پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 46134
تاریخ انتشار: 17 بهمن 1397 09:36
عزم آمریکا در مقابله با ایران قاطع است/

ترامپ: از این ایران چشم بر نمی‌داریم

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه خود در کنگره سه شنبه شب ۵ فوریه، با اعلام برگزاری دومین نشست با رهبر کره شمالی بر سر تسلیحات هسته ای این کشور، تاکید بر ساخت دیوار در مرز کشورش با مکزیک و دعوت آمریکاییان به «اتحاد ملی»، علیه ایران سخنانی بر زبان راند..
همانگونه که انتظار می رفت دونالد ترامپ در کنگره بر لزوم ساخت دیوار مرزی در مرز آمریکا و مکزیک تاکید کرد و هدف از ساخت آن را مقابله با موج تازه‌ مهاجران غیرقانونی خواند که به مرز کشورش یورش آورده اند. ترامپ هدف دیگر از عزم خود در ساخت چنین دیواری را مقابله با تبهکارانی خواند که با خود و از مرزهای جنوبی جرم و جنایت را به آمریکا می آورند. وی دفاع از شهروندان آمریکا، مشاغل و زندگی و امنیت آن را یک «وظیفه اخلاقی» دانست.
وزارت دفاع آمریکا برای تقویت مراقبت مرزبانان از مرز این کشور با مکزیک نزدیک به ۴ هزار سرباز تازه نفس به مرز دو کشور گسیل می کند. دمکرات‌های آمریکا با هزینه بیش از ۵ میلیارد دلاری درخواستی دونالد ترامپ برای ساخت این دیوار مرزی مخالفند.
تحولات و بحران حاکمیت در ونزوئلا
آمریکا در کنار چند کشور مطرح اروپایی و نیز آمریکای لاتین خواستار کناره گیری نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری فعلی ونزوئلا از قدرت است و ریاست جمهوری خوان گوایدو، رهبر خودخوانده ونزوئلا را به رسمیت شناخته است. دونالد ترامپ در این خصوص و با بیان این که آمریکا در کنار مردم ونزوئلا ایستاده است گفت که واشنگتن از خواست اصلی مردم ونزوئلا که همانا رسیدن به «آزادی» است حمایت می کند.

دیدار با رهبر کره شمالی
رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در کنگره گفت که دومین دیدار خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را در دو روز ۲۷ و ۲۸ فوریه در ویتنام برگزار می کند. آقای ترامپ رویکرد دولتش در قبال پیونگ یانگ و مذاکرات هسته ای با کره شمالی را یکی از دستاوردهای بزرگ خود می خواند.

توافق هسته‌ای با ایران و تحریم‌ها
دونالد ترامپ بار دیگر با سخنانی علیه  ایران، بر موضع سرسختانه خود در قبال ایران تاکید کرد و گفت که عزم واشنگتن در مقابله با ایران قاطع است.
وی بار دیگر و با تاکید بر کارآیی و بازگشت تحریم های اعمال شده علیه ایران اعلام کرد برای این که ایران به سلاح هسته ای دست نیابد از توافق اتمی کشورهای قدرتمند جهان با ایران، از آن خارج شده است. وی در ادامه ادعاهای خود گفت:"از ایران که مرگ بر آمریکا می‌گوید و تهدید به نسل‌کشی علیه یهودیان می‌کند، چشم بر نمی‌داریم."
سوریه، افغانستان و مذاکرات با طالبان
رئیس جمهوری آمریکا با ابراز تردید در به نتیجه رسیدن مذاکرات کشورش با گروه طالبان، آن را تلاشی خواند برای دستیابی به صلح و توافقی سیاسی که می بایست انجام شود. وی هدف از به نتیجه رسیدن این مذاکرات را هم راستا با کاهش حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان دانست.
ترامپ با بیان این که آمریکا بعنوان کشوری بزرگ نباید وارد «جنگی بی پایان» شود از تصمیم خود در خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه نیز دفاع کرد.
منتقدان دموکرات و نیز جمهوریخواه تصمیم آقای ترامپ به خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان و سوریه را شتابزده می خوانند و با آن مخالفت می ورزند.
دونالد ترامپ قرار بود سخنرانی سالانه خود در کنگره آمریکا را یک هفته پیش در ۲۹ ماه ژانویه ایراد کند که به دلیل مخالفت دموکرات‌ها بر سر ساخت دیوار مرزی مکزیک و همچنین تعطیلی ۳۵ روزه بخشی از دولت به تعویق افتاد. نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان، با ایراد این سخنرانی پیش از باز شدن بخش‌های تعطیل شده دولت، مخالفت کرده بود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر