جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 45630
تاریخ انتشار: 16 دی 1397 18:35
از ۱۹ دسامبر، در بسیاری از شهر‌های سودان، از جمله پایتخت آن، خارطوم، در اعتراض به تصمیم دولت برای افزایش قیمت نان، تظاهراتی برپا شد که تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت.
به گزارش راه امروز: هدف معترضان این بود که یادداشتی درباره برکناری البشیر به او بدهند. علاوه بر این، اساتید دانشگاه خارطوم، که قدیمی‌ترین دانشگاه این کشور است، تجمعی برپا کردند و خواستار برکناری البشیر شدند. اما نیرو‌های امنیتی تعدادی از آن‌ها را بازداشت کردند.
به گزارش فرارو، مقامات سودان می‌گویند تاکنون حداقل ۱۹ نفر، از جمله دو نیروی امنیتی، در تظاهرات کشته شده‌اند، اما سازمان عفو بین الملل تعداد کشته‌ها را ۳۷ نفر اعلام کرده است. با گذشت بیش از دو هفته از آغاز اعتراضات، شعار‌های معترضان تندتر شده و برخی خواستار تغییر نظام سودان و سرنگونی عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان، شده‌اند.

البشیر در پاسخ به این شعار‌ها گفته آن‌هایی که می‌خواهند او را برکنار کنند و به قدرت برسند باید خود را برای انتخابات سال ۲۰۲۰ آماده کنند. البشیر اعلام کرده که دولتش با انتخابات به قدرت رسیده و بنابراین از مشروعیت مردمی برخوردار است.

در حالی که برخی تشکل‌ها خواستار برگزاری تظاهرات به سوی کاخ ریاست‌جمهوری شده‌اند، البشیر، محمد ابوزید مصطفی، وزیر بهداشت را به دلیل بالا رفتن قیمت داروها، برکنار کرد.

بشار جمعه ارو، سخنگوی دولت سودان، با صدور بیانیه‌ای، ضمن تعهد به حل مشکلات معیشتی مردم سودان، تلاش کرد معترضان را آرام کند. او گفته دولت کشورش تلاش‌هایی برای تامین کالا‌های اساسی و خدمات ضروری انجام می‌دهد.

با این حال به نظر می‌رسد معترضان از این اطمینان‌بخشی راضی نشده و برای برگزاری تظاهرات در برابر کاخ ریاست‌جمهوری مصمم هستند. روز شنبه، اتحادیه صنفی و سندیکا‌های کارگری سودان طی بیانیه‌ای گفتند: «از طرفداران‌مان دعوت می‌کنیم که در چهار مکان در خارطوم تجمع کنند و سپس به سمت کاخ ریاست‌جمهوری حرکت کنند.»

در روز‌های اخیر، انجمن‌های صنفی معلمان، پزشکان و مهندسان تظاهراتی برگزار کردند که به سرعت توسط نیرو‌های امنیتی پراکنده شد.

شنبه شب، همزمان با برکناری وزیر بهداشت، نیرو‌های امنیتی در میدان‌های صلی پایتخت مستقر شدند. گرانی کالا‌های اساسی سودانی‌ها را خشمگین کرده، اما کمبود دارو و افزایش قیمت آن در روز‌های گذشته، آتش خشم سودانی‌ها را شعله‌ور کرد. در پی گسترش اعتراضات، مدارس و دانشگاه‌های خارطوم از ۲۳ دسامبر به مدت نامعلوم تعطیل شدند.

در سال گذشته، سودان از یک بحران اقتصادی طولانی رنج برد. کالا‌های اساسی گران و کمیاب شد و میانگین تورم به ۷۰ درصد رسید.

روز یکشنبه، بار دیگر تظاهراتی در یکی از خیابان‌های نزدیک به کاخ ریاست‌جمهوری برگزار شد که نیرو‌های امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور آن را پراکنده کردند. هدف معترضان این بود که یادداشتی درباره برکناری البشیر به او بدهند. علاوه بر این، اساتید دانشگاه خارطوم، که قدیمی‌ترین دانشگاه این کشور است، تجمعی برپا کردند و خواستار برکناری البشیر شدند. اما نیرو‌های امنیتی تعدادی از آن‌ها را بازداشت کردند.
برچسب ها: انقلاب ، سودان
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر