پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: 45434
تاریخ انتشار: 02 دی 1397 16:02
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر متن گزارش تحقیق و تفحص از موسسه همشهری را قرائت کرد.
به گزارش راه امروز:‌ عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با قرائت گزارش تحقیق و تفحص از موسسه همشهری گفت: لازم به ذکر است که برای اولین بار موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری در دستور کار قرار گرفته و بر همین اساس یک تیم ۷ نفره شامل فخاری، حق‌شناس، خلیل‌آبادی، خداکرمی، فراهانی، نژادبهرام و بنده تشکیل شد و ۹۰۰۰ نفر ساعت کار پژوهشی و کارشناسی انجام گرفت.
حجت‌نظری صبح امروز با قرائت گزارش تحقیق و تفحص از موسسه همشهری گفت: لازم به ذکر است که برای اولین بار موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری در دستور کار قرار گرفته و بر همین اساس یک تیم ۷ نفره شامل فخاری، حق‌شناس، خلیل‌آبادی، خداکرمی، فراهانی، نژادبهرام و بنده تشکیل شد و ۹۰۰۰ نفر ساعت کار پژوهشی و کارشناسی انجام گرفت.
وی با بیان اینکه در راستای بررسی عملکرد موسسه همشهری در دوره قبل و شفاف سازی هزینه کرد آن‌ها بحث طرح تحقیق و تفحص از موسسه همشهری را زیر نظر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلید زدیم، گفت: شرکت همشهری در سال ۷۱ به صورت شرکت سهامی خاص با وظیفه چاپ و انتشار روزنامه ثبت شد؛ اما سال ۸۶ علاوه بر چاپ روزنامه گروه مجلات نیز فعالیت خود را آغاز کردند و در طول زمان تنوع مجلات همشهری به ۱۸ نوع رسید.

وی با بیان این که، اما سال ۹۶ به دلیل زیان‌ده بودن نشریات تنها نشریه جوان، سرنخ، دانستی‌ها، بچه‌ها، تندرستی، داستان، سرزمین من و ۲۴ چاپ می‌شد گفت: عناوین دیگر متوقف شدند.

نظری گفت: با توجه به جدول میانگین قیمت فروش مجلات، علی رغم افزایش ۵۰ درصدی قیمت هر نسخه فروش رفته در سال ۹۶ به علت کاهش ۵۶ درصدی فروش نسخ نسبت به سال‌های قبل درآمد فروش مجلات در سال ۹۶ نسبت به سال‌های ۹۴ و ۹۵، ۳۳ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه به طور متوسط ۴۵ درصد بهای تمام شده مجلات، سربار تولید است، گفت: عمده هزینه سربار، حقوق و دستمزد، استهلاک دارایی و سایر هزینه‌های عملیاتی جمعا ۸۱ درصد از کل هزینه سربار را شامل می‌شود.

نظری با بیان این که به طور متوسط نزدیک به ۲۹ درصد از قیمت تمام شده عایدی شرکت بوده است اظهار کرد: به طور متوسط حدود ۵۶ درصد هزینه حاصل از فروش و آگهی مجلات صرف هزینه مواد و دستمزد مستقیم می‌شده که ناشی از تعیین ناصحیح بهای فروش است.

وی با بیان اینکه شاهد کاهش فروش مجلات در سال ۹۶ نسبت به سال قبلش بودیم افزود: در سال ۹۶ یک میلیون و ۲۰۴ هزار نسخه به فروش رفت و این در حالی است که در سال ۹۴ میزان فروش ۲ میلیون و ۹۴۲ هزار نسخه بوده است و این در حالی است که شاهد افزایش برگشتی‌های روزنامه و مجلات در سال ۹۶ بوده‌ایم که نشان می‌دهد مخاطب مجلات ریزش کرده و اثر بخشی این مجلات کاهش یافته است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد سهام همشهری متعلق به شهرداری تهران است وبر همین اساس باید تابع آیین نامه استخدامی شهرداری باشد، گفت: در سال ۹۴ هیات مدیره همشهری اقدام به طبقه بندی و طراحی مشاغل جدید که فاقد مصوبه رسمی بوده، کرده است و هم اکنون ۱۳۶ پست جدید خارج از طبقه بندی در موسسه وجود دارد که این افراد متناسب با پست جدید خود حقوق و مزایا دریافت می‌کنند و حتی سال به سال پایه حقوق آن‌ها افزایش می‌یابد. در حالی که اصلا این پست مصوب ندارد.

وی با بیان این که متاسفانه شیوه ارتقاء به درون سازمانی در کمیته طبقه بندی مشاغل به گونه‌ای است که کارکنان برای گرفتن گروه جدید مستقیم به دبیر کمیته مراجعه می‌کنند و خارج از ضوابط و بدون درخواست مدیر ارتقاء می‌یابند، گفت: بررسی‌ها نشان داده که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ برخی از کارکنان تا ۶ گروه ارتقاء یافتند که این مساله موجب بی انگیزگی دیگران شده است.

نظری با بیان این که با وجود تراکم نیروی انسانی در سال ۹۵ موسسه همشهری بر اساس ابلاغیه شهردار وقت تهران اقدام به جذب می‌کند گفت: ۲۵۰ نفر از نیرو‌های قرار دادی به نیروی دائم تبدیل وضعیت دادند و ۳۰ نفر از نیرو‌های پیمانکاری به کارمند رسمی همشهری تبدیل شدند و باید بگویم تعداد پرسنل همشهری در سال ۹۴، یکهزار و ۲۹۹ نفر بوده، اما در سال ۹۶ به یکهزار و ۳۷۵ نفر می‌رسد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه در پروسه تغییر وضعیت استخدامی کارکنان تاییدیه تحصیلی و گواهی پایان خدمت به درستی دریافت نشده است گفت: ۱۲ نفر از کارکنان مدرک جعلی ارائه کردند و بر اساس این مدرک جعلی شغل، حقوق و پست گرفتند. اما بعد از افشا شدن موضوع پرونده ۶ نفر از آن‌ها به کمیته انضباطی ارسال شد و جعلی بودن مدرک آن‌ها تایید شد و پرونده ۶ نفر دیگر نیز در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه حدود ۴۵ درصد از حقوق و مزایای کارکنان مربوط به دستمزد مستقیم بخش تولید و ۵۵ درصد مربوط به بخش پشتیبانی است، گفت: ۴۲ درصد از نیروی انسانی همشهری وظیفه پشتیبانی را بر عهده دارند و جالب است بدانیم ۲۵۰ نفر در معاونت مالی و ادرای همشهری فعالیت می‌کنند و تنها ۳۴ درصد از پرسنل در تحریریه مشغول به کار هستند و دقت داشته باشید که چاپخانه اصلی همشهری ۲۳۶ پرسنل دارد که نسبت به چاپ ۸ برگه اصلی روزنامه و چاپ مجلات که عمدتا هفته نامه و ماه نامه هستند اقدام می‌کنند.

نظری با بیان اینکه در سال ۹۶ حداکثر دریافتی مدیر عامل همشهری ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است گفت: سال ۹۶ بالاترین حکم حقوقی در همشهری مبلغ ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان متعلق به معاون مالی و اقتصادی شعبه همشهری بوده که با اضافه کار و پاداش این مبلغ به ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در ماه رسیده که این رقم بر خلاف دستورالعمل پرداخت حقوق بوده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان این که علی رغم ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان ۸ نفر بازنشسته در شرکت همشهری به صورت قرارداد تمام وقت مشغول هستند و دو نفر از مدیران همشهری که در پست معاونت مالی و معاونت بازرگانی مشغول هستند نیز بازنشسته بودند، اظهارکرد: با این که قرارداد تمام وقت آن‌ها لغو شده، اما قرارداد کارشناسی ۵۹ ساعته با آن‌ها امضاء کرده‌اند.

وی با بیان این که در سال ۸۴ شرکت همشهری اقدام به واسپاری بخش توزیع روزنامه و محصولات خود به بخش خصوصی کرده که بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت گذاری قرارداد‌ها بدون مبنا و معیار بوده است گفت: تشریفات قانونی نیز در این واگذاری رعایت نشده است.

نظری با بیان این که خرید چاپخانه برای موسسه همشهری توجیحی ندارد، تصریح کرد: یکی از دلایل توجیهی خرید چاپخانه کاهش هزینه انبار داری کاغذ عنوان شده و این خرید در حالی بود که باید اول ماشین چاپ می‌خریدند نه این که یک چاپخانه را خریداری می‌کردند و این اتفاق در شرایطی رخ داد که ۳۱ درصد روزنامه همشهری و ۴۵ درصد مجلات کاهش چاپ داشتند و خرید این چاپخانه جدید توجیه منطقی نداشت و این در حالی بود که با خرید چاپخانه ۴۱ نفر از نیروی انسانی نیز به شهرداری اضافه شد.

وی با بیان این که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته درآمد حاصل از فروش هر نسخه از مجلات به طور متوسط نزدیک به ۲۹ درصد قیمت تمام شده هر نسخه است گفت: درآمد سال ۹۶ نسبت به ۹۴ و ۹۵ به طور متوسط ۲۵ درصد کاهش داشته است و به طور متوسط نزدیک به ۵۰ درصد قیمت تمام شده صرف دستمزد و ... می‌شود و درآمد آگهی‌ها نیز به طور متوسط ۳۲ درصد کاهش یافته است.

این عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که اکثر معاملات بدون مناقصه و با ترک تشریفات بوده است، گفت: متأسفانه قرارداد‌هایی توسط مؤسسه همشهری منعقد شده که موضوع آن بی ارتباط با همشهری بوده مثلا قرارداد فیلم مستند از مبارزات مردم عراق علیه داعش، قرارداد چاپ روزنامه همدلی که این بدهی به موسسه بازگردانده شده است و یا قرارداد بررسی وضعیت عفاف و حجاب کارمندان زن شهرداری و یا ساخت فیلم مستند فرهنگی ۴۰ دقیقه‌ای در قالب ۲۵ سی دی و یا قرارداد چاپ روزنامه در کشور امارات و قرارداد چاپ و انتشار نشریه حزب‌الله از دیگر قرارداد‌های همشهری بوده است.

نظری با بیان اینکه مؤسسه همشهری نیازمند بازنگری اساسی است تصریح کرد: آیین نامه‌های مالی و معاملاتی این شرکت باید مورد بازنگری قرار گیرد و همچنین کمیته حسابرسی داخلی دراین موسسه مستقر شود.

وی با بیان اینکه به منظور پیگیری گزارشات سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با پرونده‌های مطروحه در مراجع قضایی باید اقدامات لازم صورت بگیرد گفت: لازم است که شورای شهر تهران، ورود جدی در خصوص وضعیت موسسه همشهری داشته باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر