پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 46141
تاریخ انتشار: 17 بهمن 1397 17:16
لاريجاني از دستور مقام معظم رهبري خبر داد

اصلاح ساختار کشور در ۴ ماه آینده

لاریجانی افزود: تغییراتی را در منطقه شاهد هستیم و حوادثی مانند کنفرانس بازی‌های آمریکا و خروج از توافق هسته‌ای و برخی رفتار‌ها علیه ایران نشان می‌دهد راهبرد آمریکا ایجاد فشار در فضای اقتصادی علیه ایران است تا مانع از توسعه و آبادانی شود. البته قاضی زاده هاشمی، نماینده مجلس در توضیح دستور رهبر انقلاب گفت: این دستور مربوط به اصلاح ساختار کشور نیست بلکه درباره اصلاح ساختار بودجه کشور است بنابراین خبر یادشده ناقص است.
به گزارش راه امروز: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط فعلی، دامن زدن به مشاجرات سیاسی و حواشی به صلاح کشور نیست. به گزارش ایسنا، علی لاریجانی ظهر امروز در هشتمین جلسه شورای اداری استان قم با تاکید بر ضرورت هم‌گرایی میان مسئولان عنوان کرد: باید راهبرد دشمن به ویژه آمریکا را در سطح جهانی علیه ایران به خوبی شناخت و در این شرایط وفاق ملی و وحدت را مورد توجه قرار داد.
لاریجانی افزود: تغییراتی را در منطقه شاهد هستیم و حوادثی مانند کنفرانس بازی‌های آمریکا و خروج از توافق هسته‌ای و برخی رفتار‌ها علیه ایران نشان می‌دهد راهبرد آمریکا ایجاد فشار در فضای اقتصادی علیه ایران است تا مانع از توسعه و آبادانی شود.
وی تصریح کرد: آمریکا بر آن است تا ارتباطات ایران در صحنه بین‌المللی را کاهش دهد، اما با خروج از توافق هسته‌ای عملاً در انزوا قرار گرفته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دشمنان می‌خواهند با دامن زدن به اختلافات ایران با کشور‌های دیگر زمینه منزوی کردن جمهوری اسلامی را فراهم آورند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات آمریکایی‌ها، برگزاری کنفرانس‌هایی همچون کنفرانس لهستان است تا علیه ایران به عملیات روانی بپردازند.
لاریجانی گفت: باید توجه داشت که آمریکایی‌ها با اقدامات نابخردانه خود در جهت عصبانی کردن ایران گام برمی‌دارند و کنفرانس لهستان نیز یکی از راهبرد‌های آنان است، زیرا در این کنفرانس نه مساله جنگ بررسی خواهد شد و نه مسائل دیگری مطرح می‌گردد بلکه هدف آن‌ها تشدید فشار‌های اقتصادی علیه ایران است.
وی افزود: جمهوری اسلامی در چنین شرایطی با صبر و به کارگیری استراتژی آگاهانه در برابر مسائل ایستاده است. ما باید کشور‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را از اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها آگاه کنیم و این راهبردی مهم خواهد بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حتی کشور‌های بین‌المللی نیز از مواضع آمریکا حمایت نمی‌کنند؛ هر چند آمریکا نیز با سیطره و نقشه‌های اقتصادی خود در بین شرکت‌های خارجی به ایجاد هراس می‌پردازند. این امر گاهی دغدغه‌هایی را به لحاظ تأمین کالا به وجود می‌آورد.
وی اظهار کرد: مذاکرات اخیر آمریکایی‌ها با تروریست‌هایی که قبلاً خودشان آن را طراحی کرده‌اند و هدایت آن‌ها به سمت افغانستان و کشور‌های شرق ایران یکی از این اهداف است و یا با فشار‌های اقتصادی علیه ما در جهت ایجاد یاس و ناامیدی در کشور از نظر ترسیم آینده‌ای ناروشن از انقلاب و نظام است.
لاریجانی یادآور شد: رهبر انقلاب با تدبیر دستور اصلاح ساختار کشور در مدت چهار ماه آینده دادند. در این جهت وفاق داخلی و وحدت درونی یکی از الزامات مهم سیاست داخلی است.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی، دامن زدن به مشاجرات سیاسی و حواشی به صلاح کشور نیست در این وضعیت نباید به جای دست یافتن به راهبردی مناسب، بر سر هر موضوعی مناقشه کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قدرت امنیتی و دفاعی ایران برای مقابله با ماجراجویی‌های آمریکا کافی است و همان طور که مشخص است اتفاقات بین‌المللی اصلاً به نفع آمریکا نیست.
وی گفت: آمریکا به خوبی از هوشمندی ایرانیان خبر دارد از این رو با اقدامات خود در تلاش است از حرکت روبه‌رو توسعه و ترقی ایران جلوگیری کند.
لاریجانی ادامه داد: تئوری معامله بزرگ قرن زمانی عملیاتی می‌شود که روابط کشور‌های اسلامی با اسرائیل عادی سازی شود و یا محور مقاومت اسلامی تضعیف شود و یا از میان برود.
وی تصریح کرد: ناامن کردن کشور براثر مشکلات اقتصادی و معیشتی راهبرد دیگر آمریکا از اعمال تحریم‌های اقتصادی است و باید ما به درک صحیحی از این راهبرد برسیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در شرایط فعلی، دامن زدن به مشاجرات سیاسی و حواشی به صلاح کشور نیست؛ فلش مسئولان در موضع‌گیری باید به سمت آمریکا باشد.
وی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی وجود دارد، اما ضعف‌های کنونی باید علاج شود و به آن به عنوان یک فرصت نگاه شود و قبول کنیم در حوزه اقتصادی نواقصی وجود دارد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید پذیرفت کشور در حوزه مباحث اقتصادی مشکل دارد و در تمام زنجیره‌های تولید کشور وابستگی به خارج وجود دارد.

رئیس قوه مقننه اظهار کرد: نباید این مساله را مدام مطرح کرد که چرا کمبود وجود دارد دشمن ابزار‌های خود را به کار گرفته است تا به مشاجرات داخلی دامن بزند.

وی یادآور شد: پیشرفت‌های بخش دفاعی کشور می‌تواند به الگویی برای سایر بخش‌ها به‌ویژه بخش‌های اقتصادی و تولیدی تبدیل شود، ما می‌توانیم از ظرفیت تحریم‌های اقتصادی برای استقلال اقتصادی کشور استفاده کنیم.
لاریجانی بیان کرد: توجه به وضعیت معیشتی مردم باید در اولویت باشد در این زمینه برای سرمایه‌گذاری در اشتغال خرد از محل صندوق توسعه ملی بودجه خوبی در سطح روستا‌های کشور در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲،۰۰۰ میلیارد ریال برای ایجاد اشتغال به نهاد‌های حمایتی کمک شد و امسال این رقم به ۵،۰۰۰ میلیارد ریال رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکار‌هایی در جهت رفع مشکلات اقتصادی عنوان کرد: تسهیل سرمایه گذاری فرآیندی مهم است و باید پنجره‌ای واحد در ادارات و دستگاه‌های اجتماعی شکل بگیرد.
وی گفت: نباید بروکراسی‌های یک سرمایه گذاری چند سال طول بکشد. انتظار می‌رود بروکراسی‌ها ظرف چند روز انجام بپذیرد تا علاقه‌مندی در سرمایه گذاران ایجاد شود.
لاریجانی بیان کرد: قم شهری زائرپذیر است و باید زمینه استقرار زائران در قم به بهترین شکل فراهم شود، توسعه گردشگری در قم چرخش مالی و اقتصادی خوبی را به وجود می‌آورد.
وی تصریح کرد: مصوبه شورای معادن به استان‌ها واگذار شد تا معادن فعال شود و تلاش اقتصادی خوبی صورت بگیرد، هر بستری که زمینه اشتغال و تسهیل سرمایه گذاری را فراهم کند جز راهبرد‌های اصلی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قم قطب صنعتی است در این ارتباط کمیته‌ای تصویب شد تا مشکلات مالی واحد‌های صنعتی مورد پیگیری جدی قرار بگیرد و بر اساس آئین نامه بانک مرکزی از ظرفیت‌های لازم حمایت شود.
وی گفت: همچنین توسعه دولت الکترونیک جهت کاهش فساد و رانت اداری ضروری است، زیرساخت‌هایی در این زمینه ایجاد شده، اما هنوز ارتباط و تعامل درستی بین سامانه‌های دولت الکترونیک برای استفاده عموم مردم شکل نگرفته است. لاریجانی عنوان کرد: از طرفی حجم وسیع بافت‌های فرسوده قم بهبود پیدا کند و ساخت و ساز رونق بگیرد.
وی متذکر شد: قانون هوای پاک باید مورد توجه مدیران در استان‌ها قرار بگیرد و با حضور کارشناسان آلودگی‌های برخی از واحد‌های صنعتی کاسته شود، کارخانجات به واسطه مشکلات زیست محیطی بر زمین نمانند و مشکلات آلودگی آن‌ها حل شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قم در بسیاری از عرصه‌ها می‌تواند پیشتاز باشد در جهت تسهیل امور مردم تلاش شود تا آن‌ها از رفاه برخوردار باشند.
وی گفت: یکی از دغدغه‌های جدی حمل و نقل عمومی است به خصوص در زمینه گازسوز کردن وسایل حمل و نقل باید اقدام شود در این باره ۲۵ درصد از نیاز‌های ما در حوزه حمل و نقل حل خواهد شد.
لاریجانی یادآور شد: با نگاهی کارشناسی، اولویت‌های پروژه‌ای در قم همانند قطار تهران- قم –اصفهان، مترو و منوریل احصاء شود تا بتوان این پروژه‌های نیمه کاره را تکمیل کرد.

قاضی‌زاده هاشمی: دستور رهبرانقلاب مربوط به اصلاح ساختار بودجه است نه اصلاح ساختار کشور
همچنین امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی درباره سخنان امروز لاریجانی مبنی بر دستور رهبر انقلاب برای اصلاح ساختار کشور توضیحاتی ارائه کرد. سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی درباره دستور رهبر انقلاب برای اصلاح ساختار کشور ظرف ۴ ماه آینده به خبرآنلاین گفت: این دستور مربوط به اصلاح ساختار کشور نیست بلکه درباره اصلاح ساختار بودجه کشور است بنابراین خبر یادشده ناقص است.

وی افزود: بعد از آنکه پیش نویس لایحه بودجه ۹۸ درآمد، رهبر معظم انقلاب نامه ای به شورای هماهنگی اقتصادی و دولت نوشتند و ۶ بند ایراد و توصیه داشتند. بعد مسئولان گفتند «اصلاح لایحه بودجه بر این اساس زمان می برد چون اصلاح برخی از بخش ها مقدمات و کار مطالعاتی می خواهد»، رهبر معظم انقلاب فرمودند «۴ ماه به شما فرصت می دهم، تاجایی که می توانید برای ارائه لایحه بودجه ۹۸ انجام دهید، مواردی هم که فرصت نمی شود، به صورت لایحه اصلاحیه در اردیبهشت ماه انجام دهید».

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره مرجع اصلاح لایحه بودجه اظهار کرد: دولت باید لایحه اصلاح بودجه را تدوین و آن را تقدیم مجلس کند. وقتی این لایحه به مجلس آمد نمایندگان رسیدگی خواهند کرد. یعنی شروع، کارکارشناسی و تدوین لایحه در دولت انجام می شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر