پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 46127
تاریخ انتشار: 17 بهمن 1397 08:44
تغییر حال و هوای جشنواره با یک فیلم و پولادی که پشیمان شد

جشنواره فجر در روز هفتم

تغییر حال و هوای جشنواره فجر با فیلم «۲۳ نفر» و منصرف شدن پولاد کیمیایی از مهاجرت مهم ترین اتفاقات و حواشی روز هفتم جشنواره بودند.
به گزارش راه امروز: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر سه شنبه ۱۶ بهمن هفتمین روز از برگزاری را نیز پشت سر گذاشت و دیگر زمان زیادی به انتهای این رویداد سینمایی بزرگ کشور و شور و حالی که به سینمای ایران وام داده بود نمانده است. هفتمین روز جشنواره فیلم فجر با اکران فیلم هایی در پریس سینمایی ملت همراه بود که بعضی انتظارات را برآورده کردند و برخی نیز ناامیدکننده حاضر شدند.
حال و هوای دفاع مقدسی در سینمای اهالی رسانه
نخستین سانس روز سه شنبه ۱۶ بهمن به فیلم مستند «نت های مسی یک رویا» به کارگردانی رضا فرهمند برای تماشاگران به نمایش درآمد، این فیلم داستان امید و شور زندگی کودکی ۱۰ ساله را در یک منطقه جنگ زده به تصویر کشیده است.
مرتضی فرهمند تهیه کننده این مستند نیز در نشست خبری که برگزار شد ابراز امیدواری کرد که اولین نمایش خارجی «نت های مسی یک رویا» در جشنواره کن باشد.
دیگر فیلمی که روز هفتم جشنواره برای اهالی رسانه و منتقدان روی پرده رفت، «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان بود. فیلمی که پیش از فرارسیدن زمان نمایش آن در پردیس ملت گمانه زنی‌های بسیاری درباره سوژه آن و مضمون سیاسی که دارد انجام شده بود و بسیاری آن را نسخه خفیفی از آژانس شیشه ای ابراهیم حاتمی کیا دانسته بودند.
نشست پرسش و پاسخ این فیلم نیز نکات جالبی را به همراه داشت، کارگردان این اثر علت نامی که برای فیلمش در نظر گرفته است را دیالوگی یکی از سکانس ها دانست که به دلیل مشکلات فنی حذف شده و در نسخه نمایش داده شده وجود نداشت. همچنین او از نیروی انتظامی نیز بابت حذف یک سکانس دیگر که درباره تقابل نیروهای امنیتی و بسیج بود گلایه کرد.
سومین فیلمی که در روز سه شنبه به نمایش درآمد، اثری با حال و هوا و مضمون دفاع مقدس بود به نام «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری، این فیلم به ماجرای ۲۳ نوجوان ایرانی که در اسارت عراق بودند و صدام سعی داشت تا از آن ها سواستفاده تبلیغاتی کند. این فیلم حال و هوای متفاوتی را به پردیس سینمایی ملت بخشید خصوصا زمانیکه تعدادی از رزمندگان جنگ در کنار بازیگران نوجوان این فیلم در مراسم اکران و نشست خبری حضور پیدا کردند.
سانس پایانی جشنواره فجر در هفتم به فیلم «پالتو شتری» ساخته مهدی علی میرزایی بود، فیلمی که کمدی متفاوتی را به تماشاگر نمایش می دهد. با این حال فیلم آنطور که به نظر می رسید در جلب نظر اهالی رسانه و منتقدان موفق عمل نکرد.
از مسایل جالب توجه نشست خبری این فیلم اظهارات کارگردان آن بود که تاکید کرد هدف خاصی از ساخت این فیلم نداشته است و به نظرش کمدی آن مختص تحصیل کرده هاست.
پردیس ملت در روز هفتم جشنواره میزبان چهره‌هایی چون محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و حجت الله ایوبی رییس اسبق سازمان سینمایی و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو بود.

فیلم هایی که در سانس فوق العاده بی‌رغیب‌اند
سینماهای مردمی در روز هفتم جشنواره نسبت به روزهای گذشته روز نسبت خلوت تری را پشت سر گذاشتند با این حال بازار سانس های فوق العاده حسابی گرم بود.
فیلم های «مسخره باز» ساخته همایون غنی زاده، «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی، «زهرمار» نخستین اثر سینمایی جواد رضویان، «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی، «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار و «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی در روز سه شنبه در سینماهای مردمی به سانس فوق العاده رسیدند. همچنین فیلم «قسم» ساخته محسن تنابنده نیز با استقبال زیادی در پردیس چارسو همراه بود.
از جمله چهره های شاخص حاضر در سینماهای مردمی نیز می توان به رضا کیانیان که برای تماشای فیلم «مسخره باز» در پردیس سینمایی کورش حضور پیدا کرده بود اشاره کرد. همچنین مهناز افشار و پیمان معادی به همراه صفی یزدانیان کارگردان فیلم «ناگهان درخت» در پردیس سینمایی آزادی ضمن دیدار با علاقه مندان به تماشای این فیلم نشستند.
هفت فیلم منتخب آرای مردمی در روز هفتم
در روز سه شنبه ۱۶ بهمن هفت فیلم برتر آرای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر هم اعلام شد و در نهایت فیلم «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی از دور رقابت کنار رفت.
فیلم‌های «۲۳ نفر»، «غلامرضا تختی»، «متری شیش و نیم»، «سرخپوست»، «ماجرای نیمروز: رد خون»، «شبی که ماه کامل شد»، «جان دار» هشت فیلم برتری هستند که توانسته‌اند نظر مخاطبان را جلب کنند و باید دید در پایان کدام فیلم می تواند سیمرغ این بخش را از آن خود کند و تا روزهای پایانی جشنواره در جلب نظر مخاطبان موفق باشد.

ماجرای ادامه‌دار پولاد کیمیایی
دیگر حاشیه روز هفتم جشنواره همچون روز گذشته به پولاد کیمیایی مرتبط بود، او که پیش از این خبر از مهاجرتش از ایران داده بود، اعلام کرد که به دلیل حمایت دوستانش و لطفی که به او داشتند از این تصمیم صرف نظر کرده است. 
او گفته است: «تا روزی که نفس دارم میمونم و میجنگم حتی از مخالفانم هم ممنونم چون انگیزه بیشتری دارم تا خودم رو بیشتر ثابت کنم همیشه در قلب من هستین و به امید شما هر کاری میکنم کجا برم با وجود فرشته‌هایی مثل شما»
او همچنین در گفتگویی درباره جزییات این تصمیمش و اتفاقاتی که پس از آن رخ داد توضیح داده است.
منبع: خبرآنلاین
برچسب ها: جشنواره فجر
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر