پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 46641
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1397 10:07
سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد، پرتاب موشک های ماهواره بر را نقض قطعنامه شورای امنیت دانست و خواستار بازگرداندن محدودیت های شدید بین المللی علیه تهران شد.
راه امروز؛ سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد، پرتاب موشک های ماهواره بر را نقض قطعنامه شورای امنیت دانست و خواستار بازگرداندن محدودیت های شدید بین المللی علیه تهران شد.

جاناتان کوهن روز پنج شنبه با ارسال نامه ای به شورای امنیت، ایران را به شلیک سه موشک ممنوع شده در قطعنامه های شورای امنیت متهم کرد که از نظر آنها موجب بی ثباتی در کل خاورمیانه و ایجاد مسابقه تسلیحاتی شده است.

وی در این نامه آورده است: ایران این سه پرتاب را بر خلاف خواست و اراده شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام داده است و چنین تحریک هایی همچنان به بی ثباتی منطقه خاورمیانه دامن می زنند.

آمریکا در این نامه از شورای امنیت خواسته است تا در تحمیل پیامدهای واقعی به ایران ناشی از نادیده گرفتن خواسته های شورای امنیت بپیوندند و محدودیت های شدید بین المللی را برای جلوگیری از برنامه موشکی ایران بازگردانند.

سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد موشک پرتاب شده در یکم دسامبر 2018 ( 10 آذر ماه) را طراحی شده به منظور حمل کلاهک اتمی توصیف کرد و مدعی شد: وسایل نقلیه پرتاب کننده آن هم از تکنولوژی هایی استفاده می کنند که عملا با آنهایی که در موشک های بالستیک استفاده می شود، یکسان و قابل تعویض است.

کوهن ادامه داد: ماهواره های پرتاب شده در 15 ژانویه( 25 دیماه) و 5 فوریه (16 بهمن ماه) هم از فناوری های مرتبط با موشک های بالستیکی استفاده کرده است که ظرفیت حمل کلاهک اتمی را دارند.

وی اضافه کرد: چشم انداز افزایش سریع تنش در منطقه، واقعی است و شاید بیش از این شود اگر ما در ایجاد بازدارندگی شکست بخوریم.

این نخستین باری نیست که آمریکا مدعی می شود آزمایش های موشکی ولو علمی ایران مغایر قطعنامه 2231 شورای امنیت است. پیش از این هم مایک پمپئو چنین ادعایی را مطرح کرد اما اروپایی ها با او همسو نشده و تنها به ناسازگار بودن با این قطعنامه بسنده کردند.

در نشستی که به مناسبت گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد از اجرای این قطعنامه ارائه می کرد، آمریکا خواستار بازگرداندن قطعنامه های پیشین شورای امنیت شده بود که به موجب برجام لغو شده اند.

قطعنامه 2231 پس از آن به تصویب همه اعضای شورای امنیت رسید که جمهوری اسلامی ایران توانست به گروه 1+5 درباره برنامه هسته ای خود به توافق برسد. این توافق که در سال 1394 منعقد شد قطعنامه های پیشین این شورا علیه ایران را لغو کرد و درباره فعالیت های موشکی نیز تنها از ایران درخواست کرده است تا به سمت تولید یا آزمایش موشک هایی که به منظور حمل کلاهک هسته ای طراحی شده اند، نرود.

ایران بارها ادعاهای طرف آمریکایی را رد کرده و برنامه موشکی خود را در راستای استراتژی دفاعی خود می داند بدون اینکه مغایرتی با قطعنامه 2231 شورای امنیت داشته باشد.

دولت دونالد ترامپ پس از خروج از برجام که در اردیبهشت 97 انجام شد، تحریم های شدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد اما این تصمیم وی با همراهی جامعه جهانی روبرو نشده است.

نامه آمریکا به شورای امنیت هم در زمانی ارسال می شود که اروپایی ها سازوکار مالی برای تبادل تجاری با ایران تدارک دیده و نمی خواهند با تحریم های یکجانبه آمریکا همراهی کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر