جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 46387
تاریخ انتشار: 02 اسفند 1397 08:08
از سوی انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های سراسر کشور منتشر شد

تصویر راه‌یافتگان به تورنمنت انتخاباتی اتاق

سرانجام پس از سپری شدن 34 روز از آخرین روز ثبت‌نام در نهمین دوره از انتخابات پارلمان بخش خصوصی، از فهرست تایید صلاحیت شده‌ها رونمایی شد. انجمن نظارت بر انتخابات دوره نهم اتاق‌های سراسر کشور روز گذشته لیست نهایی تایید صلاحیت شده داوطلبان این دوره از انتخابات هیات نمایندگان را روی پایگاه خبری اتاق ایران قرار داد.
به گزارش راه امروز:  «فرشته فریادرس» در گزارشی در روزنامه تعادل به تصویری از راه یافتگان و جاماندگان به تورنمنت انتخابات را ترسیم کرده و در عین حال به ائتلاف جریان‌هایی که در این دوره از انتخابات ورود کرده‌اند، پرداخته  است. 
بنابر اظهارات رییس هیات نظارت بر انتخابات اتاق، هیچ کاندیدایی رد صلاحیت نشده است. اما رصد ثبت نام‌شدگان در انتخابات پایتخت، نشان می‌دهد، تعداد کاندیداهایی که در نهمین دوره از انتخابات اتاق تهران ورود کرده‌اند، 182 نفر بوده که پس از اعلام رسمی لیست نهایی، به 173 نفر کاهش یافته است. اما دلیل این ریزش چه بود؟ طی آخرین اخبار از لیست کاندیدای انتخابات اتاق بازرگانی تهران مشخص شد که آقایان «محسن بهرامی ارض اقدس، فرهاد فزونی، علی سنگینیان، احمد کیمیایی و مرتضی هداوندی» جزو پنج نفری هستند که شب گذشته و در آستانه انتخابات اتاق بازرگانی انصراف خود را علنی و نهایی کرده‌اند. پیش از این، «قاسم تقی‌زاده خامسی» شهردار سابق مشهد که در ۲۶دی ماه اقدام به کاندیدا شدن در دوره نهم اتاق بازرگانی تهران کرد، به سمت «معاون وزیر نیرو» منصوب شد و از انتخابات انصراف داد. از آن‌سو، مقایسه این آمار با دوره قبلی انتخابات اتاق تهران، نشان می‌دهد، بر عکس دوره قبل که ۲۵۰نفر در انتخابات اتاق تهران ثبت نام کردند که امسال این رقم با ۶۸نفر کاهش، به ۱۸۲ رسید. 
راه یافتگان به انتخابات نهم
فهرست نهایی داوطلبان نهمین دوره انتخابات اتاق‌های سراسر کشور، ظهر روز گذشته از سوی انجمن نظارت بر انتخابات دوره نهم اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور منتشر شد. اما رصد لیست منتشر شده نشان می‌دهد، چهره‌های شناخته شده در حوزه بازرگانی، افرادی چون «عباس آرگون، ناصر ریاحی، سیدرضی حاجی آقا میری، محمدرضا انصاری، مجیدرضا حریری، محمد لاهوتی، سید حمید حسینی، مسعود دانشمند، یحیی آل اسحاق، جمشید عدالتیان، سیده فاطمه مقیمی، مهدی شریفی نیک نفس، افشین کلاهی، محمدرضا بهزادیان و سید مجتبی معظمی» اشاره کرد. همچنین از چهره‌های شناخته شده در بخش صنعت که قصد شرکت در انتخابات اتاق را دارند نیز می‌توان به «محمود نجفی عرب، سید علینقی خاموشی، علی نقیب، مهدی حاجی بابا، محسن مهرعلیزاده، علیرضا کلاهی صمدی، محمدرضا کمپانی، علیمردان شیبانی، رضا پدیدار، محمدرضا نجفی منش و حمیدرضا صالحی» اشاره کرد. اما در بخش کشاورزی نیز چهره‌های شاخصی در انتخابات اتاق بازرگانی تهران حضور خواهند داشت که از میان آنها می‌توان به «اسدالله عسگراولادی، حسن فروزان‌فرد، ایرج حسابی، احمد ترک نژاد، سیدرضا نورانی و کاوه زرگران» اشاره کرد. از میان فعالان معدنی شناخته شده نیز می‌توان به «علاء میرمحمدصادقی، فریال مستوفی، محمدرضا بهرامن، قدیر قیافه و محسن حاجی بابا» اشاره کرد.
از آن سو، اما در اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌های کشور نیز چهره‌های شناخته شده‌ای در انتخابات حضور خواهند داشت. به عنوان مثال، «یونس ژائله» نامزد عضویت در اتاق بازرگانی تبریز، «سیدعبدالوهاب سهل آبادی» نامزد عضویت در اتاق بازرگانی اصفهان و «محمد حسین روشنک» نامزد عضویت در اتاق بازرگانی مشهد هستند. این در حالی است که جست‌وجویی کوتاه در فهرست نامزدهای تأیید صلاحیت شده برای شرکت در انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور نشان‌دهنده حضور پر رنگ‌تر زنان در این دوره از انتخابات، در قیاس با دوره‌های پیشین است. به‌طوری‌که از میان 173 نامزد عضویت در اتاق بازرگانی تهران، 18 نفر زن هستند. البته این وضعیت در تمام فهرست‌های منتشر شده مشاهده
نمی‌شود و در فهرست نامزدهای شرکت در انتخابات اتاق‌های بازرگانی برخی شهرها، تعداد نامزدهای زن بسیار اندک است، به‌طوری‌که از میان 33 نامزد شرکت در انتخابات اتاق بازرگانی در شهر ایلام، حتی یک نفر زن هم به چشم نمی‌خورد و تعداد زنان در فهرست انتخاباتی شهر سنندج نیز تنها 2 نفر است، حال آنکه 48 نفر مرد در این فهرست حضور دارند.

جاماندگان اتاق
اما انتخابات این دوره از اتاق جامانده و ناکام کم ندارد. به‌طوری‌که رصد اخبار انتخاباتی طی روزهای گذشته نشان از ریزش کاندیداها دارد. به‌طوری‌که برخی از کاندیداها برای ادامه مسیر منصرف شده و استعفای خود را به صورت رسمی اعلام کردند. اما ناکامان این دوره از اتاق تهران چه کسانی بودند؟ بنابر اخبار منتشر شده، در لیست انصرافی‌ها، نام افرادی چون «محسن بهرامی ارض اقدس، فرهاد فزونی، علی سنگینیان، احمد کیمیایی و مرتضی هداوندی» دیده می‌شود  که در آستانه انتخابات اتاق بازرگانی استعفایشان را علنی و نهایی کردند. البته پیش از این، «قاسم تقی‌زاده خامسی» شهردار سابق مشهد که بر اساس قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در آبان ماه امسال بازنشسته شد، در ۲۶دی ماه اقدام به کاندیدا شدن در دوره نهم اتاق بازرگانی تهران کرد. البته او با وجود بازنشسته بودن به سمت «معاون وزیر نیرو» منصوب شد و برهمین اساس از انتخابات دوره نهم اتاق تهران انصراف داد. اما از آن‌سو، پیش از اعلام نهایی تایید صلاحیت‌ها، شنیده‌ها حاکی از این بود، که 27 نفر در لیست رد صلاحیت‌شدگان قرار دارند، که از این تعداد، دو رییس و دو نایب‌رییس از اتاق‌های شهرستان‌ها را شامل می‌شد. البته تا این لحظه هیچ مقام مسوولی وحتی پارلمان بخش خصوصی در این زمینه حاضر به پاسخگویی و شفاف‌سازی نشده است. پیگیری‌های «تعادل» برای رفع برخی شبهات راه به جایی نبرد. اما هرچه بود به نظر می‌رسد، برخی پرونده‌های داشته‌اند که در این دوره از انتخابات زیر ذره بین نیروهای نظارتی و امنیتی قرار گرفته است. شنیده‌ها حاکی از این است که برخی از رد صلاحیت‌ها با دادن تعهد دوباره به لیست تایید صلاحیت‌ها بازگشتند، اما برخی نیز ناچار به استعفا شدند.

اما  در تحلیل برخی از انصرافی‌های اتاق تهران، مهم‌ترین فاکتور را می‌توان مسائل درون گروهی عنوان کرد. به‌طوری‌که «فرهاد فزونی، علی سنگینیان و احمد کیمیایی» سه کاندیدای انصرافی که در گروه ائتلاف فردا قرار داشتند، به نظر می‌رسد، با توجه به نیاوردن رای لازم برای ماندن در لیست این جریان، از ادامه مسیر بازماندند. البته فرهاد فزونی از جمله کاندیدایی بود که دلیل انصرافش را تشریح کرد. او طی اظهاراتی گفته بود که پیرو فلسفه «از وزرا به بهشت زهرا» نیستم. فزونی بر این باور است که هیچ یک از داوطلبان هم عالم العلما و منحصر به‌فرد نیستند و جوانان بسیاری هستند که با انرژی و توان بیشتر می‌توانند به مراتب بهتر از داوطلبانی که در نیمه دوم هشتاد سالگی هستند برای اقتصاد کشور تلاش کنند. هیچ کس هم جوانان را مجبور به رای دادن به کسی نکرده و نمی‌کند.

 اما تصویر دیگری از جاماندگان قبل از کلید خوردن ثبت نام نهمین دوره از انتخابات اتاق‌های سراسر کشور، به ثبت رسید. به‌طوری‌که برخی چهره‌های شاخص از جمله «محسن خلیلی عراقی پدر صنعت ایران و پدرام سلطانی نایب‌رییس اتاق ایران» ترجیح دادند به انتخابات این‌ دوره از اتاق ورود نکرده و عطایش را به لقایش ببخشند. اما نایب‌رییس جوان اتاق ایران با عدم ورودش به انتخابات از تیرس منتقدین دور نماند و برخی حواشی دامنگیرش شد. به‌طوری‌که حتی برخی از منتقدین این عدم ورودها و حتی انصرافی‌ها را شائبه‌دار خواندند. البته سلطانی در پاسخ به همه حواشی و اینکه گفته می‌شد که به دلیل نگرانی از عدم تایید صلاحیتش ورود نکرده است، را رد کرد. اما دایره ریزش‌ها تنها این دو نفر را در بر نمی‌گرفت، چراکه برخی چهر‌ه‌های دیگری چون «مهدی جهانگیری، نایب‌رییس اتاق تهران و مهدی پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران» هم از نام‌نویسی در انتخابات صرف‌نظر کردند.
کدام گروه‌ها اعلام موجودیت کردند  
اما با اعلام نهایی فهرست تایید‌شدگان، کاندیداها تا 11 اسفندماه فرصت چندانی ندارند تا از لیست نهایی خود و برنامه‌هایشان رونمایی کنند. به‌طوری‌که بنابر اعلام رییس هیات بر نظارت انتخابات اتاق‌ها، کاندیداها از سوم تا نهم اسفند حق تبلیغات دارند و روز دهم کسی نباید هیچ گونه فعالیت تبلیغی انجام دهد. اما با نزدیک شدن به موعد رسمی تبلیغات برای انتخابات نهمین دوره اتاق‌ها، فضای بخش خصوصی تحت تاثیر این رویداد قرار گرفته است. البته لابی‌ها و چانه‌زنی‌ها همچنان در پشت صحنه انتخابات و به دور از چشم رسانه‌ها در بین گروه‌ها و چهره‌های شاخص برای ائتلاف با یکدیگر در حال انجام است. در این میان هم بازار شایعات همچنان داغ است و خبرهای انتخاباتی بیشتر در کانال‌ها و فضای مجازی دست به دست می‌شود.  اما چه گروه‌هایی تا به حال اعلام موجودیت کردند؟ در دوره هشتم اتاق، پنج گروه «ائتلاف برای فردا»، «ائتلاف بزرگ»، «خواستاران تحول»، «کانون کارآفرینان توسعه‌گرا» و «پیشگامان وفاق» برای سکانداری اتاق‌ها اعلام موجودیت کردند. این در حالی است که در این دوره، به نظر می‌رسد، برخی به یک جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند و هنوز در حال رایزنی و لابی برای بستن لیست‌های انتخاباتی‌شان هستند. اما براساس آخرین اخبار، حضور قطعی 4 ائتلاف در این‌ دوره از انتخابات مسجل شده است. اما این سه جریان هنوز از لیست‌هایشان رونمایی نکردند.

اولین گروهی که دراین دوره به صورت رسمی اعلام موجودیت کرد، طیف «ائتلاف برای فردا» بود که در دوره هشتم نیز بیشترین کرسی‌های اتاق بازرگانی را به خود اختصاص داده بود. ائتلاف برای فردا یک منشور اخلاقی هم منتشر کرده است. برخی از چهره‌های این طیف در این‌ دوره همانطور که پیش‌تر گفته شد یا در انتخابات ورود نکردند یا در ادامه مسیر منصرف و استعفای خود را اعلام کردند. در این میان اما برخی از چهره‌های مجمع فعالان توسعه اقتصاد از گروه‌هایی است که در دوره‌های پیشین انتخابات اتاق بازرگانی هم فعال بوده است، به رهبری علا میرمحمد صادقی با این گروه ائتلاف کردند. براساس آخرین اخبار، چهره‌های جدیدی که در این‌ دوره از انتخابات، در لیست ائتلاف فردا قرار گرفته‌اند، شامل افرادی چون «اعلا میرمحمدصادقی، سعید محمدی، محمدرضا نجفی منش، عباسعلی قصاعی، علی نقیب، محمد حسین دیده‌ور، محمدرضا بهرامن، مهراد عباد، هاله حامدی‌فر، افشین کلاهی، رضا فخاری، حسن احمدیان، سادینا‌آبایی و فرزین فردیس» هستند.

دومین بیانیه توسط «ائتلاف بازرگانان جوان» منتشر شد. این گروه ترکیبی از فعالان اقتصادی جوان هستند که انجمن جوانان کارآفرین اتاق تهران را تشکیل داده‌اند. اما سومین طیفی که برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی اعلام موجودیت کرد، ««پویندگان رشد اقتصاد ملی» است. این ائتلاف که حضور خود را با انتشار اولین بیانیه، اعلام کرده بود، دومین بیانیه خود را نیز صادر کرد. رهبری این گروه را «علینقی خاموشی» بر عهده دارد و برخی از چهره‌های سرشناس اتاق بازرگانی در ادوار گذشته در حال مذاکره برای پیوستن به این ائتلاف هستند. اما خبر جدیدی که طی روزهای گذشته، خیلی از اعضا اتاق را غافلگیر کرد، پیوستن «یحیی آل‌اسحاق» به ائتلاف «پویندگان رشد اقتصاد ملی» بود. اگرچه زمزمه‌هایی هم از حضور اسدالله عسگراولادی در این ائتلاف شنیده می‌شد، اما او اعلام کرد که همچنان در «پیشگامان وفاق» ماندگار است.

اما با اعلام نهایی فهرست تاییدشدگان، گروه «پیشگامان اقتصاد» نیز در جدیدترین اقدام قرار است با گروه «تحول‌خواهان» یک لیست مشترک ارایه دهد. چهره‌های اصلی این گروه متشکل از «اسدالله عسگراولادی، حمید حسینی، محمدرضا بهزادیان و مجیدرضا حریری» هستند که در دوره هفتم اتاق تهران در هیات نمایندگان باهم همنشین بودند. سید حمید حسینی در اظهاراتی درباره جزییات این گروه جدید انتخاباتی با نام «پیشگامان تحول» سخن گفته است. به گفته او در این لیست مشترک، ۱۰ نفر از افراد شناخته‌شده قرار دارند و ۳۰ چهره جدید نیز به این لیست اضافه خواهند شد. اما از آن‌سو، مجیدرضا حریری، نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، هم در گفت‌وگو با «تعادل»، عنوان کرد که فهرست پیشگامان تحول خواه در واقع اعضای چند فهرست مشابه را که به لحاظ فکری مشابهت‌هایی با یکدیگر داشتند، گردهم آورده و قرار است به شکل مستقل در انتخابات حضور پیدا کند. بنابر توضیحات او، فهرست پیشگامان تحول‌خواه ماهیت خود را بر «شفافیت و اقتصاد سفید» بنا کرده و از کسانی دعوت به عضویت در این فهرست کرده که اشتهار به رانتخواری و فساد نداشته و در عالم سیاست هم فعالیت نداشته باشند. اما به گفته او، در این فهرست 40 نفره، قطعاً اختلاف نظر در مورد موضوعات مبتلا به به چشم می‌خورد، اما این اختلاف نظر نه تنها مانع فعالیت مشترک نیست، که می‌تواند به تنوع دیدگاه‌ها هم کمک کند.

او گمانی‌زنی‌ها درباره ائتلاف «پیشگامان تحول» با طیف «پویندگان رشد اقتصاد ملی» که یحیی آل‌اسحاق به آن پیوسته است را رد و در این باره عنوان کرد: ما بنا به ائتلاف با فهرست‌های دیگر را نداشته و نداریم. او ادامه داد: آقایان حمید حسینی و محمدرضا بهزادیان و بنده، سخنگویان ائتلاف پیشگامان تحول خواه هستیم و هر خبری در مورد فعالیت این فهرست از سایر منابع، غیر قابل تأیید است. حریری در مورد حضور چهره‌های قدیمی و نیز چهره‌های جوان در این ائتلاف هم گفت: حدود 60 درصد از فهرست ما را اشخاصی تشکیل می‌دهند که برای اولین‌بار در حوزه فعالان اقتصادی حضور پیدا می‌کنند و حدود 20 درصد از آنها هم جوانان زیر 45 سال هستند. از جمله چهره‌های قدیمی فهرست پیشگامان تحول خواه هم می‌توان به آقایان «اسدالله عسگر اولادی، جمشید عدالتیان، محسن حاجی بابا و احمد ترک نژاد» اشاره کرد.

اما در مورد سایر گروه‌های اتاق بازرگانی تهران که برخی از چهره‌های آن به ائتلاف فردا پیوسته‌اند، می‌توان به طیف «مجمع فعالان توسعه» اشاره کرد. بنابر اظهارات احمد پورفلاح و محمد مهدی راسخ، دو نایب‌رییس مجمع فعالان توسعه اقتصاد، این گروه برای انتخابات اتاق بازرگانی تهران لیست جداگانه‌ای خواهد داد.

به گفته پورفلاح، در این دوره از انتخابات پیش‌رو نیز هرچند ابتدا قرار بود که یک لیست مشترک بدهیم اما در مذاکرات با این گروه به این نتیجه رسیدیم که چون آنها می‌خواهند با گروه‌های دیگر هم همکاری داشته باشند و تنها می‌توانند 8 نفر از گروه مجمع فعالان توسعه را در لیست خود قرار دهند، بنابراین خود مجمع فعالان توسعه اقتصاد یک لیست مجزا داشته باشد. پورفلاح افزود: در لیست مجمع فعالان توسعه ما به دنبال قرار دادن نام افراد صاحب نظر هستیم و معیار اصلی ما فعالان اقتصادی سالم، باتجربه و باتخصص است که بتوانند اتاق بازرگانی را از حالت انفعال فعلی خارج کنند.

او همچنین اظهار کرد که برای حضور در لیست ما خط قرمز خاصی وجود ندارد و تعدادی از اعضای مجمع فعالان توسعه هم که در لیست گروه ائتلاف برای فردا حضور دارند همچنان می‌توانند هم در آن لیست و هم در لیست مجمع فعالان توسعه اقتصاد حضور داشته باشند. پورفلاح که خود کاندیداهای انتخابات پیش‌رو نیست، تصریح کرد: من هم با وجود اینکه کاندیدای انتخابات اتاق بازرگانی نیستم اما در کنار مجمع فعالان توسعه اقتصاد حضور خواهم داشت و در این گروه بیشتر از اینکه به فکر سرلیست باشیم، به دنبال این هستیم که به صورت یک تیم فعالیت داشته باشیم.
حال با توجه به اینکه کاندیدا از سوم تا نهم اسفند حق تبلیغات دارند و روز دهم کسی نباید هیچ گونه فعالیت تبلیغی انجام دهد؛ روزهای آتی باید منتظر خبرهای جدیدتری از ائتلاف‌ها و لیست‌بندی آنها باشیم.
11 اسفند پایان تورنمت
«انتخابات نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران بازرگانی بطور رسمی از ساعت ۸ تا ۱۸ روز شنبه ۱۱ اسفندماه ۹۷ در محل هتل لاله تهران کلید خواهد خورد. در روز برگزاری انتخابات، ۸۰ دستگاه رای‌‌دهی مکانیزه در سه زون در سالن طبقه همکف هتل لاله تهران برای روز انتخابات مستقر می‌شود. رای‌دهندگان نیز با اخذ کارت الکترونیکی مخصوص رای‌دهی می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند. پیش‌بینی می‌شود فرآیند رای‌دهی هریک از فعالان اقتصادی از طریق دستگاه‌های مکانیزه، بطور متوسط پنج دقیقه به طول انجامد. در همین راستا، ابراهیم بهادرانی رییس هیات نظارت بر انتخابات اتاق‌ها، با اشاره به اینکه در دور قبل انتخابات هیات نمایندگان اتاق تهران، در حدود ۳هزار و ۵۰۰ فعال اقتصادی رای دادند، افزود: پیش‌بینی می‌شود این‌ دوره از انتخابات در مقایسه با دوره قبل تعداد بیشتری از فعالان اقتصادی و دارندگان کارت بازرگانی و عضویت  مشارکت داشته باشند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر