پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 46101
تاریخ انتشار: 16 بهمن 1397 10:32
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره عملکرد در دوره هشتم اتاق بازرگانی اظهار کرد: اگر بخواهیم روند عملکرد اتاق را دوه‌های مختلف بررسی کنیم، خواهیم دید که در بخش اول، 27 سال اتاق ایران از سوی یک طیف اداره می‌شد اما پس از آن شروع به پوست اندازی کرد و مرحله به مرحله تعامل با دیگر بخش‌ها ایجاد شد.
به گزارش راه امروز: رئيس كنفدراسيون صادرات ايران، با بیان این مطلب در ادامه افزود: بعد از این دوره و با توجه به تصویب قانون محیط کسب و کار، تا حدودی روابط بهتر شد و جایگاه اتاق‌های بازرگانی بین حاکمیت افزایش یافت. در واقع تصویب این قانون از سوی مجلس شورای اسلامی، منجر شد تا حضور اتاق‌ها در مراکز تصمیم‌گیری به رسمیت شناخته شود.

محمد لاهوتی  در گفت وگو با «اتاق خبر»، البته گرچه اعضای اتاق همیشه در اقلیت بودند اما حضور آنها در انعکاس نظراتشان اثر داشت و منجر به بهبود جایگاهشان شد تا پر اهمیت‌تر از گذشته باشند و دولتی‌ها نیز مجبور به استفاده از نظرات آنها بر اساس قانون محیط کسب و کار شدند.

به گفته لاهوتی، قانون بهبود فضای کسب و کار 100درصد اجرایی نشده و جزو شعارهای انتخاباتی رییس جمهور بوده و اجرایی کردن این قانون نیز به عنوان یکی از شعارهای مهم اقتصادی خود مطرح کرده است، با این حال اکنون نیز در دولت دوازدهم نیز این قانون به صورت کامل اجرایی نشده و برخی از موارد آن اجرایی شده است. به این شکل که جایگاه اتاق را در بخش حاکمیتی افزایش داده و به طبع آن اتاق ها تاثیرگذاری بیشتری در تصمیم گیری ها داشته اند.

 عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه سخنانش درباره روند کاری اتاق در دوره هشتم نیز اظهار کرد: در مقایسه دوره هشتم اتاق بازرگانی نسبت به دوره قبل، می‌توان گفت که در اتاق تهران نسبت به دوره قبلش نقاط خوبی شکل گرفته و مسائل مهمی در این دوره مورد بررسی قرار گرفته و حل شده است که از جمله مهم ترین آنها ایجاد تشکل های استان تهران و احترام گذاشتن به جایگاه سرمایه‌گذاری، برگزاری انتخاب صادرکننده نمونه، پرداختن به مشکلات دارندگان کارت بازرگانی و اصلاح آن، تعامل کمیسیون ها با تشکل ها و نمایندگان دولت بود که منجر به حل مشکلات شد، اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین در دوره هشتم اتاق بازرگانی تهران بحث تامین اجتماعی که سال‌ها بود دستگاه‌های بررسی کننده حساب‎های تولیدکنندگان به سال های قبل را بررسی می‌کردند رفع شد و تسعیر ارز صادرکنندگان نیز در دوره اتاق هشتم اتفاق افتاد.

به عقیده لاهوتی، اتاق‌های بازرگانی در هر دوره توانستند عمکلرد بهتری نسبت به دوره قبل خود داشته باشند و سیر تکاملی طی کردند؛ امید است این روند تعاملی و مستمر ادامه یابد و دوره نهم نیز افرادی که به عنوان منتخب های بخش خصوصی به اتاق راه پیدا می‌کنند در جهت تکمیل و روند تکاملی و افزایش جایگاه اتاق در سیستم اقتصادی کشور تلاش کنند.

وی درباره اولویت‌هایی که در دوره نهم اتاق بازرگانی باید مورد توجه قرار گیرد نیز گفت: دوره نهم متفاوت از دوره‌های گذشته است و دلیل آن متفاوت بودن شرایط کشور است، بنابراین کسانی که در این دوره کاندید می‌شوند قطعا باید با علاقه، وقت و فداکاری در خدمت اتاق و اعضای اتاق باشند تا بتوانند با کمک و تعامل بیشتر با دولت (در شرایطی که به نظر می‌رسد سخت است) موضوع اقتصاد به ویژه تجارت خارجی را با یک تعامل و به دور از حاشیه‌ها مورد توجه قرار دهند و مشکلاتش را برطرف کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر