پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: 45584
تاریخ انتشار: 15 دی 1397 13:33
بزودی دو تن از مقامات بلندپایه مقامات آمریکا به خاورمیانه سفر می‌کنند تا هم به متحدان درباره خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه اطمینان بدهند و هم علیه ایران جبهه واحدی ایجاد کنند.
یک مقام بلندپایه آمریکا به خبرگزاری بلومبرگ اطلاع داده که علیرغم تاکید ترامپ بر خروج سریع نیرو‌های آمریکا از سوریه، بولتون به مقامات اسرائیلی خواهد گفت که هیچ برنامه زمانی برای خروج ارتش آمریکا از سوریه وجود ندارد. به گزارش فرارو، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در یک سفر ۸ روزه، برای بررسی مسائل مرتبط با ایران، سوریه و یمن به ۸ پایتخت در خاورمیانه سفر خواهد کرد. پومپئو در ۸ ژانویه به عمان، قاهره، منامه، ابوظبی، دوحه، ریاض، مسقط و کویت می‌رود.

کاخ سفید تلاش می‌کند نگرانی متحدان خاورمیانه‌ایش از تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه را کمتر کند.

علاوه بر پومپئو، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، هم روز جمعه به اسرائیل و ترکیه سفر می‌کند تا با مقامات تل‌آویو و آنکارا درباره خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه گفتگو کند.

پیش‌بینی می‌شود که خروج ناگهانی نیرو‌های آمریکایی از سوریه، که به استعفای جیمز متیس، وزیر دفاع، و بریت مک‌گورگ، نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش، منجر شد، در رأس برنامه‌های سفر بولتون و پومپئو قرار گیرد. با این حال، مسائل مهم دیگری در این سفر‌ها بررسی خواهد شد.

تاکید بر ادامه حضور آمریکا در خاورمیانه
پس از اتخاذ تصمیم ترامپ درباره سوریه، به طور گسترده این شائبه مطرح شد که آمریکا در حال ترک خاورمیانه است. یک مقام وزارت خارجه آمریکا، هدف سفر پومپئو را مقابله با «روایت‌های اشتباه»، مبنی بر خروج آمریکا از خارومیانه، دانست. این مقام گفت: «ما هیچ جایی نمی‌رویم.» وی افزود هدف سفر پومپئو به خاورمیانه این است که به متحدان منطقه‌ای نشان دهد «آمریکا در حال ترک خاورمیانه نیست.»

اگر چه برخی عناصر حزب جمهوریخواه از تصمیم ناگهانی ترامپ درباره سوریه استقبال کردند، اما اکثر رسانه‌ها و نمایندگان کنگره این تصمیم را اشتباه و زیان‌بار دانستند که به نفع ایران و روسیه است. به دلیل همین انتقادات است که بولتون و پومپئو تلاش می‌کنند بر استمرار حضور آمریکا در منطقه تاکید کنند. سفر پومپئو به این همه کشور یک اقدام غیرمعمولی است که در یک شرایط ویژه صورت می‌گیرد. بنا به گفته مقامات دولت آمریکا، بازدید یک وزیر خارجه آمریکا از این همه کشور در یک سفر بسیار غیرمعمول است. چرا که پومپئو قبلا به عنوان وزیر خارجه یا رئیس سازمان سیا به اغلب این کشور‌ها سفر کرده بود.

به نظر می‌رسد تصمیم ترامپ درباره سوریه بدون مشورت با اعضای کابینه اتخاذ شده است. در حالی که ترامپ بر خروج سریع نیرو‌های کشورش از سوریه خبر داده بود، اکنون برخی مقامات آمریکایی می‌گویند هیچ برنامه زمانی برای این خروج وجود ندارد. مقامات دولت آمریکا به وبگاه واشنگتن فری‌بیکن گفتند: «هیچ برنامه زمانی برای خروج نیرو‌های نظامی‌مان از سوریه وجود ندارد. رئیس جمهور تصمیم گرفته که ما نیرو‌های نظامی‌مان را از سوریه خارج کنیم. اما این به شکل دقیق و بسیار هماهنگ‌شده با متحدان و شرکای‌مان انجام خواهد شد.»

مقامات اسرائیلی و برخی کشور‌های عربی از خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه نگران شده و آن را اقدامی به نفع گسترش نفوذ ایران ارزیابی کرده‌اند. همزمان با اعلام سفر بولتون و پومپئو به خاورمیانه، نشانه‌هایی درباره عقب‌نشینی آمریکا از تصمیم ترامپ ظاهر شده است. یک مقام بلندپایه آمریکا به خبرگزاری بلومبرگ اطلاع داده که علیرغم تاکید ترامپ بر خروج سریع نیرو‌های آمریکا از سوریه، بولتون به مقامات اسرائیلی خواهد گفت که هیچ برنامه زمانی برای خروج ارتش آمریکا از سوریه وجود ندارد. علاوه بر این، بولتون در جلسه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و اعضای کابینه‌اش، تاکید خواهد کرد که هیچ تصمیمی درباره خروج نیرو‌های آمریکا از پایگاه التنف سوریه اتخاذ نشده است.

این مقام آمریکایی افزود برخی نیرو‌های آمریکایی از سوریه به عراق منتقل خواهند شد، اما بولتون به دنبال این است که قبل از تصمیم‌گیری آمریکا درباره التنف، به ارزیابی‌های اسرائیلی‌ها و اردنی‌ها، بخصوص نگرانی‌شان درباره نفوذ ایران در سوریه، گوش بدهد.

ایجاد جبهه واحد در برابر ایران
پومپئو در کشور‌های عربی بر چند مسئله مهم تمرکز خواهد کرد که همگی به نوعی با ایران مرتبط هستند. مسئله نخست، پیگیری تاسیس «ائتلاف استراتژیک خاورمیانه» -معروف به ناتوی عربی- است. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا درخصوص سفر پومپئو به کشور‌های عربی آمده است: «در منامه، وزیر (خارجه) برای بررسی حوزه‌های همکاری دوجانبه و همچنین بررسی راه‌های گسترش شراکت راهبری آمریکایی-بحرینی با رهبران بحرین دیدار خواهد کرد. وزیر و رهبران بحرین به مسائل مهم منطقه‌ای، از جمله مقابله با تروریسم و همکاری از طریق ائتلاف استراتژیک خاورمیانه برای مقابله با فعالیت‌های خطرناک رژیم ایران، خواهند پرداخت.»

از چند ماه پیش اعلام شد که در دیدار آینده سران شورای همکاری خلیج فارس در اوایل سال ۲۰۱۹ با دونالد ترامپ تاسیس ناتوی عربی اعلام خواهد شد. اما استمرار بحران قطر مانع از اعلان تاسیس این ائتلاف نظامی شده است. به همین دلیل، پومئپو در دوحه بر «اهمیت متحدن بودن شورای همکاری خلیج (فارس) در ایستادن در برابر» ایران تاکید خواهد کرد.

پومپئو، چند روز قبل از سفر، درباره برنامه موشکی ایران هم هشدار داد. او در توئیتی مدعی شد که ایران برای پرتاب یک موشک ماهواره‌بر برنامه‌‎ریزی می‌کند. علاوه بر این، یک مقام آمریکایی به واشنگتن‌فری‌بیکن گفت: «رژیم ایران، خطرناک‌ترین بازیگر در منطقه است. برای ثبات، هیچ تهدیدی بزرگتر از رژیم ایران نیست. ۱۲ درخواستی که ایالات متحده مطرح کرده است، همچنان پابرجاست. وزیر (خارجه)، کارش را برای ترغیب متحدان و شرکای منطقه‌ای‌مان به مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم (ایران) ادامه خواهد داد.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر