جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 46513
تاریخ انتشار: 08 اسفند 1397 18:54
وبسایت خبری «جاده ایران» که عرب زبان است، نوشت: از چند ماه قبل، تهران منتظر سفر رئیس جمهور سوریه، بشار اسد، به ایران بود؛ بویژه بعد از دو سفر متوالی وی به روسیه، هم پیمان سرسختش.
منابع آگاه در گفتگو با «جاده ایران» تصریح می کنند که سردار قسم سلیمانی شخصا این سفر را ترتیب داده و به تفاصیل آن و اقدامات امنیتی مربوط به اسد اهتمام داشته است. علاوه بر این، سلیمانی اسد را در هواپیمای ایرانی که توسط آن به تهران آمد، همراهی کرده است.
محرمانه ماندن، ویژگی بارز این سفر بود، تا از انتشار اخباری در این مورد که ممکن بود مهمان ویژه ایران را در معرض خطر قرار دهد، جلوگیری شود. علت کوتاهی سفر نیز همین مسائل امنیتی بود. دیدار اسد با سران ایران بیش از دو ساعت به طول نیانجامید و روحانی تنها چند دقیقه قبل از ورود اسد به تهران از ماجرا آگاه شد و به مکان ملاقات که سلیمانی نیز در آن حضور داشت، رفت. در این ملاقات، رئیس دفتر روحانی، محمود واعظی نیز شرکت داشت.
این منابع تاکید می کنند که پنهان کردن مساله سفر اسد به تهران، حتی از رئیس جمهور ایران، با هدف تضمین عدم انتشار این خبر تا پیش از زمان موعد، از سوی کارمندان نهاد ریاست جمهوری صورت گرفته است. همین نکته باعث تنگ شدن میدان و عدم انجام هماهنگی های لازم با وزارت خارجه ایران شد.
پس از دیدار با روحانی، اسد به سرعت به دمشق بازگشت و در این زمان بود که خبر سفر رئیس جمهور سوریه به تهران منتشر شد و یکی از پیامدهای آن، استعفای وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف بود که البته امروز به کار خود بازگشت.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر