پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: 46283
تاریخ انتشار: 26 بهمن 1397 14:52
تنش در روابط هند و پاکستان/

هند: پاکستان را منزوی می‌کنیم

اختلافات مرزی بین دو کشور بیش از شش دهه است که ادامه دارد و از سه جنگی که بین این دو کشور رقیب دارای توانایی هسته‌ای بروز کرده، دو مورد بر سر کشمیر بوده است.
به گزارش راه امروز: نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند با محکوم کردن حمله انتحاری به سربازان این کشور در کشمیر، به پاکستان در باره ایجاد بی‌ثباتی در کشورش هشدار داده است. به گزارش بی بی سی، مودی گفته است افرادی که در طراحی و اجرای این حمله دست داشتند، "بهای گزافی" خواهند پرداخت. هند همچنین گفته است پاکستان را دچار "انزوای مطلق" خواهد کرد.
در حمله انتحاری روز گذشته در کشمیر تحت کنترل هند، ۴۶ مامور پلیس کشته شدند. مودی این حمله را "بزدلانه و ناجوانمردانه" خوانده است.
گروه سپاه محمد که در پاکستان مستقر است، مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.
سربازان هندی در برخورد یک خودروی بمبگذاری شده با اتوبوس حامل ماموران پلیس کشته شدند. پاکستان از این حمله به شدت ابراز نگرانی کرده اما گفته است هیچ مسئولیتی در این زمینه نداشته است. پس از این حمله، آرون جیتلی، وزیر مشاور در دولت هند گفته است این کشور "از هر ابزار دیپلماتیک" برای قطع ارتباط پاکستان با جامعه جهانی استفاده خواهد کرد.

هند پاکستان را متهم می‌کند که در برخورد با گروه‌های شبه نظامی مستقر در آن کشور کوتاهی می‌کند. هند و پاکستان مدعی مالکیت بر کشمیر هستند. هند می‌گوید گروه جیش محمد، گروهی که مسئولیت این حمله را به عهده گرفته، از مدت‌ها پیش در این کشور پناه گرفته و دولت پاکستان با این گروه برخورد نکرده است. هند خواهان اعمال تحریم‌های جهانی علیه این گروه شده و خواهان آن شده تا مسعود اظهر، رهبر این گروه از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان یک "تروریست" شناخته شود.

هند چندین بار تا کنون در این زمینه تلاش کرده اما چین، متحد پاکستان در این شورا مانع از این کار شده است. آرون جیتلی گفته است هند مصمم است تا پاکستان را در این زمینه پاسخگو کند. او گفته است هند پاکستان را از فهرست کشورهای "دوست بهره‌مند" خارج می‌کند. این امتیاز تجاری در سال ۱۹۹۶ به پاکستان اعطا شد.
اکثریت جمعیت کشمیر را مسلمانان تشکیل می‌دهند اما هند و پاکستان تنها کنترل بخشی از این منطقه را در اختیار دارند. اختلافات مرزی بین دو کشور بیش از شش دهه است که ادامه دارد و از سه جنگی که بین این دو کشور رقیب دارای توانایی هسته‌ای بروز کرده، دو مورد بر سر کشمیر بوده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر