چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: 45664
تاریخ انتشار: 21 دی 1397 16:38
در نشست هم‌اندیشی کانون‌های زنان بازرگان سراسر کشور در اتاق تهران واكاوي شد

مطالبات زنان كارآفرين چيست؟

اعضای کانون‌های‌ زنان بازرگان سراسر کشور با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به ارائه گزارش از عملکرد خود و هم‌اندیشی در باب توسعه حضور زنان در فعالیت‌های اقتصادی کشور پرداختند.
به گارش راه امروز: نخستین نشست هم‌اندیشی کانون‌های زنان بازرگان سراسر کشور که به همت کانون زنان بازرگان استان تهران در اتاق بازرگانی تهران برپا شد، با حضور معاون حقوقی رئیس‌جمهور و نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران به محلی برای بررسی چگونگی توسعه حضور و نقش‌آفرینی زنان در حوزه اقتصاد بدل شد. نشستی که لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور از ضرورت حضور زنان آموزش‌دیده در دانشگاه‌ها در فعالیت‌های اقتصادی و دریافت فرصت‌های شغلی گفت و پروانه مافی از توجه مجلس به ردیف‌های بودجه‌ای که به مساله توسعه اشتغال زنان و نقش‌آفرینی آنها می‌پردازد.
در این نشست که اعضای کانون‌های زنان بازرگان از شهرها و استان‌های مختلف کشور حضور داشتند، مسائلی چون راهکارهای برون‌رفت از تحریم‌ها و تقویت تعامل کانون با دیگر تشکل‌های ملی و استانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و روسای کانون‌های 20گانه سراسر کشور، گزارش عملکرد خود را نیز ارائه کردند.

در ابتدای این گردهمایی سراسر، سیده‌فاطمه مقیمی، رییس کانون زنان بازرگان ایران و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران، طی سخنانی از اثرات تقویت مشارکت اقتصادی زنان سخن گفت و اینکه افزایش مشارکت زنان به توسعه بخش خصوصی و بهبود رشد اقتصادی کشور منجر ‌می‌شود.

او در ادامه، گزارش عملکرد کانون زنان بازرگان استان تهران در سال جاری را نیز برای حاضران تشریح کرد. مقیمی با اشاره به اینکه مجمع کانون زنان بازرگان استان تهران هر دو سال یکبار برگزار و هیات مدیره این کانون نیز به مدت دو سال انتخاب می‌شود، گفت: انتخابات کانون زنان بازرگان تهران 29 اردیبهشت ماه امسال با حضور بیش از 60 نفر از زنان کارآفرین در محل اتاق بازرگانی تهران برگزار و اعضای هیات مدیره این کانون انتخاب شدند.

وی تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در حوزه‌های کشاورزی، حقوقی و بازرگانی را از دیگر اقدامات کانون زنان بازرگان تهران عنوان کرد و افزود: طی سال جاری، چندین بازدید از مراکز علمی، فناوری و تکنولوژی توسط کانون زنان بازرگان استان تهران صورت گرفته و اعضای این کانون و بانوان فعال در حوزه‌های اقتصادی با موضوعات مرتبط با تجاری سازی کسب وکارهای نو آشنا شدند.

کمک به راه‌اندازی کانون‌های استانی از دیگر برنامه‌های کانون زنان بازرگان استان تهران است که مقیمی به آن اشاره کرد و در همین رابطه، خاطرنشان کرد که طی سال جاری کانون زنان بازرگان استان قزوین نیز راه‌اندازی شده است.
برپایی جلسات اتاق‌های فکر از دیگر رسالت‌های کانون زنان بازرگان استان تهران است که به گفته رییس هیات مدیره این کانون، طی 9 سال اخیر نشست‌های آن به طور مرتب برگزار شده و در آن، ایده‌های نو در کسب‌وکار معرفی و مورد همفکری فعالان اقتصادی قرار ‌می‌گیرد.
عضو هیات رییسه اتاق تهران همچنین به برگزاری همایش‌های مرتبط با حوزه‌های اقتصاد و کسب‌و‌کار در سایر استان‌های کشور اشاره کرد و افزود: کانون زنان بازرگان استان تهران طی سال جاری موفق شد چندین همایش اقتصادی با مشارکت دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران، امیرکبیر و الزهرا برگزار کند.

نقش موثر تشکل‌ها در کاهش فشار تحریم‌ها
در ادامه این جلسه، نادر سیف، معاونت تشکل‌های اتاق ایران با بیان اینکه اقدامات خوبی در کانون ملی و استانی زنان بازرگان انجام گرفته است، ادامه داد: البته به نظر ‌می‌رسد این کانون، نهاد نوپایی است و اقدامات بسیاری برای انجام دارد. حال آنکه انتقادات سازنده و مصلحانه ‌می‌تواند به تعالی این تشکل کمک کند.

او با اشاره به اینکه تشکل‌ها عموما برای افزایش مطلوبیت‌ها، تقویت نقش میانجیگری، چانه‌زنی برای کسب مطالبات مشروع از دولت و ارتباط موثر با نهادهای خصوصی و دولتی نیازمند یک سری شاخص‌ها هستند، درباره این شاخص‌ها گفت: حکمرانی خوب زیربنای یک تشکل بوده و به اداره مطلوب تشکل اطلاق ‌می‌شود. در عین حال، برخورداری از استراتژی، برخورداری از یک رهبری چابک و نحوه تامین مالی و توسعه عضویت از جمله شاخص‌های حائز اهمیت در یک تشکل است. همچنین تقویت نقش تنظیم‌گری، تعامل با حاکمیت و شناسایی تشکل‌های متناظر و ارتباط با آنها به عنوان نقاط قوت تشکل‌ها تلقی ‌می‌شود.

سیف در ادامه گفت: پس از ابلاغ قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار در حوزه تشکل‌ها اقدامات موثری صورت گرفته و در پنج الی شش سال گذشته، تشکل‌های ملی و استانی به شکل کمی و کیفی توسعه پیدا کرده‌اند. به طوری که طی دو سال گذشته حدود 80 تشکل استانی تشکیل شده است.
او سپس با اشاره به یکی از اهداف این نشست، مبنی بر هم‌اندیشی در مورد راهکارهای برون‌رفت از تحریم‌ها، گفت: با توجه به شرایط بحرانی کشور، اتفاقا تشکل‌ها بسیار ‌می‌توانند اثرگذار باشند. به این دلیل که بنگاه‌های کوچک و متوسط در شمول تحریم‌ها قرار ندارند و این نوع بنگاه‌ها به عضویت تشکل‌ها در ‌می‌آیند. بر این اساس، تشکل‌ها ‌می‌توانند با شناسایی تشکل‌های متناظر خود در سطح بین‌المللی، انعقاد تفاهمنامه همکاری با آنها، معرفی اعضای خود به این تشکل‌ها و تبادل هیات‌ها از فشار تحریم‌ها بکاهند.
 او افزود: هدف دیگر این همایش، تعامل با تشکل‌های ملی و استانی است. البته در سطح تشکل‌های ملی، شاهد برخی اختلافات هستیم که این اختلافات عمدتا به اختلافات شخصی باز‌می‌گردد. در اتاق بازرگانی برای کاهش این اختلافات تدابیری اندیشیده شده است اما تا زمانی که این باور در تشکل‌ها شکل نگیرد که هدف کار تشکلی چیست، این مشکلات همچنان پابرجا خواهد بود. لازم است تشکل‌های استانی در امور خود با تشکل‌های ملی و بالادست خود هماهنگ باشند و تشکل‌های ملی نیز مشارکت‌جویانه رفتار کنند.

شبکه‌سازی زنان کارآفرین
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران نیز در این همایش، به تقویت زنان کارآفرین و حضور قدرتمند در عرصه‌های اقتصادی کشور در بستر شبکه‌سازی‌های هدفمند تاکید کرد و گفت: شبکه‌سازی مهم‌ترین ابزاری است که می‌تواند موازنه قدرت و سهم‌خواهی در فضای کسب‌و‌کار کشور را به نفع زنان تغییر دهد.

زهرا نژادبهرام با بیان اینکه کانون زنان بازرگان یکی از ابزارهای اثرگذار برای دستیابی به خواسته‌های قانونی زنان کارآفرین است، افزود: در فرآیند توسعه، شرط اولیه این است که گام به گام به پیش رفت، از این رو زنان کارآفرین و بازرگان کشور باید توجه داشته باشند که نباید انتظار داشت که همه خواسته‌های خود را از طریق شبکه‌های ایجاد شده و کانون‌های شکل گرفته، به دست آورند و در ابتدا باید در ریل‌گذاری‌ها نقش خود را ایفا کنند.

وی سپس به بررسی انجام شده در ارتباط با فرآیندها در اقتصادهای نوظهور در کشورهای مسلمان جهان اشاره کرد و افزود: بالاترین ضریب زنان کارآفرین در بنگاه‌های کوچک و متوسط، متعلق به اندونزی است و یکی از دلایل موفقیت این کشور، شبکه‌سازی دقیق و هدفمند زنان فعال اقتصادی در این کشور بوده است.

نژادبهرام در همین رابطه به مطالعه صورت گرفته در حوزه کشورهای اسکاندیناوی اشاره کرد و افزود: دولت‌ها در کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا برای جذب بیشتر زنان در هیات مدیره شرکت‌ها، بخشودگی‌های مالیاتی در نظر گرفتند و با ارائه آموزش‌های کاربردی برای آنان، توانستند شرکت‌ها را ترغیب به عضویت بیشتر زنان در هیات مدیره‌ها کنند.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه دولت‌ها موظفند برای ارتقای فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی برای زنان بسترسازی کنند، گفت: زنان کارآفرین در ایران نیز ‌می‌توانند از طریق اتاق‌های بازرگانی و کانون‌های زنان بازرگان، انتظارات و خواسته‌هایی را به منظور حمایت از زنان کارآفرین با دولت مطرح کرده و پیشنهاداتی را برای گنجاندن در لایحه بودجه سالانه دولت ارائه دهند.

حذف ردیف‌های غیرضرور بودجه 98 در مجلس
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با حضور در همایش کانون‌های سراسری زنان بازرگان، از تلاش مجلس برای حذف برخی ردیف‌های غیرضرور در لایحه بودجه سال 98 خبر داد.

پروانه مافی با بیان اینکه در شرایط سخت کنونی کشور، باید تعادل نسبی در بودجه بخش‌های آسیب‌پذیر و نیازهای اولیه و معیشتی مردم ایجاد کرد، افزود: مجلس شورای اسلامی قصد دارد در بررسی لایحه بودجه سال 98 کشور، در بخش بودجه عمومی دولت، تمام ردیف‌های غیرضروری را حذف و بودجه بخش‌های مربوط به طبقات آسیب‌پذیر را تقویت کند.

مافی در بخش دیگری از سخنانش و با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال 98 کشور، گفت: نمایندگان زن حاضر در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تلاش هستند تا ردیف‌هایی در این لایحه گنجانده شود که به رشد و ارتقای جایگاه زنان در کشور اضافه شود.

این نماینده مجلس همچنین از پیشنهادی خبر داد که بر اساس آن، سهم کرسی زنان در مجلس شورای اسلامی به 25 درصد افزایش یابد. پروانه مافی همچنین در این نشست، با اشاره به اعمال تحریم‌ها و تنگناهای پیش آمده برای کسب‌و‌کار بخش‌خصوصی کشور، گفت: زنان کارآفرین کشور باید فرصت طلایی تحریم‌ها را از دست نداده و از آن برای رشد و توسعه کسب‌و‌کار و بنگاه خود استفاده کنند.

این نماینده مجلس همچنین افزود: همان‌طور که روزانه در راهروهای مجلس شورای اسلامی، مردان کارآفرین و صاحب کسب‌وکارهای مختلف در حال چانه‌زنی با نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات واحدهای خود و دریافت تسهیلات هستند، زنان کارآفرین نیز باید خواسته‌ها و مطالبات خود را از مجلس و نمایندگان به طور جدی پیگیری کنند.

زنان می‌توانند نیمی اشتغال کشور را در اختیار بگیرند
معاون حقوقی رییس‌جمهور نیز در این همایش، با اشاره به اینکه در حوزه‌های تقنینی، اجرایی و قضا، هیچ‌گونه منعی برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف کشور وجود ندارد، گفت: دو حق مسلم برای زنان که از نظر عملی بسیار بنیادین است و هیچ اختلاف نظری نیز در آن وجود ندارد، حق تحصیل و آموزش و دیگری حق اشتغال است.

لعیا جنیدی افزود: نقطه ثقل مطالبات زنان باید این دو حق مسلم و قانونی آنان باشد و این در حالی است که بانوان کارآفرین، مظهر حق اشتغال در کشور هستند.

وی با بیان اینکه معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری آماده همراهی با زنان کشور در عرصه‌های مختلف است، افزود: در این معاونت چندین کارگروه و کمیته تخصصی برای رسیدگی به مشکلات بنگاه‌ها ایجاد شده است و زنان کارآفرین ‌می‌توانند مشکلات کسب وکار خود را با این معاونت در میان گذاشته و نسبت به رفع آن اقدام کنند.

جنیدی در همین رابطه به ایجاد کمیته حقوقی تحریم‌ها در معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری اشاره کرد و افزود: زنان بازرگان و کارآفرین اگر در مسیر تحریم‌ها دچار آسیب شده‌اند ‌می‌توانند از کمک‌های این کمیته بهره ببرند.

معاون حقوقی رییس‌جمهور همچنین به تدوین لایحه جامع شفافیت و چندین لایحه دیگر در این معاونت اشاره کرد و افزود: زنان کشور نشان داده‌اند که حضورشان در حوزه‌های مختلف کاری، توأم با ایجاد سلامت اداری و اقتصادی بوده است و ما نیز تلاش داریم همان‌طور که نیمی از ظرفیت دانشگاه‌های کشور در دست زنان است، نیمی از اشتغال کشور نیز در اختیار زنان باشد.

در پایان اولین نشست هم‌اندیشی کانون‌های زنان بازرگان سراسر کشور، با حضور معاون حقوقی رییس جمهور و نیز پروانه مافی نماینده مجلس شورای اسلامی، تندیس‌هایی به روسای کانون‌های زنان بازرگان در استان‌ها اهدا و از تلاش‌های آنان تقدیر شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر