جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 46554
تاریخ انتشار: 13 اسفند 1397 09:18
چه کسانی پشت درهای بسته اتاق نهم ماندند

ناکامان پارلمان اقتصادی پایتخت

آمدند و «چهل» کرسی هیات نمایندگان اتاق تهران را یک جا به دست گرفتند. شبی در ماه پایانی سال 97 که برای ائتلاف فردایی‌ها خاطره ساز شد.
راه امروز: فرشته فریادرس در گزارشی در روزنامه تعادل به آنالیز آرای انتخابات نهم اتاق تهران پرداخت. او در مقدمه گزارش خود نوشته است: آمدند و «چهل» کرسی هیات نمایندگان اتاق تهران را یک جا به دست گرفتند. شبی در ماه پایانی سال 97 که برای ائتلاف فردایی‌ها خاطره ساز شد. آنها که 4 سال قبل یعنی اسفند 93، «پنج» کرسی را برای باقی جریان‌ها و نامزدها خالی گذاشته بودند و به تصاحب 35 کرسی پارلمان اقتصادی در پایتخت رضایت دادند، اما حالا و در رویداد 97 تمامی صندلی‌ها هیات نمایندگان اتاق تهران را به نام خود ثبت کردند. شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که با پایان شمارش آرا چنین نتیجه‌ای برای اتاق آتی رقم بخورد؛ خیلی‌ها این موفقیت را تفکر «رای به همه لیست» نسبت دادند، اما خودشان این موفقیت را حاصل یک تفکر جمعی و درک درست رای‌دهندگان از شرایط پرچالش پیش روی اقتصاد عنوان کردند. هرچه که بود سرانجام پس از نزدیک به دو ماه، پرونده نهمین انتخابات هیات نمایندگان اتاق تهران با همه ماجراها و ناکامی‌هایش برای برخی از فعالان اقتصادی با ثبت پیروزی «ائتلاف برای فردا» بسته شد. در حالی این جریان، فاتح اتاق نهم لقب گرفت که بزرگان دیگری از اتاق، پشت درهای بسته ماندند. در این میان لیست ناکامان وجاماندگان اتاق تهران چهره‌های سرشناسی چون «یحیی آل‌اسحاق، اسدالله عسگراولادی، محسن مهرعلیزاده، علینقی خاموشی، محمد رضا بهزادیان، سیدحمید حسینی و...» به چشم می‌خورد که نتوانستند رای اعتماد لازم برای راهیابی به هیات نمایندگان اتاق پایتخت را به دست بیاورند و صندلی‌هایشان را به دیگر رقبا واگذار کردند.
جریانی که شگفتی‌ساز شد؟
نهمین دوره از انتخابات اتاق تهران شنبه هفته جاری (11 اسفندماه 97) در محل هتل لاله برگزار شد. زمان رای‌گیری ساعت 8 صبح بود و بنابر اعلام هیات نظارت بر انتخابات اتاق تهران، 14هزار و 900 نفر از اعضای اتاق تهران قادر به مشارکت در این انتخابات بودند. پس از اعلام انصراف تعدادی از نامزدها، 150 نفر به عنوان نامزد نهایی این دوره از انتخابات در دستگاه‌های رای‌گیری ثبت شد و رای‌دهندگان و دارندگان کارت بازرگانی و عضویت توانستند رای خود را به نام آنها اعلام کنند. اما بنابر آخرین آمار اعلامی 3 هزار و ۴۱۷ نفر در این دوره از انتخابات شرکت کردند، که نسبت به دو دوره پیش و با مشارکت ۲۳ درصدی رکورد تازه‌ای ثبت شد. این در حالی است که در انتخابات سال 93 تعداد سه هزار و٣٠٠ نفر از دارندگان کارت بازرگانی در تهران پای صندوق آمدند و در دوره قبل از آن‌هم حدود 2 هزار و٤٠٠ نفر از فعالان اقتصادی پایتخت در انتخابات مشارکت کردند. اما درب سالن محل رای‌گیری انتخابات در حالی از ساعت 8 صبح به روی فعالان اقتصادی باز شد که از همان ابتدا شاهد حضور چهره‌های سرشناس و صاحبان بنگاه‌ها بودیم. اما نکته حائز اهمیت دیگر، این بود که میانگین سنی مشارکت‌کنندگان در این دوره از انتخابات اتاق تهران در مقایسه با دوره‌های گذشته، جوان‌تر بود.
از زمان آغاز رقابت‌ها تا پیش از اعلام نتایج انتخابات اتاق تهران، بیشتر دو ‎گروه «ائتلاف برای فردا» و «پیشگامان تحول»، به عنوان رقبای اصلی این انتخابات شناخته می‌شدند، امابه مرور و با نزدیک شدن به زمان انتخابات لیست‌های دیگری با نام‌های «تشکل‌ها و کارآفرینان اقتصاد ملی»، «همه برای ایران»، و فهرست «شایستگان» اعلام موجودیت کردند.
در همان ساعات ابتدایی صبح، همراهان«ائتلاف برای فردا» همگی آمده بودند تا  1393،  «چهل» کرسی هیات نمایندگان اتاق تهران را تصاحب کنند. البته با اتمام رای‌گیری و بازشدن صندوق‌های رای، برنده اصلی همان جریان حاکم بر اتاق هشتم بود. اگرچه در این دوره برخی از چهره‌های شاخص «ائتلاف برای فردا» از جمله «مهدی جهانگیری، پدرام سلطانی،  سیدحامد واحدی و مهدی پورقاضی» حضور نداشتند، اما آنها با اتکاء رای‌دهندگان به لیست مشترکشان توانستند به راحتی رقبای خود را از گردونه رقابت حذف کرده و سکان اتاق تهران را به دست بگیرند. این شگفتی در حالی برای ائتلاف فردایی‌ها رقم خورد که اگر چهره‌های این لیست، به صورت مستقل وارد کارزار انتخابات می‌شدند، شانش چندانی برای پیروزی نداشتند. اما تفکر رای به لیست به کمکشان آمد و آنها را پیروز این ماراتن کرد.
از آن‌سو، اما طیف «پیشگامان تحول» که رقیب دوره قبل فردایی‌ها نیز به شمار می‌رفتند، آمده بودند تا با شکست این جریان بخشی از صندلی‌های پارلمان پایتخت را از آن خود کنند. اما آنها یک‌بار دیگر ناکام ماندند و در ماه پایانی سال 97 شب تلخی برایشان رقم خورد. آنها حتی بدون تصاحب یک کرسی در لیست جاماندگان قرار گرفتند. البته پیشگامان تحول تنها جزو ناکامان اتاق نهم نبودند، چراکه دیگر لیست‌ها و چهره‌های سرشناس هم از راهیابی به پارلمان اقتصاد، بازماندند.

 40 برنده چه کسانی بودند؟
در نهایت با بسته شدن پرونده انتخابات اتاق تهران، لیست 40 نفره ائتلاف برای فردا جواز حضور در اتاق آتی را به دست آوردند. در بخش بازرگانی «مسعود خوانساری، سیده‌فاطمه مقیمی، ناصر ریاحی، محمدرضا انصاری، عباس آرگون، محمد لاهوتی، سید‌رضی حاجی‌آقامیری، افشین کلاهی، محمد امیرزاده، شهاب جوانمردی، سیدمجید صدری، محمدرضا طلایی، مجید حسین‌نژاد، مهدی شریفی نیک‌نفس، مهراد عباد و محمدمهدی فنایی» جزو 16 برنده این انتخابات بودند. «هاله حامدی‌فر، حسن احمدیان، سیدمحمد اتابک، محمدرضا زهره‌وندی، رضا پدیدار، علی نقیب، محمود نجفی‌عرب، حمیدرضا صالحی‌سلمی، محمدرضا نجفی‌منش، عباسعلی قصاعی، علیرضا کلاهی صمدی، هرویک یاریجانیان، فرزین فردیس، محمدحسن دیده‌ور» هم 14 نفر برنده لیست معدن بودند. اما در بخش معدن «علامیرمحمدصادقی، فریال مستوفی، محمدرضا بهرامن و سجاد غرقی» نیز حائز بالاترین رای بودند. از آن‌سو، در بخش کشاورزی «احمدرضا فرشچیان، کاوه زرگران، احمد صادقیان، حسن فروزان‌فرد، مهدی معصومی اصفهانی و علی تقوی‌فر» نیز توانستند از رقبای خود جلو بیفتند.

اما مسعود خوانساری به عنوان سرلیست این جریان، پس از کسب این پیروزی در صفحه اینستاگرامش نوشت: بیش از ٣ هزار و ٤٠٠ نفر در انتخابات اتاق بازرگانی تهران مشارکت کردند. این حضور و رای قاطع آنها به افراد برگزیده شایسته تقدیر و قدردانی است. ما می‌دانیم که در این کوران دشواری‌های اقتصادی انتظار مشارکت در فرآیندهای صنفی و تخصصی از اعضایی که ذهن و جانشان درگیر صدها مشکل کسب وکار است، دشوار به نظر می‌رسید. اما به لطف خدا و با احساس مسوولیت صاحبان حق رای پای صندوق‌ها آمدند و در این فرآیند سرنوشت‌ساز برای بخش خصوصی مشارکت کردند. با نهایت صداقت از همه کسانی که زحمت حضور در انتخابات را کشیدند سپاسگزارم.»
او چند نکته را به شرح زیر نیز یادآور شد: « نخست انتخابات تمام شده و رقابت سابق باید به رفاقت و هم دلی تبدیل شود. هدف ما کمک به بخش خصوصی کشور و تسهیل فضای کسب وکار است. بنابراین هر توانی باید به کمک بیاید. دوم اینکه رقابت انتخاباتی تا دیروز معنا داشت ولی از امروز دیگر شایسته نیست. قرار ما خدمت به کارآفرینان و ایجاد عرصه کار برای آنهاست و بنابراین نباید اسیر منازعات بمانیم.» اما در مورد هیات نمایندگان نیز به بیان چند نکته مهم به شرح زیر پرداخت:
« 1. دوره گذشته هیات نمایندگان خالی از ایراد نبود. اعضا می‌توانند با بررسی دقیق به نقد سازنده این دوره بپردازند. از دل این نقدها فرصت بهبود عملکرد اتاق فراهم می‌آید و ما با جان و دل پذیرای نقدها هستیم. 2. هیات نمایندگان ترکیبی از اعضای جوان و افراد صاحب تجربه است. استارت آپ‌ها برای اولین‌بار به اتاق آمده‌اند تا بطور مستقیم در فرآیندهای تصمیم‌سازی نقش داشته باشند.
همزمان افراد صاحب‌نام و پیشکسوت هم حضور دارند تا به آنان کمک کنند. 3. جمع هیات نمایندگان را نیروهای صاحب انگیزه تشکیل می‌دهد و این باعث افتخار است که در این دوران سخت کسانی با تمام وجود برای خدمت آمده‌اند. 4. هیات نمایندگان اتاق باید نماد کلیت اقتصاد ایران باشد که امروز چنین است.»
رای‌های ٤ رقمی؟
اما چه کسانی رای‌های 4 رقمی را به دست آورند؟ براساس آمار منتشر‌شده، همه لیست 40 نفره فردایی‌ها، رای‌های 4 رقمی را به دست آوردند. ارای نخست انتخابات روز شنبه به نام «مسعود خوانساری» ثبت شد. او که به عنوان لیدر گروه ائتلاف برای فردا شناخته می‌شود، در این انتخابات با کسب بیش از ١٨٢٧ رای اکنون به ریاست دوباره خود بر پارلمان اقتصادی پایتخت می‌اندیشد. البته خوانساری در دوره گذشته 1055 رای را به دست آورده بود. این در شرایطی بود که جایگاه نخست در دوره قبل به «یحیی آل‌اسحاق» اختصاص داشت. «آل‌اسحاق» در دوره قبل نیز با کسب 1308رای به عنوان نامزد نخست انتخابات هشتم معرفی شد. حال اما خوانساری در حالی بالاترین رای را به دست آورده که بزرگان و چهره‌های سرشناس چون آل‌اسحاق پشت درهای بسته اتاق ماندند.

اما رتبه دوم لیست برندگان در بخش بازرگانی، به «سیده‌فاطمه مقیمی» تعلق گرفت. کسی که در حوزه حمل و نقل بین‌المللی حرف اول را در کشور می‌زند. البته این فعال زن اقتصادی در دوره پیشین با کسب 884 رای، رتبه چهارم در بخش بازرگانی را در اختیار داشت اما حالا با این میزان رای در این دوره از انتخابات می‌تواند به جایگاهی فراتر از آنچه اکنون در اختیار دارد، بیندیشد. «ناصر ریاحی» که در دوره هشتم 803 رای به دست آورده بود، در انتخابات روز شنبه 1562 رای به دست آورد و در جایگاه سوم گروه بازرگانی قرار گرفت. 
«محمدرضا انصاری» نیز با کسب 1529 رای در انتخابات دوره نهم، رکورد 1097 رای خود در انتخابات گذشته را شکست. اما «عباس آرگون» هم که در دوره گذشته 653 رای به دست آورده بود، در انتخابات اخیر 1499 رای به دست آورد و جایگاه پنجم بالاترین آرای ماخوذه را از آن خود کرد. از آن‌سو، «هاله حامدی‌فر» با کسب ١٤٩٥ رای رتبه نخست گروه صنعت را کسب کرد. او کسی است که در دومین دوره اهدای نشان کارآفرینی «امین‌الضرب»، موفق به دریافت تندیس و نشان «امین‌الضرب» شده بود. 
در بخش معدن، اما «علاء میرمحمد صادقی» در حالی با کسب ١٥٣٠ رای موفق شد در جایگاه نخست قرار بگیرد که در دوره پیشین نتوانست آرای لازم را برای حضورش در اتاق به دست بیاورد. «فریال مستوفی» دیگر فعال زن اقتصادی در بخش معدن هم حائز بالاترین رتبه شد. او با کسب 1502رای، رکورد خود در دوره گذشته را که 892 رای بود‌، شکست. در نهایت ودر بخش کشاورزی، «احمدرضا فرشچیان» در حالی توانست بالاترین رای اعتماد اعضاء را ازآن خود کند که جزو چهره‌های جدید لیست ائتلاف برای فردا به شمار می‌رود. «کاوه زرگران واحمد صادقیان» هم به ترتیب با کسب بالاترین آرا جایگاه دوم و سوم در بخش معدن را به دست آوردند.
ناکامان اتاق
اما پرونده انتخابات نهم اتاق تهران در حالی روز شنبه جاری بسته شد، که جامانده و ناکام کم نداشت. ائتلاف فردایی‌ها در حالی برنده این صحنه رقابتی بودند که خیلی از چهره‌های سرشناس از ادامه حضور در اتاق پایتخت بازماندند. در میان لیست جاماندگان اما می‌توان به به چهره‌های سرشناسی چون «یحیی آل‌اسحاق، اسدالله عسگراولادی، محسن مهرعلیزاده، علینقی خاموشی، محمدرضا بهزادیان، سیدحمید حسینی و...» اشاره کرد که نتوانستند رای اعتماد لازم برای راهیابی به هیات نمایندگان اتاق تهران را به دست بیاورند. شاید کمتر کسی تصور می‌کرد این افراد جزو کسانی باشند که از اتاق بازرگانی خداحافظی یا جا می‌مانند.  

اما ناکام‌ترین فرد را شاید بتوان «یحیی‌آل‌اسحاق»، رییس اسبق اتاق بازرگانی تهران دانست. او در حالی در انتخابات روز شنبه، 346 رای به دست آورد که در در انتخابات دوره هشتم در سال 1393، با کسب 1308 رای از مجموع آرای ماخوذه، بالاترین رای را در تهران به دست آورده بود. «علینقی خاموشی» هم اوضاع بهتری نداشت، چراکه با وجود چند دوره حضور مستمر در پارلمان بخش خصوصی در دوره‌های پیشین، از دیگر جاماندگان انتخابات سال 97 بود. او با کسب 236 رای، جواز حضور در اتاق نهم را از دست داد. اما «محمدرضا بهزادیان» نیز که در دوره ششم در جبهه مقابل «علینقی خاموشی» قرار داشت و اختلافات آنها، اتاق بازرگانی را به حاشیه برده بود، در این دوره مانند دوره هشتم نتوانست جایگاهی برای خود در هیات نمایندگان دوره آتی اتاق کسب کند. او با کسب 565 رای از اعضاء اتاق در جایگاه هفدهم و پس از آخرین برنده بازرگانی لیست «ائتلاف برای فردا» قرار گرفته است. بنابراین او و یارانش که با لیست پیشگامان تحول در این دوره از انتخابات ورود کرده بودند، به مانند دوره قبل متحمل شکست بزرگی شدند.  بازنده بزرگ جریان پیشگامان تحول در دوره نهم انتخابات اتاق را شاید بتوان «اسدالله عسگراولادی» دانست. کسی که دامنه انتقاداتش از تصمیم‌سازان پولی کشور، قبل از برگزاری انتخابات، حاشیه‌های زیادی برایش ایجاد شد. از این رو، این تاجر سرشناس در صادرات خشکبار با کسب 577رای در جایگاه هفتم گروه کشاورزی قرار گرفت و جواز حضور در اتاق نهم را از دست داد. البته او در انتخابات هشتم با حضور در لیست بازرگانی و با کسب 708 رای در جایگاه دهم قرار داشت.

اما «سیدحمید حسینی» که دوره هفتم یکی از کرسی‌های هیات رییسه اتاق تهران را در اختیار داشت، ماننده دوره هشتم از ادامه حضور در اتاق بازرگانی بازماند. برخی شکست این فعال کرمانی را اصرار او به ماندن در گروه به اضمحلال رفته تحول خواهان و همراهی با چهره‌های ناکام می‌دانند. اما دایره ناکامی‌ها در انتخاب نهم تنها مختص به اینها نبود؛ چراکه برخی دیگر از چهره‌های شاخص نیز در این تورنمنت انتخاباتی طعم تلخ شکست را چشیدند. «محسن مهرعلى‌زاده مجیدرضا حریری، جمشید عدالتیان، مسعود دانشمند، محسن حاجی‌بابا، قدیر قیافه و  سید‌رضا نورایی» از دیگر بازماندگان این انتخابات بودند که صندلی‌هایشان را به دیگر رقبا واگذار کردند.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر