جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: 45412
تاریخ انتشار: 26 آذر 1397 18:30
از سوي وزارت خارجه عربستان صورت گرفت؛

پاسخ تند آل سعود به مجلس سنای آمریکا

وزارت خارجه عربستان سعودی این اقدام سنا را «مداخله» در امور خود براساس «اتهامات کاذب» توصیف کرد.
به گزارش راه امروز: وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای که خبرگزاری رسمی عربستان منتشر کرده نوشت: "عربستان تازه ترین موضع گیری سنای آمریکا را محکوم می کند. این بیانیه افزود که این قطعنامه "بر ادعاهای نادرست استوار است و عربستان هرگونه مداخله در امور داخلی خود را کاملا رد می کند."
عربستان سعودی قطعنامه های سنای آمریکا برای پایان کمک نظامی این کشور به ائتلاف تحت رهبری عربستان در جنگ یمن و مقصر شناختن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای قتل جمال خاشقجی را محکوم کرده است.
هرچند قطعنامه روز پنجشنبه سنا عمدتا حرکتی نمادین است اما هشداری به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره خشم قانونگذاران از سیاست های او نسبت به عربستان بود.
وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای که خبرگزاری رسمی عربستان منتشر کرده نوشت: "عربستان تازه ترین موضع گیری سنای آمریکا را محکوم می کند." این بیانیه افزود که این قطعنامه "بر ادعاهای نادرست استوار است و عربستان هرگونه مداخله در امور داخلی خود را کاملا رد می کند."
آمریکا تاکنون علنا به بیانیه عربستان واکنش نشان نداده است. این اولین بار از زمان سال ۱۹۷۳ است که یک مجلس کنگره آمریکا به خروج نیروهای آمریکایی از یک مناقشه نظامی رای می دهد. بعضی از اعضای جمهوری خواه سنا در سرپیچی از رئیس جمهور به تصویب این قطعنامه با ۵۶ رای در مقابل ۴۱ رای کمک کردند.
این قطعنامه غیرالزام آور از آقای ترامپ می خواهد کلیه نیروهای آمریکایی که به نحوی در خصومت ها در یمن درگیر هستند را خارج کند. این شامل نیروهایی که با اسلام گرایان افراطی می جنگند نمی شود.
سنا سپس به اتفاق آرا قطعنامه ای در محکومیت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد در ماه اکتبر در کنسولگری عربستان در استانبول صادر کرد. آن قطعنامه از عربستان می خواست مسببان آن قتل را مجازات کند.
البته آمریکا ماه پیش تصمیم گرفت به سوخت گیری هوایی جنگنده های ائتلاف عربستان پایان دهد و قطعنامه پنجشنبه - اگر در نهایت قانونی شود - مانع از سرگیری آن خواهد شد.
آقای ترامپ قول داده است قطعنامه های سنا را وتو کند و درحال حاضر احتمال تصویب مشابه آنها در مجلس نمایندگان - که روز چهارشنبه رای گیری در این باره را مسدود کرد - کم است.
با این حال سناتور دمکرات برنی سندرز که از طراحان این قطعنامه هاست گفت انتظار دارد بعد از روی کار آمدن دمکرات ها در ماه ژانویه در مجلس نمایندگان مشابه آنها تصویب شود.
دولت ترامپ استدلال کرده بود که طرح مربوط به یمن باعث تضعیف ائتلاف عربستان در برابر حوثی های مورد حمایت ایران در یمن خواهد شد.
مقام های کاخ سفید همچنین بر اهمیت روابط اقتصادی با ریاض تاکید کرده اند. گزارش ها در رسانه های آمریکایی حاکیست که جارد کوشنر مشاور و داماد آقای ترامپ همچنان به روابط با ولیعهد عربستان ادامه می دهد.

در همین حال این یک مقام در وزارت خارجه عربستان نیز در تفسیر جوابیه کشورش تاکید کرد، ریاض بر ادامه و توسعه روابط با واشنگتن اصرار دارد و از چنین موضع‌گیری‌های اعضای نهادی معتبر در کشوری هم‌پیمان و دوست تعجب می‌کند. عربستان به رهبری ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی برای آمریکا احترام زیادی قایل است و روابط استراتژیک سیاسی، اقتصادی و امنیتی عمیقی با این کشور دارد که طی دهه‌های گذشته در جهت خدمت به منافع دو کشور و دو ملت بوده است.
این مقام سعودی در ادامه دفاعیات خود از کشورش این گونه ابراز عقیده کرد که عربستان کاملا با هر گونه مداخله در امور داخلی یا زیر سوال بردن جایگاه رهبرانش که ملک سلمان و ولیعهد او هستند، مخالف بوده و هر نوع اهانت به حاکمیت کشور یا اهانت به جایگاه آن را نمی‌پذیرد.
وی این گونه ادامه داد که چنین موضع‌گیری از سوی مجلس سنا هرگز تاثیری بر نقش رهبری عربستان در منطقه و جهان عرب و اسلام و در سطح جهانی نخواهد داشت و عربستان در قلب تمام مسلمانان جهان قرار دارد و این مساله عربستان را اساس ثبات منطقه و جهان قرار می‌دهد و ریاض در تلاش‌ها برای برقراری صلح و امنیت در سطح منطقه و جهان پیشرو است!
این مقام مدعی شد، عربستان از نقش رهبری در ثبات اقتصاد جهانی به واسطه حفظ توازن در بازار نفت برخوردار است و به گونه‌ای عمل می‌کند که به نفع منافع تولیدکننده و مصرف کننده به یک اندازه باشد.
این مقام سعودی افزود: همانطور که پیشتر تاکید کرده بودیم آنچه برای شهروند ما یعنی جمال خاشقجی (روزنامه‌نگار منتقد) رخ داد جنایتی مردود است و بیانگر سیاست عربستان و رویکرد نهاد‌های آن نیست.
وی در عین حال مخالفت خود را با هرگونه تلاش برای منحرف کردن پرونده از مسیر عدالت در عربستان اعلام کرد.
این مقام درباره روابط کشورش با آمریکا این طور موضع گرفت که عربستان به دنبال حفظ روابطش با آمریکاست و برای توسعه آن در تمام زمینه‌ها تلاش می‌کند و قدردان موضع‌گیری "عاقلانه" دولت آمریکا و موسسات دولتی آن در قبال تحولات اخیر است. دولت آمریکا درک می‌کند که موضع‌گیری مجلس سنای این کشور پیام‌های غلطی را به کسانی که به دنبال تفرقه و ایجاد فاصله بین آمریکا و عربستان هستند، مخابره می‌کند.
وی افزود: عربستان امیدوار است به منظور ممانعت از وقوع پیامد‌هایی در روابط دو کشور که تاثیر منفی بسیاری بر روابط استراتژیک آن‌ها دارد پای ریاض به مناقشه سیاسی داخلی در آمریکا کشیده نشود.

منبع: فرارو
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر