درخواست کرده بود که وزیر امور خارجه کشورمان در یکی از روز‌های آتی در این برنامه حاضر شود. اما در نهایت مسئولان صدا و سیما با این درخواست تهیه‌کننده برنامه خندوانه مخالفت کرده‌اند و مانع تهیه چنین برنامه‌ای شده‌اند.»

این منبع آگاه دعوت رسمی خندوانه از ظریف را تائید نکرد. برنامه خندوانه از سری برنامه سرگرمی تلویزیون است که روز‌های پایانی تولید و پخش خود را سپری می‌کند و بنا به گفته رامبد جوان پس از تعطیلات نوروز پخش آن برای همیشه متوقف خواهد شد.

رامبد جوان پیشتر در گفت و گویی اعلام کرده بود که مایل است محمد جواد ظریف، وزیر خارجه مهمان این برنامه شود. احتمالا او می‌خواسته است در قسمت‌های پایانی پخش آخرین سری «خندوانه» ظریف را به این برنامه دعوت کند.

پس از توافق هسته‌ای ایران وغرب رامبد جوان مجری و تهیه کننده «خندوانه» با انتشار تصویری به محمد جواد ظریف «خدا قوت» گفت.

برنامه خندوانه افراد شناخته شده در حوزه‌های مختلف را دعوت می‌کند و با آن‌ها در مورد مسائلی گفتگو می‌کند که مردم کمتر در صداوسیما مشاهده کرده اند. ماهیت گفتگو‌های خندوانه به گونه‌ای است که می‌تواند هم باعث محبوبیت مهمان برنامه شود و هم از محبوبیت او بکاهد. می‌توان گفت که این برنامه فرصت بسیار مناسبی برای مهمان برنامه است تا بتواند چهره‌ای مثبت از خود برای مردم به نمایش بگذارد.
شاید همین مسئله باعث شده است که صداوسیما ترجیح دهد که تریبون خندوانه را به محمد جواد ظریف ندهد. به نظر می‌رسد در این مورد نیز مسئولان سازمان صداوسیما تمایل ندارند ظریف با حضور در خندوانه از این فرصت استفاده کند. نگاه بدبینانه این است که صداوسیما در راستای اهداف جناحی منتقدانِ ظریف حرکت می‌کند و نمی‌خواهد بیش از پیش موجبات محبوبیت وزیر خارجه را فراهم کند.

محمد جواد ظریف با وجود ناکامی‌های به وجود آمده در اجرای برجام همچنان از محبوبترین سیاستمداران کشور است، واکنش‌های افکار عمومی به استعفای چندی پیش او به خوبی نشان دهنده اهمیت ظریف در میان مردم است. استعفای ظریف آنچنان موج ناامیدی ایجاد کرد که بازار بورس کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داد و در بازار ارز هم اثر نسبی داشت.
صداوسیما در حالی از حضور ظریف در "خندوانه" ممانعت به عمل آورده که پیشتر در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی غلامعلی حداد عادل از سیاستمداران برجسته اصولگرا به برنامه خندوانه دعوت شد. این حضور حداد عادل در خندوانه واکنش‌های فراوانی را در پی داشت. بسیاری معتقد بودند که صداوسیما سرلیست انتخاباتی اصولگرایان را به خندوانه دعوت کرده تا چهره این جریان را میان مردم تلطیف کند.
منتقدان می‌گفتند که صداوسیما برای نشان دادن حقانیتش باید از اصلاح طلبان نیز دعوت به عمل آورد. اتفاقی که عملا رخ نداد. همین فشار‌ها و انتقادات باعث شد که سیاستمداران کمتری به خندوانه دعوت شوند. 
مخالفت با حضور ظریف در خندوانه ماجرای عجیب و بی سابقه‌ای برای صداوسیما نیست. آذر ماه سال ۹۴ چند ماه پس از توافق هسته‌ای ایران و غرب و زمانی که ظریف در اوج شهرت و محبوبیت بود، عادل فردوسی پور مجری برنامه نود او گفت و گویی با وزیر خارجه ترتیب داد.
در آن سال چند روز قبل از پخش برنامه نود در شب یلدا عکسی از عادل فردوسی‌پور، به همراه جواد ظریف منتشر شد. انتشار این عکس و خبر موجی از انتقاد را از سوی اصولگرایان در پی داشت. رسانه‌های اصولگرا از رییس وقت سازمان صداوسیما یعنی محمد سرافراز خواستند که مانع از پخش این گفتگو شود. از جمله روزنامه وطن امروز در تیتری فردوسی پور را "سیاسی پور" خواند. این روزنامه همچنین نامه‌ای انتقادی خطاب به سرافراز منتشر کرد.
چرا تلویزیون تن به حضور ظریف در گفت و گوی پخش نشده عادل فردوسی پور با ظریف
پس از بالاگرفتن انتقادات در شب یلدا برنامه نود پخش شد، اما خبری از گفتگو با ظریف نبود. فردوسی‌پور گفت: "ما برای ویژه برنامه امشب با وزیر امور خارجه گفتگوی ورزشی را انجام دادیم که مسوولان صداوسیما صلاح ندیدند این مصاحبه پخش شود. انشالله بزودی این مصاحبه پخش می‌شود و من برای اینکه امشب مصاحبه روی آنتن نرفت از ایشان عذرخواهی می‌کنم."

عدم پخش مصاحبه وزیر خارجه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های گسترده‌ای برانگیخت و رسانه‌ها با عناوینی مانند "رسانه ملی تحت تاثیر تفکرات جناحی"، "مدیران تلویزیون نگذاشتند مصاحبه پخش شود" و "دستور از بالا برای پخش‌نشدن مصاحبه ظریف و عذرخواهی فردوسی‌پور" به این قضیه واکنش نشان دادند.

پخش نشدن مصاحبه برنامه نود با واکنش جابر انصاری، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه هم روبه رو شد. او گفت: "صدا و سیما بخاطر این برخورد غیر مسئولانه باید پاسخگوی افکار عمومی ملت ایران باشد و به سوالات و ابهامات موجود در این زمینه پاسخ دهد. "

پس از این انتقادات سازمان صدا و سیما  به دفاع از خود برخاست و با اشاره به این که "گفتگو و مصاحبه با رجل سیاسی، مذهبی و شخصیت‌های مختلف تابع میل و نظر شخصی تهیه‌کننده یا عوامل برنامه" نیست، اعلام کرد: «درصورتی که شبکه‌ای قصد انجام مصاحبه با این افراد را داشته باشد، مسئولان شبکه از مصاحبه‌شونده به طور رسمی دعوت بعمل می‌آورند.»

صداوسیما در این بیانیه اعلام کرد "هیچگونه درخواستی برای مصاحبه با ظریف از سوی شبکه ۳ ارسال نشده و مجری برنامه شخصاً و بدون اطلاع و هماهنگی با شبکه به انجام این مصاحبه و اعلام خبر پخش آن مبادرت ورزیده است."

در همین راستا در آن زمان برخی رسانه‌ها مدعی شدند که وزیر خارجه پیامکی با این مضمون برای فردوسی‌پور فرستاده است: "شنیدم فشار آوردند، از طرف من هیچ نگران نباشید، پخش نشدن مصاحبه اصلا برای من مهم نیست. بی جهت درگیر نشوید."

گفت و گوی عادل فردوسی پور با محمد جواد ظریف هیچ وقت پخش نشد، اما ظاهرا آن ماجرا باعث شد که تلویزیون سازوکاری در پیش گیرد تا پیش از آنکه برنامه‌ای خلاف رای مدیران سازمان تولید شود، مانع از آن شوند. آن هم برنامه‌ای با حضور محمد جواد ظریف.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر