پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 46471
تاریخ انتشار: 07 اسفند 1397 08:00
محمدجواد ظریف ساعاتی پیش به صورت ناگهانی در حساب رسمی اینستاگرام خود، تلویحا اعلام کرد که از ریاست دستگاه دیپلماسی کشور استعفا کرده است.
به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف بعد از ماه‌ها که در صفحه اینستاگرام خود مطلبی را منتشر نمی‌کرد، به بهانه تبریک ولادت حضرت زهرا (س)، روز مادر و روز زن، خبر از استعفای خود از سمت وزارت خارجه داد و از مردم و مسئولان به خاطر «کوتاهی‌ها» در این عرصه عذرخواهی کرد.

براساس آنچه که منابع خبری نزدیک به ظریف اعلام کرده‌اند، وی بر استعفای خود مصر است و در همین راستا از یک شبکه اجتماعی برای اعلام عمومی استعفای خود استفاده کرده است.

پیش از این حدود یک ماه پیش نیز در برخی از رسانه‌ها خبر از استعفای ظریف مطرح شده بود که این موضوع با واکنش وزارت خارجه و ریاست جمهوری مواجه شد و آنها این موضوع را رد کردند. این در حالی است که منابع خبری منتشر کننده این موضوع بر صحت خبر خود تاکید داشتند.

استعفای ظریف از سمت وزارت خارجه در حالی صورت گرفته است که تاکنون به صورت رسمی از سوی دولت در این زمینه واکنشی مشاهده نشده و هنوز معلوم نیست که رئیس‌جمهوری آن را پذیرفته یا رد کرده است.

برخی از منابع خبری در این زمینه اعلام کرده‌اند که ظریف، شامگاه دوشنبه این تصمیم خود را به صورت شفاهی به مقامات مسئول اعلام کرده و در پی آن در صفحه اینستاگرام خود نیز این مساله را با مردم در میان گذاشته است؛ موضوعی که تاکنون با واکنش مردم در شبکه‌های اجتماعی و البته برخی چهره‌ها نظیر عباس عبدی، امیر محبیان، علیرضا رحیمی و ... مواجه شده و بسیاری از مخاطبان آن را «غافلگیرکننده» عنوان کرده‌اند.

ظریف در حالی ساعاتی پیش از سمت خود استعفا داد که در دو روز گذشته دیدارهایی داشته؛ چنانکه صبح یکشنبه با حضور در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در جمع اساتید و دانشجویان حوزه روابط بین‌الملل در مورد اهمیت چندجانبه‌گرایی و چرایی اهمیت پیشبرد این سیاست در عرصه بین‌المللی سخن گفت.

او همچنین در اظهارات خود به برخی از مسائل روز نیز اشاره و به آنها واکنش نشان داد و تاکید کرد که باید همگی تلاش کنیم تا فشارها بر مردم کاهش پیدا کند.

شاه‌بیت اظهارات او این بود: «نگوییم مردم ۴۰ سال مقاومت کرده‌اند، باز هم مقاومت می‌کنند. پس ما چه کاره‌ایم؟»

ظریف همچنین با معاون وزیر امور خارجه ونزوئلا در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، ظریف روز دوشنبه صبح نیز با جمعی از فعالان صلح‌طلب و ضدجنگ (کدپینگ) که از آمریکا به ایران سفر کرده‌اند، دیدار کرد و در این نشست با تبیین مفاهیم استقلال به عنوان اصلی‌ترین محورهای سیاست خارجی ایران و امنیت درون‌زای جمهوری اسلامی ایران، دیدگاه‌ها و مواضع کشورمان را در خصوص مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای، جهانی، حقوق بشر و مساله فلسطین تشریح کرد و به سوالات حاضران پاسخ داد.

اما در این میان، نکته مهم عدم حضور ظریف در دیدارهای امروز سفر ناگهانی بشار اسد به تهران با رئیس‌جمهوری و مقام معظم رهبری بود. محمدجواد ظریف در هیچ یک از تصاویر منتشرشده از دیدار اسد با رهبر انقلاب و رئیس‌جمهوری در سایت‌های ریاست جمهوری و پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، به چشم نمی‌خورد.

در حال حاضر خبر استعفای ظریف به تیتر یک بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی از جمله رویترز، آسوشیتدپرس، الجزیره، بی‌بی‌سی، واشنگتن پست و … تبدیل شده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر