جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 46342
تاریخ انتشار: 29 بهمن 1397 17:45
با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و مسوولان

مراسم نکوداشت علاءالدین میرمحمدصادقی

همزمان با روز کارآفرین و در مراسم نکوداشت علاءالدین میرمحمدصادقی از کتاب زندگی‌نامه این کارآفرین سرشناس با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور رونمایی شد.
به گزارش راه امروز: مراسم نکوداشت سید علاء‌الدین میرمحمدصادقی با عنوان 70 سال خدمت،‌کارآفرینی، مسئولیت اجتماعی و نیکوکاری امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، یحیی رحیم صفوی مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، حجت‌الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران، غلامعلی حداد عادل، محمد شریعتمداری وزیر کار  و تعدادی از مقامات و فعالان سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی در اتاق ایران برگزار شد.
در ابتدای این نشست مظفر علیخانی دبیر مراسم نکوداشت علاء‌الدین میرمحمدصادقی ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران، در توضیح فلسفه برگزاری این آیین در روز کارآفرینی گفت: یکی از مهم‎‌ترین اهداف برگزاری مراسم تجلیل از حاج علاء میر محمدصادقی، کارآفرین نیکوکار در این روز، تبیین نیکوکاری و اهمیت پیوند آن با اقتصاد در کشور است. از طرفی تلاش شد تا حاج آقا علاء به‌عنوان یک الگو برای فعالان اقتصادی به‌خصوص جوانان معرفی شود و همان‌طور که آقای شافعی رئیس اتاق ایران هم تأکیددارند، اصل «زنده‌باد» جایگزین اصل «زنده‌یاد» شود.

علیخانی با اشاره به رویدادهای آیین تجلیل از حاج علاء‌الدین میر محمدصادقی افزود: برای اولین بار است که تمبر یک فعال اقتصادی از سوی پست جمهوری اسلامی ایران در زمان حیات آن شخص تهیه‌شده است.

رونمایی از کتاب «مجموعه مقالات سیاستی»، کتاب زندگینامه حاج علاء میر محمدصادقی با عنوان «حاج علاء؛ کارآفرین نیکوکار» و سردیس ایشان از دیگر رویدادهایی است که برای مراسم نکوداشت حاج علا میر محمدصادقی تدارک دیده‌شده است.

در ادامه این مراسم،‌ علی مطهری نایب رئیس و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از اتاق ایران به مناسبت برگزاری این رویداد، طی سخنانی به توصیف شخصیت علاء‌الدین میر محمدصادقی پرداخت. به اعتقاد وی حاج آقا علاء ازجمله شخصیت‌هایی است که مجموعه‌ای از صفات برجسته ازجمله بینش فرهنگی، اجتماعی، صبر، کارآفرینی و روحیات آگاه در وی جمع شده است.

مطهری تأکید کرد: مروادات حاج آقا میر محمدصادقی با شخصیت‌های برجسته از دهه 30 از جمله شهید مطهری و شهید بهشتی نشان دهنده وجود خصیصه گوهریابی در ایشان است.

در ادامه این مراسم غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران با تاکید بر این موضوع که امروز با برگزاری این مراسم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران پایه‌گذار ارزش‌گذاری به اخلاق و مسئولیت اجتماعی در بین فعالان اقتصادی است، تاکید کرد: تاریخ نشان داده است که طول عمر هیچ‌کس به هیچ عنوان باعث ماندگاری آن شخص نخواهد شد. بلکه آن چیزی که باعث می‌شود تا فردی ماندگار شود، کمال است.

وی با مثالی تصریح کرد: در طول تاریخ ایران پادشاهان و نخست‌وزیران متعددی بر سرکار بودند اما چه چیزی باعث شد تا شخصی مانند امیرکبیر که تنها چند ماه مسئولیت داشت به چنین منزلتی در تاریخ برسد و نامش ماندگار شود؟

به اعتقاد شافعی مدیران ماندگار کسانی هستند که تعادل لازم را بین موضوعات متناقض مانند انسان و ماشین؛ منطق و احساس؛ امور شخصی و اجتماعی؛ معیشت و فضیلت، برقرار می‌کنند و حاج آقا علاء میرمحمد صادقی از جمله این افراد بوده است.

او تاکید کرد: هنر مدیرانی مانند حاج علاء‌میرمحمد صادقی در این است که توانسته‌ است با افراد عادی کارهای خارق‌العاده انجام دهد و از جمله کسانی است که توانست بهترین پیوند را بین معیشت و  فضیلت برقرار کند.  رئیس پارلمان بخش خصوصی با خطاب به معاون اول ریاست جمهوری گفت: ما فکر می‌کنیم در شرایط فعلی این وخامت اوضاع اقتصادی نیست که مشکل‌آفرین است بلکه آنچه در حال حاضر مسئله اصلی است و کمتر به آن توجه می‌شود، سقوط اخلاق در جامعه است. در این شرایط همه مسئولیم تا به این موضوع توجه کینم.

او سخنرانی خود را با قرائت شعری در وصف علاءالدین میرمحمد صادقی پایان داد.
پس از سخنرانی غلامحسین شافعی، مراسم رونمایی برگزار شد. با حضور شخصیت های برجسته حاضر در مراسم، از سردیس علاءالدین میرمحمدصادقی پرده‌برداری شد. پس از آن رونمایی از دو کتاب منتشر شده در دستور کار قرار گرفت.
کتاب «حاج‌آقا علاء؛ کارآفرین نیکوکار» که زندگی‌نامه و کارنامه علاءالدین میرمحمدصادقی است و کتاب مجموعه مقالات سیاستی شامل مقالات علمی در زمینه کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی رونمایی شد. پس از آن تمبر اختصاصی چهره سید علاءالدین میرمحمدصادقی نمایش داده شد و مهر روز نیز از سوی اسحاق جهانگیری بر روی تمبر، زده شد.

راهی جز میدان دادن به بخش خصوصی نداریم
در ادامه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ضمن تأکید بر ویژگی‌های شاخص علاء‌الدین میرمحمدصادقی و فعالیت‌های ایشان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، گفت: قدردانی و تجلیل از فعال بخش خصوصی مانند ایشان، سنتی شایسته و ضرورتی است که باید همواره انجام شود. الگوسازی از افرادی این چنین برای توسعه و بالندگی اجتماعی کشور ضروری است.
وی با توجه به شرایط ویژه اقتصادی حاکم بر کشور و وجود برخی مشکلات و چالش‌های جدی، حضور بخش خصوصی در میدان اقتصاد را راهکاری اجتناب‌ناپذیر خواند و تصریح کرد: همواره بخش خصوصی ایران شامل افرادی بوده که از منظر عملیاتی و فکری توانمند است و می‌تواند برای حل مشکلات اقتصادی راه‌حل‌های مناسب ارائه دهد. امروز هم باید تأکید کنم که راه‌حلی جز اعتماد به بخش خصوصی نداریم.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین حضور پررنگ و دائمی بخش خصوصی در فعالیت‌های اجتماعی و اخلاقی را نیز مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: فعالان اقتصادی به دلیل نوع فعالیتی که دارند از دیرباز توجه خاصی به مسئولیت‌های اجتماعی خود داشته‌اند و این سنت همیشه از سوی آنها دنبال شده است.
جهانگیری همچنین با تأکید بر نقش بخش خصوصی در رشد و بالندگی کشور، با طرح این سئوال که چرا فعال اقتصادی باید از توسعه فعالیت‌های تجاری و تولیدی خود نگران باشد؟ یادآور شد: زمانی که وزیر صنایع بودم، ابهام یکی از فعالان اقتصادی در مورد سقف فعالیت‌های یک فعال اقتصادی را با مقام معظم رهبری مطرح کردم و ایشان تأکید کردند که نباید هیچ سقفی برای فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی قائل شد.
وی ادامه داد: بخش خصوصی سلامت در چارچوب قوانین نظام حرکت می‌کند و می‌تواند زمینه‌ساز توسعه اقتصادی باشد. کشور راهی جز حمایت از این افراد ندارد. البته افرادی هم هستند که به دلیل حسادت‌های بی‌جا و بی‌توجه به آینده کشور و به دلیل عدم ارائه تحلیلی درست از آینده، مانع تحرک بخش خصوصی می‌شوند و تا می‌بینند که فردی توانست کاری انجام دهد، تمام تلاش خود را برای زمین زدن وی به کار می‌گیرند.
به باور معاون اول رئیس‌جمهور، اتاق ایران باید با پشتوانه قوی بخش خصوصی کشور، به طور قدرتمند در صحنه اقتصادی حضور پیدا کند. بخش بعدی این مراسم به پیام علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اختصاص پیدا کرد. وی در این پیام ضمن برشمردن ویژگی‌های حاج علاء‌الدین میرمحمدصادقی، تأکید کرد: الگوسازی از افرادی مانند ایشان برای نسل جوان کشور لازم است.
وی تأکید کرد: حاج علاء میرمحمد صادقی در زمره افرادی است که علاوه بر کارآفرینی، تعهد انقلابی و بینش عمیق سیاسی، در فعالیت‌های نیکوکارانه نیز مشارکت جدی دارد و باید به عنوان یک الگوی خاص به جامعه معرفی شود.
الگویی برای تمام بازرگانان 
غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در توصیف شخصیت حاج علاءالدین میرمحمدصادقی گفت: ارادت بنده به ایشان از زمان مرحوم پدرم به ارث رسیده است؛ پدرم همواره تاکید داشتند که در کشور بازرگانان کاردرستی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین نمونه‌های موفق این بازرگانان، حاج علاءالدین میرمحمد صادقی است. فردی که خودش را برای کشورش می‌خواهد نه کشور را برای خودش.  او تاکید کرد: در هر دوره‌ای همواره شخصیت‌هایی وجود دارند که به عنوان الگو برای سایران معرفی می‎‌شوند. همانطور که شهید چمران در زمان خودشان الگویی تمام عیار برای دانشگاهیان بودند؛ حاج علاءالدین میرمحمد صادقی هم الگویی برای همه بازرگانان و فردی اقتصادی، متدین، فعال و قانون شناس است.
عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در بخشی از صحبت‌های خود با تاکید بر این موضوع که در شرایط فعلی که دشمنان نظام و انقلاب جمهوری اسلامی ایران، جنگ اقتصادی و رسانه‌ای گسترده‌ای علیه کشور به راه انداختند، وظیفه بخش خصوصی سنگین‌تر از 40 سال گذشته شده است، افزود: بخش خصوصی باید از تمام توان خود برای تقویت بنیه اقتصادی کشور استفاده کند؛ همانطور که مقام معظم رهبری هم تاکید داشتند در شرایط فعلی این بخش خصوصی است که باید فعال اصلی اقتصادی باشد و دولت با برداشتن موانع فعالیت بخش خصوصی، میدان را به آنها واگذار کند.
 ماندگار از نسل امین‌الضرب
مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران نیز در توضیح شخصیت برجسته علاءالدین میر محمدصادقی گفت: بیش از 100مدرسه به دست ایشان ساخته‌شده است و از مدت‌زمانی که ایشان را به‌واسطه عضویت در هیات رئیسه اتاق تهران می شناسم تا به حال نشده است که در جلسه‌ای غیبت داشته باشند یا عصبانی شوند. وی تاکید کرد: کارآفرینی را نباید تنها تولید ثروت در نظر گرفت؛ بلکه کارآفرینی زمانی معنای واقعی پیدا می‌کند که همراه با تولید ثروت، مسئولیت اجتماعی هم ظاهر شود. علاءالدین میر محمد صادقی از جمله شخصیت‌های کارآفرینی هستند که با داشتن این دو خصیصه امروز باید به نسل جوان معرفی شود.
او فردی معتقد و دلسوز است
سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخت و حاج‌علاءالدین میرمحمدصادقی را شخصی معتقد و دلسوز انقلاب دانست که زادگاه خودش اصفهان را با بلند نظری ترک کرد تا آغازکننده اقداماتی اساسی در تهران باشد و امروز ایشان افتخار دارد تا بیش از 1000 صندوق قرض‌الحسنه در کشور تاسیس کند.
بنیاد فرهنگی تلاش رونمایی شد
در ادامه این مراسم، علیرضا اشرف دبیرکل اتاق ایران از «بنیاد فرهنگی تلاش» زیر نظر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با هدف ترویج و گسترش فرهنگ تلاش، بزرگداشت نخبگان و پایداری در امر مسئولیت اجتماعی توسط بخش خصوصی رونمایی و تاکید کرد: تاسیس این بنیاد بهترین روش برای انتخاب افراد مستغنی است که بدون وابستگی به هیچ سازمانی تاسیس شده است.
وی از حاضران در نشست درخواست کرد تا به منظور محقق ساختن اهداف این بنیاد، به عضویت آن در آیند. اشرف همچنین در توصیف شخصیت حاج علاء‌الدین میر محمدصادقی، ایشان را بزرگمردی در عرصه اقتصاد، دانش و نوآوری دانست.

***
همزمان با روز کارآفرین و در مراسم نکوداشت علاءالدین میرمحمدصادقی از کتاب زندگی‌نامه این کارآفرین سرشناس با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور رونمایی شد.  در مراسم نکوداشت علاءالدین میرمحمدصادقی از کتاب «حاج‌آقا علاء؛ کارآفرین نیکوکار» رونمایی شد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به همراه غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، غلامعلی حداد عادل و علاءالدین میرمحمدصادقی از این کتاب پرده‌برداری کردند.

این کتاب به نویسندگی محمد عدلی در 432 صفحه از سوی نشر روزگار و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران منتشر شده است. کتاب «حاج آقا علاء؛ کارآفرین نیکوکار» زندگی‌نامه، کارنامه و روایت‌نامه‌ای است در مورد علاءالدین میرمحمدصادقی، از شاخص‌ترین فعالان اقتصادی ایران که در میدان سیاست و فرهنگ نیز شهرت فراوانی دارد.

در پیش‌گفتار این کتاب آمده است: «مرور سرگذشت انسان‌های موفق گاهی از پیگیری روش‌های علمی و تئوریک موفقیت کاراتر است. رهگیری پیشرفت و تحلیل زندگی شخصیت‌های برجسته می‌تواند برای کسانی که به‌ویژه در دنیای کسب‌وکار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌به دنبال مسیر درست می‌گردند، نکات مؤثری داشته باشد؛ برخی انسان‌ها اما فراتر از موفقیت در دنیای کسب‌وکار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گام برمی‌دارند و به کارآفرینی اکتفا نمی‌کنند. آنها علاوه بر موفقیت، مسیر ماندگاری را می‌پیمایند و خود را از همگنانشان متمایز می‌سازند. این افراد در میدان نوع‌دوستی و جوانمردی قدم می‌گذارند. علاءالدین میرمحمدصادقی با این فرمول در میان فعالان اقتصادی یگانه شده است؛ چه این‌که‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نیکوکاری را نه در حاشیه‌ی فعالیت‌ها، که به متن زندگی‌اش راه داده است. افراد زیادی هستند که در میدان فعالیت اقتصادی پیشرفت چشمگیری داشته‌اند، اما نام کسانی ماندگار می‌شود که راه نفوذ به قلب‌ها را پیموده باشند.»
کتاب حاج‌آقا علاء، کارآفرین نیکوکار در سه فصل اصلی تدوین شده است. فصل اول در 14 بخش به مرور «زندگی‌نامه» علاءالدین میرمحمد صادقی از کودکی تا ٨٧سالگی می‌پردازد.

فصل دوم کتاب، «کارنامه» علاءالدین میرمحمدصادقی را در گفت‌وگو با افراد مطلع و نزدیک به ایشان مورد بررسی قرار داده است. این فصل در سه بخش کلی شامل «کارآفرینی»، «نیکوکاری» و «مسئولیت اجتماعی»  به گفتگو با 10 نفر از افراد نزدیک به او پرداخته است.
فصل سوم نیز «روایت‌نامه»‌ مستندی است از شخصیت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مورد علاءالدین میرمحمدصادقی. بیش از 100روایت در این فصل قرار دارد.
در انتها در فصل ضمیمه هم برخی اسناد و تصاویر مربوط به ایشان از مجموعه‌ی شخصی و آرشیوهای موجود در اتاق‌های بازرگانی آمده است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر