سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: 45300
تاریخ انتشار: 17 آذر 1397 19:06
داستان دردناک یک مرد در سلیمانیه عراق

زنم را طلاق دادم، چون کتکم می‌زد!

این شوهر شکیبا، جز در سال‌های آخر زندگی مشترک، صبرش تمام نشد. زمانی که همسرش به مرحله خطرناکی رسید و هر چیزی که به دستش می‌رسید شوهرش را با آن کتک می‌زد.
خشونت علیه مردان پدیده‌ای است که ارزش مطالعه و پژوهش را دارد. بسیاری از مردان از جانب همسران خود مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، اما به این مسئله کمتر پرداخته می‌شود. شبکه الجزیره، در گزارشی از سلیمانیه عراق، به رنج برخی از مردانی که از جانب زنان‌شان مورد آزاد و اذیب قرار گرفته‌اند، پرداخت. این شبکه به نقل از سازمان‌‎های محلی مردم‌نهاد اعلام کرد که صد‌ها شکایت توسط مردانی مطرح می‌شود که از جانب همسران‌شان خشونت فیزیکی دیده‌اند.
به گزارش فرارو، «وقتی که پسرانم بزرگ شوند، پدرشان را چگونه به یاد خواهند آورد؟ به چه شکل؟» این‌ها سوالاتی هستند که «حه مه» (اسم کُردی به معنی محمد) به شکل دردناکی مطرح کرد. او افزود: «هر بار که زنم با من بدرفتاری می‌کرد، می‌گفتم که این دیگر آخرین بار خواهد بود. او متوجه بدی این رفتار و تاثیر وحشتناک دور یا نزدیک آن بر خانواده‌مان را متوجه خواهد شد.».
اما ظاهرا همسر حه مه هرگز متوجه رفتارش نشد.
طبق آمار اتحادیه مردان اقلیم کردستان عراق، در ۱۰ ماه گذشته سال ۲۰۱۸، ۴۵ مورد خودکشی مردان متاهل ثبت شده است. این اتحادیه در اثر افزایش خشونت علیه مردان در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد.
حه مه، معلم ۴۰ ساله، نمی‌دانست که زندگی مشترکش که بیش از ۱۰ سال پیش شروع شده بود، به دلیل خشونت همسرش به پایان برسد. به هنگام ازداوج، زمانی که او همسرش به یکدیگر قول داده‌اند که در فرازونشیب‌های زندگی با یکدیگر باقی بمانند و جز مرگ چیز دیگری آن‌ها را جدا نکند، به جدایی در اثر خشونت خانوادگی و رنجی که حه مه در سال‌های بعد متحمل شد، اشاره‌ای نشد.
حه مه، که نخواست نام کاملش فاش شود، از همسر سابقش دو پسر دارد. زمانی که همسرش او را کتک می‌زد، این دو پسر هم واقعه را می‌دیدند. به همین خاطر او همیشه از دو پسرش خجالت می‌کشید.
این شوهر شکیبا، جز در سال‌های آخر زندگی مشترک، صبرش تمام نشد. زمانی که همسرش به مرحله خطرناکی رسید و هر چیزی که به دستش می‌رسید شوهرش را با آن کتک می‌زد. حه مه در ابتدا، با گفتن اینکه زنش به دلیل کار‌های منزل و تربیت فرزندان تحت فشار است، سعی می‌کرد رفتار زنش را توجیه کند. اما در نهایت کاسه صبرش لبریز شد. حه مه گفت: اوضاع «دیگر غیرقابل‌تحمل شده بود. تصمیم گرفتم برای حفظ وجهه‌ام در نزد خانواده و فرزندانم، به گزینه طلاق پناه ببرم.»
در کردستان و در بسیاری جا‌های دیگر، قوانینی برای محافظت از زنان در برابر خشونت از شوهران تصویب شده است. اما کسی به فکر جلوگیری از خشونت علیه مردان نیفتاده است. در سال ۲۰۱۱ در کردستان عراق قوانین مربوط به جلوگیری از خشونت علیه زنان تصویب شد.
جاوان اسماعیل، مربی دبیرستان دخترانه یاسمین در سلیمانیه، ضمن اشاره به اثر مثبت این قوانین برای زنان، گفته همین قانون به وخیم‌تر شدن خشونت علیه مردان کمک کرده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر