جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 46223
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1397 10:57
آیت‌الله سیدحسین موسوی‌تبریزی در حاشیه جشن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی و راهپیمایی ۲۲ بهمن در شهر قم، درباره شعار‌های مطرح‌شده در قم به ایلنا گفت: مردم ایران مردم بزرگ و ارزشمندی هستند که هیچ‌گاه نمی‌شود ارزش واقعی آن‌ها را محاسبه کرد.
یک بار دیگر همان شعارها، همان پلاکارد‌ها در قم بالا رفت، شعار‌هایی که مخاطبشان دولت بود، در روز راهپیمایی ۲۲ بهمن. «مردم در مسیر انقلاب‌اند، ماشاءالله آقایان به فکر بخور بخورند، علی برکت‌الله»؛ «FATF پالرمو خیانتی دیگر است»، «ای آنکه تو عامل گرانی تا عید خدا کند نمانی»، «ملت ما نجیب است وزیر به فکر جیب است»، «ملت شده بدنام، گور پدر برجام» و «کی گفته برجام بده گوشت کیلویی یکصده».

آن‌طور که ایلنا گزارش کرده، همچنین در یک دست‌نوشته دیگر با کنایه به رئیس مجلس شورای اسلامی و لغو سخنرانی او در شهر کرج نوشته شده بود: «کرجی‌ها شاخ شکستند دهان فتنه بستند». برخی دیگر از دست‌نوشته‌ها که حاوی شعار‌های کنایه‌آمیز بود عبارت بود از «این منطق رئیسه گرونی که مهم نیست» قمی‌ها در عین حال شعار جدیدی هم سر دادند، «مرگ بر اروپا».

تنها چند روز قبل از برگزاری مراسم ۲۲ بهمن هم با وجود آنکه به وحدت تأکید شده بود، حسن عباسی هم در یک سخنرانی، هم به رئیس‌جمهور تاخت و البته علی لاریجانی را هم از این تاخت‌وتاز بی‌نصیب نگذاشت.

حسن عباسی چه گفت: حسن عباسی با اشاره به لغو سخنرانی رئیس مجلس در کرج به مناسبت سالگرد انقلاب گفته بود: ملت رشید کرج در یک حرکت انقلابی، طوماری را امضا کرد که یکی از بانیان برجام را از سخنرانی در سالگرد انقلاب در کرج محروم کردند. از جریانات دانشجویی که پیشتاز بودند، قدردانی می‌کنم. از امام جمعه محترم کرج که از این موضع جوانان انقلابی حمایت کردند، تقدیر می‌کنم.

به گزارش تابناک او در ادامه خطاب به سران ارشد کشور اظهار کرد: آقای لاریجانی، شخص علی مطهری، حسن روحانی و ظریف، چهار روز دیگر که مسئولیت‌تان در کشور تمام شود، اگر پایتان را در مسجد یا جامعه بگذارید، به خاطر اینکه از بانیان برجام بوده‌اید، مردم به صورت شما تف می‌اندازند. عباسی ضمن انتقاد از واکنش‌ها به خبر لغو سخنرانی لاریجانی افزود: شنیدم که برخی از نمایندگان مجلس درباره موضع مردم البرز بیانیه صادر کردند. شما سال دیگر در انتخابات می‌خواهید شرکت کنید، شما محکومید که در این مجلس شرکت کردید و سکوت کردید و آمریکا برجام را پاره کرد و اروپا با سازوکار جدید مالی ملت را مقابل پدیده‌ای به نام نفت در برابر غذا قرار داد.

خط و نشان برخی از طلبه‌های قمی برای روحانی و دولت مستقر در شرایطی صورت می‌گیرد که آن‌ها پیش‌تر در تابستان سال جاری هم در یک تجمع به نام «مطالبه عدالت اقتصادی» شعار‌هایی با همین مضمون را بر پلاکارد‌هایی نوشته و به نمایش درآورده بودند. تابلونوشته‌هایی نظیر: «ملت ما نجیب است، وزیر به فکر جیب است»، «شد ملت ما بدنام، گور پدر برجام»، «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت»، «محصل انگلیس، مذاکره کلید نیس»، «ای ملت به نیت امربه‌معروف حتما از رئیس‌جمهور بخواهید یارانه را تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش دهد»، «سؤال از مسئولان وظیفه مجلس است»، «من طلبه انقلابی‌ام یعنی حنجره‌ام صدای کارگران شلاق‌خورده آق‌دره است»، «بنی‌صدر‌ها همیشه فرصت فرار ندارند»، «نه برجام، نه ۲۰۳۰، لعنت به انگلیسی». تجمعی که خودجوش خوانده شد، البته تفاسیر متعددی درباره آن مطرح شد. حالا هم آرزوی آن‌ها این است که دولت مستقر تا عید نماند. البته براساس گزارش ایلنا، این عده که تصاویر آن هم منتشر شده، عده قلیلی بوده است.

واکنش به شعار مرگ بر اروپا در قم
آیت‌الله سیدحسین موسوی‌تبریزی در حاشیه جشن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی و راهپیمایی ۲۲ بهمن در شهر قم، درباره شعار‌های مطرح‌شده در قم به ایلنا گفت: مردم ایران مردم بزرگ و ارزشمندی هستند که هیچ‌گاه نمی‌شود ارزش واقعی آن‌ها را محاسبه کرد.

دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، افزود: باید به مردم فهیم ایران همواره احترام بگذاریم؛ چرا‌که مردم با وجود همه مشکلاتی که در کشور می‌بینند، باز هم به راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه آمدند تا با نظام جمهوری اسلامی اعلام همراهی و اعلام حمایت کنند؛ یعنی با وجود گلایه‌های احتمالی و انتقاد‌هایی که دارند، اصل نظام جمهوری اسلامی و اصل انقلاب اسلامی را می‌خواهند و از مدیران خوب هم حمایت می‌کنند.

آیت‌الله موسوی‌تبریزی در ادامه سخنان خود، به برخی شعار‌های تفرقه‌افکنانه در راهپیمایی ۲۲ بهمن شهر قم اشاره کرد و گفت: نباید این کار‌ها را می‌کردند؛ چون ۲۲ بهمن روز وحدت ملی مردم ایران است و این افراد باید بدانند که از کارشان، فقط دشمنان جمهوری اسلامی سود می‌برند و خوشحال می‌شوند.

دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با اشاره به شعار «مرگ بر اروپا» برخی افراد در راهپیمایی ۲۲ بهمن قم، گفت: اینکه ما فقط دایره دشمنان خود را بزرگ‌تر کنیم، فقط دشمنان اصلی نظام جمهوری اسلامی خوشحال‌تر می‌شوند.

مواضع امام جمعه کرج
قبل از ۲۲ بهمن بود که امام جمعه کرج باعث لغو سخنرانی علی لاریجانی شد. لاریجانی اگرچه خود در اقدامی پیش‌دستانه این سخنرانی را لغو کرد؛ اما متن بیانیه‌اش گلایه‌آمیز بود. بعد‌از‌آن تقریبا همه نمایندگان مجلس به حمایت از لاریجانی پرداخته و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند. با‌این‌حال امام جمعه کرج در سخنانی، همچنان خود را انقلابی دانسته و گفت: منتقدانش را به حضرت زهرا واگذار می‌کند.

حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی حسینی‌همدانی در خطبه‌های نماز جمعه کرج درباره برخی حواشی پیش‌آمده در موضوع لغو یک سخنرانی گفت: در این جریان بنده خواستم عزت و آبروی نظام و افراد حفظ شود و بنده تضعیف مسئولان را حرام می‌دانم؛ اما نقد گفتمانی راهش باز است و ما در این راستا حرکت مسئولان را نقد می‌کنیم و با افراد مشکلی نداریم؛ بلکه تفکر و گفتمان افراد را نقد می‌کنیم؛ انتقاد مستدل همه سازنده است.

او افزود: آقایان برجام را خسارت ندانستند؛ اما لغو سخنرانی را خسارت می‌دانند. بنده در مقابل زیاده‌خواهی‌ها کوتاه نخواهم آمد. وقتی می‌بینید بی‌بی‌سی یک مطلبی را مطرح می‌کند و برخی رسانه‌ها ادامه می‌دهند، باید هوشیار باشیم و بدانیم منشأ کار از کجاست؟ تمام تلاش ما این است که رهبر بزرگوار نظام ناراحت نشوند و باری از مشکلات برداریم و اگر عمل ما موجب رنجش خاطر شود، پوزش می‌طلبم.

او افزود: بنده از لحظه‌ای که فهمیدم لاریجانی به کرج می‌آید، با توجه به شناختی که از فضای کرج داشتم، خودم اقدام کردم و تماس گرفتم و جواب ندادند و گفتیم که من در نماز جمعه اعلام می‌کنم؛ چون مردم و تشکل‌ها از من می‌خواهند. حسینی‌همدانی گفت: در این جریان کینه‌ها مشخص شد، بنده با خدا عهد کردم در مقابل ظلم و فساد بایستم و وابستگی هم به مسئولیت ندارم. عده‌ای از مسئولان از مردم عقب افتادند.

او با اشاره به انتقاداتی از مواضعش شد، گفت: آن‌ها را به مادرم زهرا واگذار می‌کنم، آن‌ها می‌دانند زهرای اطهر چگونه تدبیر می‌کند. به نظر می‌رسد که طبقه جدیدی از طلاب منتقد در حال شکل‌گیری است که چندان در دسته‌بندی‌های سیاسی جای نمی‌گیرند و نیازمند تبارشناسی هستند.

منبع: روزنامه شرق
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر