جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: 45403
تاریخ انتشار: 25 آذر 1397 18:47
تکلیفاستعفاي نمايندگان اصفهان چه مي شود؟

ماجراي استعفاي نوزده نماینده

بسیاری از نمایندگان مستعفی از نمایندگان همیشه منتقد عملکرد دولت حسن روحانی هستند. احمد سالک، موسوی لارگانی، محسن کوهکن، حسن کامران، حاجی دلیگانی، محمد جواد ابطحی و... از جمله امضا کنندگان نامه استعفا هستند.
بیش از ۱۰ روز از استعفای نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلام می‌گذرد، اما هنوز تکلیف این استعفا روشن نشده است. نمایندگان این استان امروز در مجلس شورای اسلامی حاضر نشدند و علی لاریجانی رییس مجلس نیز اعلام کرد این موضوع در هیات رئیسه مجلس بررسی خواهد شد.
 امروز یکشنبه عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در تذکری با استناد به مواد ۹۰ و ۹۱ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: "ماده ۹۰ تصریح دارد هر نماینده‌ای که اعتبارنامه وی به تصویب مجلس رسیده می‌تواند از مقام نمایندگی استعفا دهد و پذیرش استفعا به تشخیص مجلس است، همچنین ماده ۹۱ آیین نامه تصریح دارد که نماینده تقاضای استعفای مدلل خود را به عنوان رئیس مجلس می‌نویسد و رئیس مجلس آن را در اولین جلسه علنی با قرائت متن اعلام و در دستور کار هفته بعد مجلس قرار می‌دهد."
نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «هم اکنون تقاضا داریم بر اساس همین آیین نامه با توجه به اینکه نمایندگان استان اصفهان استعفانامه خود را تقدیم مجلس کرده اند، برای جدیت مجلس استعفای آن‌ها در اولین جلسه قرائت شود و در دستور کار هفته بعد مجلس قرار بگیرد.»
علی لاریجانی در پاسخ به وی تصریح کرد: «امروز در هیات رئیسه در این مورد بحث می‌کنیم و این موضوع را مطابق با آیین نامه پیگیری خواهیم کرد.»
نادر قاضی پور، نماینده ارومیه در مجلس در تذکری آئین نامه ای در مورد استعفای همکاران خود از استان اصفهان گفت: «با توجه به این که نمایندگان اصفهان امروز در مجلس حضور پیدا نکردند لازم است از آنها برای حل مشکلاتشان دعوت کرد.»
بلاتکلیفی استعفای 19نماینده اصفهان در مجلس۱۹ نماینده اصفهان ۱۴ آذر ماه در اقدامی اعتراضی نسبت به حذف پروژه‌های آب رسانی استان اصفهان از ردیف‌های بودجه سال ۹۸ از نمایندگی مجلس استعفا کردند. با وجود اینکه این استعفا از سوی ناظران صوری و نمادین تلقی می‌شد، اما نمایندگان اصفهان امروز در جلسه علنی مجلس حاضر نشدند.
نمایندگان مستعفی چه می‌گویند؟
رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره به استعفای دسته جمعی نمایندگان این استان گفت: «بیش از پنج میلیون نفر دارند در این استان زندگی می‌کنند وقتی توجهی به خواسته‌های این پنج میلیون نفر یا نمایندگان این پنج میلیون نفر نشود قطعا ماندن در مجلس خیلی توجیه ندارد.»
ناصر موسوی لارگانی افزود: «آقای روحانی در تبلیغات دو دوره انتخاباتی خود و مخصوصا در دوره دوازدهم در اردیبهشت‌ماه ۹۶ رسما به مردم اصفهان قول داد و گفت: این‌دفعه نوبت مردم اصفهان است و آب در زاینده رود جاری می‌شود، الان نزدیک به دو سال است که از آن وعده‌ای که داده شده می‌گذرد و هیچ قدمی برای آب استان برداشته نشده است. ما از جاری شدن آب در زاینده‌رود قطع امید کرده‌ایم، اما آب آشامیدنی مردم استان اصفهان به مخاطره افتاده است.»
این نماینده اصولگرای مجلس دهم یادآور شد: «ما سامانه دوم آبرسانی به بیست و چهار شهرستان استان اصفهان را در دستور کار داشتیم. اوایل امسال یعنی چندماه پیش به منظور اینکه مبلغی برای آب رسانی‌ها و حتی آب آشامیدنی در لایحه بودجه سال ۹۸ در نظر گرفته شود، خدمت آقای نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه رسیدیم که قول‌های مساعدی هم دادند و حتی چند روز قبل از اینکه بودجه نهایی شود، عنوان شد باز هم نشست داشته باشیم و استاندار و تعدادی از نمایندگان با ایشان جلسه گذاشتند، اما متوجه شدیم که هیچ بودجه‌ای را در نظر نگرفتند و حتی بعضی از ردیف‌هایی هم که بوده حذف شده است و ما چاره‌ای جز اینکه استعفا بدهیم، نداشتیم.»
این نماینده مجلس همچنین از نابودی کشاورزی به دلیل کمبود آب در استان اصفهان سخن گفت و تاکید کرد: «اگر آب آشامیدنی و آبی که مورد نیاز صنعت و کشاورزی است از بین برود باعث می‌شود که مردم از آنجا کوچ کنند. وقتی مهاجرت کردند کشور به مخاطره می‌افتد.»
درسال‌های اخیر به ویژه یک سال اخیر در استان اصفهان اعتراضات گسترده‌ای نسبت به کمبود آب صورت گرفته است. در شرق اصفهان هر چند وقت یکبار کشاورزان منطقه با تجمع‌های آرام و گاه خشن نسبت به عدم دریافت حق آبه خود اعتراض کرده اند.
این اعتراضات پس از دی ماه سال گذشته شدت بیشتری به خود گرفت. در ناآرامی‌های دی ماه نیز برخی مناطق استان اصفهان از جمله فلاورجان و قهدیریجان در بطن شورش‌ها و اعتراضات بودند. 
به گفته موسوی لارگانی انتظار نمایندگان مستعفی این است که "رییس مجلس استعفای آن‌ها را اعلام وصول کند. سپس در دستور کار مجلس قرار دهد."
در این صورت هر نماینده ای فرصت دارد نیم ساعت درباره دلیل استعفای خود سخن گوید و پس از آن مجلس درابهر این استعفاهای رای گیری می کند. اگر نمایندگان به استعفای رای مثبت دهند استعفا مورد پذیرش قرار می گیرد.
بلاتکلیفی استعفای 19نماینده اصفهان در مجلسدر بین امضا کنندگان این استعفا نمایندگان منتقد دولت از جمله ابطحی و سالک هم حضور دارند
بسیاری از نمایندگان مستعفی از نمایندگان همیشه منتقد عملکرد دولت حسن روحانی هستند. احمد سالک، موسوی لارگانی، محسن کوهکن، حسن کامران، حاجی دلیگانی، محمد جواد ابطحی و... از جمله امضا کنندگان نامه استعفا هستند.
یشتر از دفتر علی لاریجانی رییس مجلس با نمایندگان مستعفی تماس‌هایی گرفته شده بود که آن‌ها در جلسه علنی و جلسات کمیسیون حاضر شوند، اما نمایندگان مستعفی زیر بار این درخواست نرفته اند. ظاهرا دفتر علی لاریجانی قول حل مسئله را داده بود.
دولت تاکنون به این استعفای نمایندگان اصفهان واکنشی نشان نداده است و نمایندگان منتظر تشکیل جلسه با علی لاریجانی و محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور برای حل و فصل مشکل هستند.
نمایندگان مستعفی اصفهان در همین رابطه روز گذشته با آیت‌الله مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری دیدار کردند. در همین حال گفته می‌شود این نمایندگان امروز با آیت الله طباطبایی نژاد و آیت الله مظاهری نیز دیدار کنند.
استعفای جمعی نمایندگان مجلس در سال‌های گذشته چندین بار اتفاق افتاده است، اما تمامی آن‌ها با چانه‌زنی‌های گوناگون به مرحله طرح در صحن علنی نرسیدند.
استعفای جمعی ۱۸ نماینده استان فارس در اعتراض به انتخاب استاندار جدید فارس در سال ۱۳۹۴ و استعفای جمعی ۱۸ نماینده استان خوزستان در سال ۱۳۹۲ در اعتراض به کاهش بودجه عمرانی استان خوزستان از جمله این استعفا‌های دسته جمعی بود که با چانه زنی‌های مختلف به مرحله طرح در صحن علنی مجلس نرسید.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر