جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 46237
تاریخ انتشار: 24 بهمن 1397 09:34
در حالی که امروز چهارشنبه نشست ورشو به دعوت ایالات متحده و برای بررسی اوضاع در خاورمیانه برگزار خواهد شد، حجم تحرکات دیپلماتیک بین آمریکا و ایران که مسئولان نظامی و سیاسی این دو کشور مستقیما وارد آن شده اند، جالب توجه است.
به گزارش راه امروز:‌ رسانه قطری «العربی الجدید» نوشت: در حالی که امروز چهارشنبه نشست ورشو به دعوت ایالات متحده و برای بررسی اوضاع در خاورمیانه برگزار خواهد شد، حجم تحرکات دیپلماتیک بین آمریکا و ایران که مسئولان نظامی و سیاسی این دو کشور مستقیما وارد آن شده اند، جالب توجه است. انتخاب نوشت: در ادامه این مطلب آمده است: در همین رابطه، مایک پومپئو در روز دوشنبه، دور سفرهای اروپایی خود را با هدف موفقیت نشست لهستان در جهت افزایش فشار بر ایران، آغاز کرده است؛ این در حالی است که وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف به لبنان سفر کرد و پس از دیدار وی با مسئولان لبنانی، وزیر خارجه این کشور اعلام کرد که در نشست ورشو شرکت نخواهد کرد. به موازات این اتفاقات، مسئولان ایرانی از فرصت سالروز پیروزی انقلاب خود استفاده کرده و ضمن تهدیدی اعلام کردند که در صورتی که ایران مورد حمله قرار گیرد، تل آویو و حیفا از روی زمین محو خواهند شد.

به این ترتیب، در روزهای آینده شاهد مواجهه ای واضح، حداقل در سطح سیاسی بین ایالات متحده و ایران خواهیم بود که تکمیل کننده تنشی می شود که دونالد ترامپ با خروج از توافق هسته ای ایجاد کرده است.

اما ابعاد و راه ورود دولتهای منطقه ای، بویژه اسرائیل و برخی دولتهای عربی که وارد عادی سازی با آن شده اند، در کنار دیگر دولتها در این مقابله، در گرو تفاهم هایی است که در نشست ورشو شکل می گیرد.

پومپئو در سفر به مجارستان، در بوداپست با نخست وزیر این کشور، ویکتور اوربان دیدار کرد، با اینکه نزدیکی وی به روسیه و چین، برای ایالات متحده خوشایند نیست. مساله قابل توجه در این سفر آن است که در نوع خود، اولین سفر رسمی یکی از اعضای دولت ترامپ به مجارستان است. به گفته مسئولان دولت آمریکا، پومپئو در این سفر قصد دارد نقصان حضور آمریکا، که باعث گسترش نفوذ روسیه و چین در اروپا شده است را جبران کند.

این در حالی است که ایرانی ها از چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برای ایراد مواضعی در ضدیت با آمریکا و اسرائیل بهره برده و حسن روحانی ضمن سخنانی تاکید کرد که توطئه آمریکا علیه کشورش، با شکست مواجه شده است و حضور ملت در تمام خیابانهای جمهوری اسلامی، به معنای محقق نشدن اهداف شیطانی دشمن است. رئیس جمهور ایران در ادامه صحبتهایش در میدان آزادی تهران، با محکوم نمودن تلاشهای آمریکا برای به انزوا کشاندن ایران، افزود: تحریمهای آمریکا کمر جمهوری اسلامی را نمی شکند.

لازم به ذکر است که با وجود سرمای شدید در بسیاری از شهرهای ایران، صدها هزار نفر از ایرانیها در این گرد همایی عظیم شرکت کردند.

البته ایران به این مساله اکتفا نکرد و وزیر خارجه این کشور، محمد جواد ظریف به لبنان رفت تا سفر او در ظاهر، حامل پیام مهمی مبنی بر حمایت از هم پیمانان ایران در لبنان، بویژه حزب الله باشد و در مضمون، به نظر می رسد ایران قصد دارد ارتش لبنان را با سامانه های دفاع هوایی خود مجهز کند، تا به این شکل، مانع از پرواز مستمر جنگنده های اسرائیلی در آسمان لبنان شوند.

در زمان حضور ظریف در لبنان، وزیر دفاع این کشور، الیاس بوصعب، برای تشکر از حمایت ایالات متحده از ارتش لبنان، به آمریکا سفر کرده بود؛ چرا که مسئولان لبنانی سلاح های غربی و بویژه آمریکایی را کامل می دانستند.

برخی تحلیلگران، سفر ظریف را پاسخی به سفر معاون وزیر خارجه آمریکا، دیوید هیل به لبنان، پیش از تشکیل دولت در این کشور می دانند. نکته مهم در سفر ظریف، تکرار این صحبت نصرالله بود که در صورت به راه افتادن جنگ علیه ایران، این جنگ تنها با این کشور نخواهد بود، بلکه سرنوشت منطقه و ملتهای آن، با سرنوشت نظام ایران، مرتبط است.

در واکنش به سفر ظریف، عربستان سعودی از سفر مستشار این حکومت، نزار العلولا، در روز سه شنبه به لبنان خبر داد.

به گزارش منابع آگاه العربی الجدید، تصمیم گیری برای این سفر به سرعت انجام شده و جز تبریک برای تشکیل دولت لبنان، حامل هیچ پیامی نیست. این در حالی است که مواضع ظریف در لبنان، سعودی را که به بهانه سقوط سیاسی لبنان در سیطره حزب الله، حمایت خود از ارتش این کشور را متوقف کرده بود، دچار دستپاچگی نموده است.

همزمان، وزیر خارجه عربستان، عادل الجبیر سعی دارد معرکه بین ایران آمریکا را به نفع عربستان به کار گیرد و در همین راستا، اعضای کنگره که موضع سختی در مورد دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقجی دارند را متهم کرده و در جریان اشاره واضحی به ایران، تصریح کرد که اعضای کنگره از کسانی که شعار مرگ بر آمریکا سر می دهند، حمایت می کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر