جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 45634
تاریخ انتشار: 18 دی 1397 14:59
ریچارد گولدبرگ؛ معمار تحریم‌های ایران به تیم جان بولتون پیوست

بازگشت «معمار تحریم‌های بانک مرکزی ایران»

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، یکی از سرسخت‌ترین مخالفان ایران در واشنگتن را در یک سمت کلیدی در شورای امنیت ملی آمریکا منصوب کرده است
گولدبرگ معتقد است که نظام ایران شبیه شوروی است. بدین معنی که ایران یک محفل جهانی فرهنگ ضدآمریکایی است و اگر فشاری شبیه به فشار دولت ریگان بر ایران وارد شود، نظام ایران قابلیت فروپاشی را دارد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، یکی از سرسخت‌ترین مخالفان ایران در واشنگتن را در یک سمت کلیدی در شورای امنیت ملی آمریکا منصوب کرده است.  اگر چه کاخ سفید هنوز درباره ورود ریچارد گولدبرگ به شورای امنیت ملی هیج اظهارنظری نکرده است؛ اما رسانه‌ها و چهره‌های منتقد جمهوری اسلامی ایران از پیوستن گولدبرگ به تیم بولتون ابراز خوشحالی می‌کنند.

گولدبرگ در شورای امنیت ملی آمریکا، منصب «رئیس بخش مقابله با تسلیحات کشتار جمعی ایران» را برعهده خواهد گرفت. بنابراین، او در این منصب جدید، به طور تنگاتنگ با برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، کار خواهد کرد.
نکته قابل توجه درباره خبر انتصاب گولدبرگ، این است که این خبر را اولین بار وبگاه یهودی «جیویش اینسایدر» منتشر کرده و سپس مارک دوبوویتز، رئیس اندیشکده دست‌راستی «بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها»، معروف به FDD، آن را تایید کرده است.
دوبوویتز در توئیتر خود نوشت: «برای پیوستن به شورای امنیت ملی به منظور حداکثر کردن کارزار فشار علیه جمهوری اسلامی ایران، کسی بهتر از همکارم در FDD، ریچارد گولدبرگ، وجود ندارد.»
پس از انتشار خبر گولدبرگ، او مانند سایر مقامات شورای امنیت ملی، دسترسی عمومی به توئیت‌هایش را مسدود کرده است. انتصاب گولدبرگ، محافل ضدایرانی را بسیار خوشحال کرده است. الی لیک، دیدگاه‌نویس خبرگزاری بلومبرگ، که دیدگاه‌های سختگیرانه‌ای نسبت به ایران دارد، در توئیتی، ضمن بازنشر لینک خبر ورود گولدبرگ به شورای امنیت ملی در روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست»، با یک روز تاخیر، تولد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، را تبریک گفت. لیک، در واقع، به طور تلویحی، ورود یک منتقد سرسخت ایران به تیم بولتون را هدیه تولد ظریف دانسته است.

اما گولدبرگ کیست که مخالفان جمهوری اسلامی این قدر از ورود او به شورای امنیت ملی خوشحال هستند؟
ریچارد گولدبرگ، از جمله جوانانی است که به سرعت مدارج ترقی را در واشنگتن طی کرد. او در عنفوان جوانی، یعنی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴، به مدت ۱۰ سال، در کنگره به عنوان معاون رئیس دفتر و مشاور سیاست خارجی مارک کرک، سناتور سابق ایلینوی، خدمت کرد. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، او معاون رئیس دفتر در امور قانونی و سپس رئیس دفتر بروس رونر، فرماندار ایلینوی، شد.
از سال ۲۰۱۷، پس از ترک مناصب دولتی، گولدبرگ به اندیشکده FDD پیوست که بدون شک سرسخت‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای ایران است. گولدبرگ با دوبوویتز و همچنین محافل نزدیک به اسرائیل روابط بسیار نزدیکی دارد و در تامین حمایت مالی آمریکا از برنامه موشکی «پیکان ۳» اسرائیل نقش کلیدی ایفا کرده است.

گولدبرگ در مجلس سنا، به عنوان معمار اصلی شدیدترین تحریم‌های آمریکا علیه ایران شناخته می‌شود. او، به عنوان مذاکره‌کننده اصلی جمهوریخواه، درباره سه دور از تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران، سوئیفت و نیز کل بخش‌های اقتصاد ایران مذاکره کرده و در این خصوص مقالات و یادداشت‌های متعددی نوشته است. تلاش‌های او برای تحریم ایران، در کتابش به نام «جنگ‌های ایران» تشریح شده است.
او، علاوه بر طراحی تحریم‌ها، حتی از مقابله نظامی با ایران هم حمایت می‌کند. در فوریه ۲۰۱۸، زمانی که اسرائیل ادعا کرد یک پهپاد ایرانی را در آسمان خود سرنگون کرده است، گولدبرگ در آن زمان نوشت: «وقت آن رسیده است که رئیس‌جمهور ترامپ، با همکاری متحدان منطقه‌ای، بار دیگر یک نیروی نظامی بازدارنده و نیرومند در برابر توسعه‌طلبی ایران مستقر کند. دولتش در اکتبر اعلام کرد که سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است؛ لذا باید پایگاه‌ها و سلاح‌های آن در سوریه را هدف قرار دهد.»

انتصاب گولدبرگ نشان می‌دهد که بولتون همچنان به ایران بدبین است. مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه گذشته مدعی شد: «ما تردید اندکی داریم که رهبران ایران هنوز به طور استراتژیک به دستیابی به تسلیحات هسته‌ای قابل شلیک متعهد هستند.»

گولدبرگ دیدگاه‌های بسیار نزدیکی با بولتون و سایر تندرو‌های واشنگتن دارد. به گفته مجله نشنال‌اینترست، او معتقد است که نظام ایران شبیه شوروی است. بدین معنی که ایران یک محفل جهانی فرهنگ ضدآمریکایی است و اگر فشاری شبیه به فشار دولت ریگان بر ایران وارد شود، نظام ایران قابلیت فروپاشی را دارد.

او در یک جلسه استماع کنگره سیاست تغییر رژیم در ایران را رد کرده و گفته که آمریکا باید در برابر ایران سیاستی شبیه به سیاست کاخ سفید در برابر شوروی در دوران جنگ سرد اتخاذ کند. دولت دونالد ترامپ هم، ادعا می‌کند که به طور رسمی دنبال تغییر رفتار نظام ایران است نه خود نظام. اما سابقه چهره‌های تندرو دولت ترامپ، نظیر رودی جولیانی، وکیل ترامپ، و همچنین جان بولتون، و دیگران، نشان می‌دهد که آمریکا ممکن است در پشت پرده به فکر تغییر رژیم باشد. جولیانی، به کورت میلز، خبرنگار مجله نشنال‌اینترست، گفته تغییر رفتار ایران مانند معجزه است و بسیار بعید است که ایران رفتارش را تغییر دهد. پس این امر احتمالا به معنی بازگشت سیاست تغییر رژیم است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر