پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 45709
تاریخ انتشار: 24 دی 1397 13:56
مجری محبوب برنامه نود بدترین روزهای خود را در تلویزیون سپری می کند

نقشه‌ی حذف عادل فردوسی‌پور؟!

میثاقی در برنامه «فوتبال برتر» سعی می‌کند که جدای از تمرکز بر بازی‌های لیگ آیتم‌های متنوع و گزارش‌های مختلفی از حواشی بازی‌های و تیم‌ها پخش کند. آیتم‌هایی که بیشتر به سبک نود تهیه می‌شوند. بسیاری معتقدند شبکه سه سیما در حال زمینه سازی برای جایگزینی میثاقی به جای فردوسی پور است.
به گزارش راه امروز:  ظاهرا قرار نیست بحث حذف فردوسی پور یا زمینه چینی برای حذف او از خبر‌ها خارج شود. پس از علنی شدن اختلافات عمیق فردوسی پور با رییس شبکه سوم سیما حالا خبر می‌رسد تلاش‌ها برای کنار زدن و یا کاستن از نفوذ مجری برنامه نود وارد فاز تازه‌ای شده است.
ماجرا از آنجا آغاز شده که اخیرا مرکز افکار سنجی صداوسیما نظرسنجی محدودی با شرکت ۴۰۴ نفر در شهر تهران انجام داده است که نتایج آن قابل تامل است.
«خندوانه» در صدر برنامه‌های پربیننده تلویزیون قرار گرفت. شاید این انتخاب قابل پیش بینی بود، اما در ادامه نتایج جالب توجهی از این نظر سنجی رقم خورد.
براساس این نظرسنجی، مسابقه «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار با ۴۹ درصد بیننده و برنامه‌های «حالاخورشید» با اجرای رضا رشیدپور با ۳۹ درصد، «نود» با اجرای عادل فردوسی‌پور با ۳۸ درصد از شبکه سه و به «خانه برمی‌گردیم» با ۳۱ درصد در رتبه‌های بعدی این نظر سنجی قرار دارند و به این ترتیب، فردوسی‌پور که در بدترین شرایط در رده دوم قرار می‌گرفت، این بار در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

هر چند که این نظرسنجی محدود نمی‌تواند نشانگر وضعیتی واقعی میل مخاطبان به برنامه‌های صداوسیما باشد، اما مشت نمونه‌ای از خروار است و حداقل نشان می‌دهد که سلبریتی‌های تازه تلویزیون از نود و عادل فردوسی پور عبور کرده اند.

حالا این سوال مهم مطرح است که آیا برنامه‌های تازه تلویزیون درخشان شده اند و یا اینکه نود افول کرده است.

بسیاری از ناظران معتقدند که نود اگر افول هم نکرده باشد، سالهاست که پیشرفتی در کار خودش نداشته است. فردوسی پور با همان سبک و سیاق گذشته در این برنامه عمل می‌کند و آیتم‌های نود هم تغییر چشمگیری نداشته اند. این در حالی است که سلیقه مخاطبان هر روز دچار تغییر می‌شود وبه نظر می‌رسد این برنامه هم نیاز به هوای تازه و تغییرات محسوس دارد.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر برنامه نود و عادل فردوسی پور گرفتار حاشیه‌هایی شده که بر کیفیت کار آن‌ تاثیر داشته است. فشار‌ها و حملات فوتبالی و غیر فوتبالی به این برنامه و مجری آن قطعا در آسیب دیدنش بی تاثیر نبوده است. بسیاری از مربیان و بازیکنان فوتبال در سال‌های اخیر به واسطه عملکرد برنامه نود به دشمنی با عادل فردوسی پور برخاسته اند و کمر به تعطیلی نود بسته اند. هر چند که تلاش هایشان بی نتیجه بوده است، اما اثرات منفی خود را گذاشته است.

با این حال این موارد همیشه وجود داشته اند و اتفاق تازه‌ای پیش برای نود نبوده‌اند. اتفاق جدیدی که می‌تواند برای موقعیت این برنامه قدیمی و پربیننده خطرناک باشد را باید در تحولات مهر و آبان شبکه سوم سیما جست و جو کرد. 

در آن مقطع برنامه ۹۰ برای دوهفته پیاپی از تلویزیون پخش نشد. از ۲۸ مرداد ۱۳۷۸ این برای نخستین بار بود که این برنامه در جریان برگزاری رقابت‌های لیگ برتر و جام حذفی فوتبال، دو هفته پیاپی روی آنتن شبکه سه تلویزیون نرفت.

گفته شد که تصمیم عادل فردوسی‌پور مبنی بر عدم اجرای برنامه ۹۰ پس از پخش مستقیم بازی تیم‌های انگلیس و اسپانیا در لیگ ملت‌های اروپا، با واکنش مدیر شبکه روبرو شده بود و او هفته بعد از آن جلوی پخش برنامه نود را گرفت.

۳۰ مهر درحالی که نام ۹۰ در فهرست برنامه‌های شبکه ۳ قرار داشت، ناگهان اعلام شد که با تصمیم مدیر این شبکه، برنامه ۹۰ حذف شده است. روابط عمومی شبکه سه تلویزیون ایران کمی بعد در بیانیه‌ای اعلام کرد: "با عنایت به رفتار غیرحرفه‌ای تهیه کننده و مجری برنامه نود در عدم پخش این برنامه بعد از بازی انگلیس-اسپانیا در دوشنبه گذشته و همچنین استمرار رفتار خارج از عرف ایشان در مصاحبه خلاف ابلاغ گروه ورزش، برنامه مذکور این هفته پخش نخواهد شد. "

نقشه‌ی حذف فردوسی‌پور؟!فردوسی پور با علی فروغی مدیر جوان شبکه سوم سیما به اختلاف خورده است

ماجرا این بود که بین عادل فردوسی پور و رییس جوان و تازه کار شبکه سوم سیما اختلافاتی به وجود آمده بود. رییس جدید دست عادل را در زمان بندی برنامه بسته بود و از طرف دیگر نسبت به برنامه هم انتقاداتی داشت.
 
علی فروغی رییس شبکه سوم سیما است. او ۳۰ سال سن دارد و زمانی که برنامه نود در تلویزیون پخش شد او یازده سال داشت. فروغی پیش از این که به ریاست شبکه سوم سیما برسد، رئیس مرکز بسیج صدا و سیما و مدیر مرکز تخصصی معاونت فرهنگی- اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین بود. او فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد حقوق عمومی دانشگاه امام صادق است.
 
اختلاف فردوسی پور و و فروغی در برنامه "حالا خورشید" با اجرای رضا رشیدپور کاملا علنی شد. فروغی در این برنامه اعلام کرد که نود از هفته بعد پخش خواهد شد، اما پس از آن گفت که به رغم محبوبیت برنامه نود، مردم از تصمیم‌هایی که "قاطعیت منطقی و عقلانی" داشته باشند، حمایت می‌کنند.

او با اشاره به اخراج جرمی کلارکسون مجری برنامه "تخت گاز" بی بی سی پس از درگیری با تهیه کننده برنامه گفت: "ما خود را با بی بی سی مقایسه می‌کنیم، چون شبکه سه رسانه‌ای حرفه‌ای و جدی است. "

علی فروغی همچنین گفت که پخش بازی اسپانیا و انگلیس از شبکه سه تلویزیون ایران بجای شبکه ورزش، به دلیل همزمانی آن با بازی "ایسلند و سوئیس" بوده و این تصمیم در "شورای کنداکتور" گرفته شده است. فروغی گفت ما از فردوسی پور خواستیم بعد از بازی نود را اجرا کند، اما او مخالفت کرد.

با این حال عادل فردوسی پور به صراحت اعلام کرد که "مخالف پخش نود نبوده است." او گفت: «شاید واقعا سوءتفاهمی رخ داده است.»

فردوسی‌پور همچنین در پاسخ به علی فروغی که از او به دلیل "مطرح کردن مسائل خانواده تلویزیون در بیرون" انتقاد کرده بود، گفت: «به هر حال در هر مجموعه‌ای اختلاف سلیقه وجود دارد. اصلا قرار نیست من و فروغی مثل هم فکر کنیم. البته کاملا همه دیسیپلین و اصول حرفه‌ای را رعایت کرده‌ام. من اصول را می‌دانم. اتفاقی که دو هفته قبل جناب فروغی درباره آن صحبت کرد همانطور که گفته شد یک اختلاف سلیقه بود. اینکه بازی در شبکه سه پخش شود تصمیمی بود که من می‌توانستم با آن مخالف باشم، ولی تصمیمی بود که در نهایت گرفته شد و من هم به تصمیم شبکه احترام گذاشتم.»

به این ترتیب گفتگو با "حالا خورشید" هم نتوانست اختلافات بین فروغی و فردوسی پور را کاهش داد. حتی می‌توان گفت سخنان پایانی فردوسی پور در واقع تاکیدی دوباره بر این اختلافات بود. پس از این برنامه رضا رشیدپور در یادداشتی اینستاگرامی از عادل فردوسی پور گلایه کرد که چرا به "اختلافات و سوء تفاهم ها" تاکید کرده است.
 
این جدل میان فروغی و فردوسی پور نشان داد که ماجرا فراتر از اختلاف بر سر زمان پخش نود است. برخی ناظران در این باره معتقدند جدال "فروغی و فردوسی پور" نوعی جنگ قدرت در صداوسیما است. رییس شبکه سوم سیما به دنبال کاستن از نفوذ و قدرت مجری محبوب نود است.
حالا پس از گذشت حدود دو ماه از جنجالی فروغی و فردوسی پور زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد از تلاش حساب شده برای به حاشیه راندن مجری محبوب برنامه نود.

البته این تلاش‌ها از مدتی پیش آغاز شده، ولی اکنون آشکارتر شده است. پس از آنکه شبکه سوم برنامه "فوتبال برتر" را با محوریت محمد حسین میثاقی برای پوشش بازی‌های لیگ برتر در نظر گرفت، حالا ویژه برنامه جام ملت‌های آسیا را هم به میثاقی و احمدی سپرده است.

این در حالی است که در تورنمنت‌های اینچنینی عادل فردوسی پور همیشه یک پای اصلی برنامه‌ها بود، اما حالا او نهایتا در قامت یک گزارشگر ظاهر می‌شود.
 
محمد حسین میثاقی که دست پرورده فردوسی پور است و از وفاداران به روش مجری نود به حساب می‌آید حالا تبدیل به رقیبی جدی برای فردوسی پور شده است. چندی است شایعاتی پیرامون اختلاف او و فردوسی پور منتشر شده است البته میثاقی این شایعات را تکذیب کرده اما شواهد نشان می دهد اختلافاتی بین این دو مجری وجود دارد.

میثاقی در برنامه "فوتبال برتر" سعی می‌کند که جدای از تمرکز بر بازی‌های لیگ آیتم‌های متنوع و گزارش‌های مختلفی از حواشی بازی‌های و تیم‌ها پخش کند. آیتم‌هایی که بیشتر به سبک نود تهیه می‌شوند. بسیاری معتقدند شبکه سه سیما در حال زمینه سازی برای جایگزینی میثاقی به جای فردوسی پور است.

به این ترتیب به نظر می رسد پس از علنی شدن اختلافات فردوسی پور و علی فروغی، مدیران شبکه سوم سیما برای کاستن از نفوذ و قدرت فردوسی پور راه تازه ای را در پیش گرفتند و به جای حذف کامل فردوسی پور سعی دارند که او را به گوشه رینگ هدایت کنند. فردوسی پور دیگر یک مجری و تهیه کننده بلامنازع برنامه های فوتبالی نیست و حالا رقیب یا رقبایی دارد که می توانند جای او را پر کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر